lab

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lab

Waarom moet bij jou iets ontploffen om niet veilig te zijn? Natronloog ontploft ook niet maar een hete oplossing wil je toch echt niet over je heen hebben...

(je huid valt er dan gewoon af en met een beetje pech, ook de onderliggende weefsels)

Berichten: 264

Re: lab

van kijken naar brandend magnesiumlint kun je volgens mij blind worden.

Berichten: 3.145

Re: lab

Mattheus, ben je geinteresseerd in chemie, of ben je geinteresseerd in Kn4LB03m r0K3n? Als het gaat om het eerste, dan wil ik je best een aantal ideetjes geven voor het inrichten van een leuk huislabje, maar dan zul je toch eerst eens wat anders moeten doen dan fikkie stoken in dat labje :oops: .

Er zijn zoveel prachtige chemie experimenten te doen met allerlei metaalzouten, met halogenen en allerlei neerslagreacties. Ook het zelf maken van bepaalde stoffen kan heel leuk zijn (zoals maken van koper chloride, cobalt chloride, etc.).

Misschien is dit linkje voor jou wel interessant, het vertelt wat voor stofjes leuk zijn voor je thuislabje.

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/misc/homelab.html

Leuke stofjes (niet het k3wl-spul, maar wel vele metaal zouten) zijn hier te vinden: http://www.silex.nl

Om mee te starten zou ik ook nog wat zoutzuur en zwavelzuur halen. Dit zijn wel stoffen waar je heel voorzichtig mee moet doen. Zwavelzuur moet je ALTIJD op water schenken, nooit andersom en nooit te veel ineens.

Zoutzuur koop je in 30% concentratie bij Hornbach en Welkoop, zwavelzuur zie http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/view_...duct=SUPUA4GL15

Berichten: 915

Re: lab

Zwavelzuur moet je ALTIJD op water schenken, nooit andersom en nooit te veel ineens.
Extrapoleer dat maar naar álle chemicaliën. Eerst water, de rest komt later; geldt zowel bij chemicaliën als bij brandwonden.

Zelfs NaCl wordt eerst opgelost in een klein beetje water en nadien pas aangelengd tot het gewenste volume.

Berichten: 387

Re: lab

Koop a.u.b een veiligheidsbril.

Als je alleen een labbril hebt en niets anders, dan heb je een beter lab, dan wanneer je alles hebt en geen labbril !!

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

Dit is top ik zal op internet meteen de theorie over de experimenten opzoeken en de chems kopen. Ik zal tijdens de experimenten de open haard wel uit laten. ik had al iets gehoord over metaal zouten, en het klopt dus dat het mooie experimenten geeft, bedankt trouwens voor de veiligheids tip

wat doet zwavel zuur met water dan ?

Berichten: 2.337

Re: lab

Hitte ontwikkeling bij de diffusie.

Het wordt gloeiend heet!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lab

Water op zwavelzuur:

zwavelzuur heeft een hogere dichtheid dan water, dus als je hier water op gooit zal dit blijven drijven.

Niet zo erg zou je denken, maar je hebt ook het probleem dat zwavelzuur + water een sterk exotherme reactie geeft; er komt dus een smak hitte vrij, waardoor het water gaat koken. Het water gaat tevens springen en druppels gloeiendheet water met wat zwavelzuur erin vliegt je om je oren.

Berichten: 840

Re: lab

lijkt me ook handig om salpeterzuur in je begin lab te hebben, is t niet?

Berichten: 915

Re: lab

lijkt me ook handig om salpeterzuur in je begin lab te hebben, is t niet?
Salpeterzuur, zwavelzuur en zoutzuur. Gevolgd door een ammoniak-oplossing, dan heb je het assortiment zuren/basen al sterk aangevuld.

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

Ja ik ga zoiezo wat metaal zouten zoals salpeter enzo in mijn lab doen, alleen hoe kom je aan salpeter zuur, het is nergens te krijgen

zoutzuur heb ik nu net gekocht, en zwavelzuur besteld op internet

Berichten: 3.145

Re: lab

Salpeterzuur is ook een leuke stof om in het lab te hebben, maar als je zwavelzuur en zoutzuur hebt, dan kun je salpeterzuur nog even laten rusten. Ik heb hier op het forum al wel eens een bron gepost voor dit zuur, maar ik zou eerst maar eens wat metaalzouten kopen (carbonaten, kun je chloriden en sulfaten mee maken als je zoutzuur en zwavelzuur hebt) en daar wat mee experimenteren. Ook stoffen als rood bloedloogzout, geel bloedloogzout, kalium jodide en kalium bromide zou ik toevoegen. Daar kun je leuke experimenten mee doen. Deze stoffen zijn te koop bij http://www.hekserij.nl in kleine verpakking.

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

kalium bromide reageerd toch heel heftig met aliumium folie?

ik heb vanmiddag even aan de hand van een topic waar badzout in voor kwam koolzuur gemaakt, maar volgens mij was mijn 2e stof niet zuur genoeg waardoor er geen koolzuur ontstond. daarom ook mijn topic over de ph waarde van azijn

Berichten: 3.145

Re: lab

Kaliumbromide reageert niet met aluminium folie. Broom reageert met aluminium folie en daarbij ontstaat aluminium bromide. Het bromide ion is niet bijzonder reactief. Je moet er eerst broom van maken.

Nog een tip. Gebruik zuivere stoffen en niet allerlei spullen als badzout, schoonmaakmiddelen, cosmetica, etc. Zeker voor een beginner is dat vreselijk werken, omdat je vaak niet weet wat er in zit en wat er allemaal voor nevenreacties zijn. Het werkt veelal alleen maar teleurstellend. Dus, ga naar een drogist en koop wat natriumbicarbonaat (zuiveringszout) en voeg daarvan iets toe aan verdund zoutzuur. Dan zul je een heftige maar verder vrij ongevaarlijke reactie zien. Dat badzout bevatte dus blijkbaar geen of slechts heel weinig natriumbicarbonaat. Als je tweede stof azijn was, dan ligt het probleem bij het badzout en niet bij de azijn. Dus nogmaals, gebruik de zuivere stoffen als je die kunt krijgen.

Nog een tip: Gebruik altijd kleine hoeveelheden. Mespuntjes als het gaat om vaste stoffen, milliliters als het gaat om vloeistoffen. Op die manier gebruik je weinig chems en is de kans op serieuze problemen een heel stuk kleiner. Ook met kleine hoeveelheden kun je prima zien wat je doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

ok, ik zal via internet allerlei spullen kopen die gewoon zuiver zijn. Ik heb ook nog mogelijkheden voo gratis chems, gewoon een paar labs van kenissen of familie. morgen ga ik zoutzuur met kaliumbicarbonaat mengen, maar blijft de koolzuur dan nog gewoon in de reageerbuis zitten of verdampt het te snel en blijft er alleen maar co2 in de lucht over waar je niks mee kan?(zou leuk zijn om het daarna in water te doen en ik heb 7-up) ik weet dat kaliumbicarbonaat e500 is maar dat zoutzuur, geeft dat geen brandwonden in slokdarm en mond?

Reageer