Molair?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Molair?

Hallo,

Ik ben nieuw hier, en heb een mega probleem.

Telkens als ik ergens mol of een afgeleide daarvan zie staan kan ik niets meer. Kan en wil iemand mij alsjeblieft vertellen wat dat nu precies is?

Ik begrijp dat het net zoiets is als een dozijn of een gros, maar ik kan er helemaal niets mee. Dus hoe is een MOL gedefinieërd?

Der Panda

Berichten: 497

Re: Molair?

Je kan een aantal deeltjes wegen - dit kan in (kilo/milli/etc.)gram.

Je kan meten hoeveel volume deeltjes innemen - bijvoorbeeld in cm3 of liter.

Daarnaast kun je de deeltjes ook "tellen": dit geef je weer in het aantal mol.

De mol is de brug van wat er op moleculaire schaal gebeurt en wat men ziet gebeuren.

De coefficienten van een reactievergelijking kun je rechtstreeks omzetten in een aantal mol stof - dit kun je met behulp van molaire massa's en volumes weer in massa of volume omzetten.

Berichten: 74

Re: Molair?

1 mol staat voor het aantal deeltjes dat in 12 g C-12 zit.

Dit is gelijk aan 6,02214 x 1023 deeltjes.

De voornaamtste reden waarvoor dit gebruikt wordt is omdat er anders allemaal zeer grote getallen uitkomen.

Berichten: 9

Re: Molair?

Ok,

begrijp ik dan goed dat 1 deeltje van wat dan ook 1 mol is? Is het gewoon zo simpel?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Molair?

Nee, 6,022 x 1023 van wat dan ook is 1 mol.

Dat kan echt alles zijn. 1 mol moleculen kan, maar ook 1 mol waterdruppels, 1 mol liters in de oceaan, 1 mol kilometers tot de eerste bewoonde planeet, echt alles.

Zie de mol als niks anders dan een telbare hoeveelheid.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: Molair?

Yes bedankt!!

Nu kloppen mijn sommetjes.

Ja het is natuurlijk een beetje lullig maar ik kon er echt niets mee.

Bedankt voor jullie hulp.

Berichten: 448

Re: Molair?

Om te weten hoeveel gram een mol van iets weegt doe je het volgende.

Kijk op het PSE daarop staat de atoom massa van de stof. Dit is het aantal gram dat een mol van deze stof weegt.

Bijvoorbeeld:

1 mol Fe (atoom massa = 55.8) --> dus een mol Fe weegt 55.8 g

1 mol He (atoom massa = 4) --> dus een mol He weegt 4 g

Maar let op:

1 Mol H2 (atoom massa = 1) --> Maar 2 atomen waterstof samen vormen de molecule H2 dus moet je maal 2 doen --> dus een mol H2 weegt 2 g.

Zelfde voor stoffen die bestaan uit verschillende atoomsoorten.

Bijvoorbeeld:

1 mol NaCl (atoom massa Na: 23 en Cl: 35) --> optellen 23 + 35 = 58 g (een mol weegt 58 g.)

1 mol NH3 (atoom massa N: 14 H: 1) --> 1 N + 3 H --> 14 + 3 x 1 = 17 g (een mol weegt 17 g).

De mol kun je ook bij andere deeltjes gebruiken (bv. elektronen).

1 mol e- (massa: e- = 5.5 × 10-4) --> dus een mol e- weegt 5.5 x 10-4 g.

Berichten: 497

Re: Molair?

Wel kun je stellen dat, bij bijvoorbeeld een reactie 2H2 + O2 --> 2H2O, 2 deeltjes waterstof en 1 deeltje zuurstof reageren.

Dat betekent gelijk dat 2 mol waterstof met 1 mol zuurstof reageert.

Toevallig is het molair volume van gassen onder dezelfde omstandigheden gelijk, dus 2 liter waterstof reageert ook precies met 1 liter zuurstof.

Berichten: 448

Re: Molair?

Het molair volume van een gas bij norm omstandigheden is 22.4 l/mol. Dit wilt zeggen dat elk gas bij 0°C en 101.325 kPa een volume heeft van 22.4 l.

P x V = n x R x T

Dit is de algemene gaswet.

Omvormen geeft: V = (n x R x T) / P

V = volume in m³

n = Aantal mol gas

R = gasconstante = 8.31 J/Kmol

T = temperatuur in kelvin

P = druk in pascal

Dus als n, R, T en P constant blijven dan blijft het volume van een gas constant.

Nu is het zo dat R steeds constant is (dit is een constante), dus het volume hangt enkel af van n, T en P. Als je geen extra gas toevoegt blijft n ook constant. Hierdoor hangt het volume enkel nog af van T en P.

ps: die 22.4 l/mol bekom je uit de algemene gaswet door n = 1, T = 273,15 K (O°C), R = 8.31 J/Kmol en P = 101325 Pa in te vullen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molair?

De achterliggende gedachte is dat x gram ijzer x mol ijzer is, en diezelfde x mol kun je dan weer terugrekenen naar x mol van een andere stof.

Dit is dus handig bij reactievergelijkingen.

Immers, wat vind jij makkelijker:

98.07 H2SO4 + 80 NaOH --> 142.03 Na2SO4 + 36 H2O (alle getallen in gram).

Je kunt nu niet aflezen in welke verhouding de deeltjes reageren, je weet namelijk niet hoeveel deeltjes je op deze manier hebt.

Nu we delen door de molmassa en dus een vast aantal deeltjes voor elke stof weten:

6,02214 x 1023 H2SO4 + 12,442823 NaOH --> 6,02214 x 1023 Na2SO4 + 12,442823 H2O

Zoveel deeltjes reageren nu met elkaar.

Vereenvoudigen we dat door door 6,02214 x 1023 te delen:

H2SO4 + 2 NaOH --> Na2SO4 + 2 H2O

Reageer