lab

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 497

Re: lab

Als ik jou was ging ik geen zoutzuur drinken. (Als ik mezelf was ook niet trouwens)

Gebruik citroenzuur als je dat hebt.

Waarschijnlijk is dit nog wel in vaste vorm te verkrijgen in de supermarkt.

Meng je citroenzuur en een waterstofcarbonaat, dan heb je "bruistabletpoeder".

Dit bruisende spul kun je wel drinken, maar het zal niet erg lekker zijn.

Toevoegen van suiker en een aroma kan misschien wonderen doen.

Maar let er wel goed op wat je drinkt.

Ga alsjeblieft niet je eigen gif zitten mengen. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

ja maar met de suiker gaat de koolzuur eruit. mischien kan ik het nog wel gaan gebruiken als koolzuur raket, dan hoef ik het niet te drinken

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

Wouw de proef werkte, met zoutzuur (pH 0) en met calciumbicarbonaat (CA[HCO3]2

het schuimde helemaal de reageerbuis uit, nu nog een raket bouwen. ik heb e proef wel eerlijk gedaan, ik heb er naast een buis met water en calcium dinges gedaan en dat reageerde bijna niet

Berichten: 840

Re: lab

mattheus schreef: Ja ik ga zoiezo wat metaal zouten zoals salpeter enzo in mijn lab doen, alleen hoe kom je aan salpeter zuur, het is nergens te krijgen

zoutzuur heb ik nu net gekocht, en zwavelzuur besteld op internet
salpeterzuur kun je hier krijgen o.a.: http://www.drogisterij.net/652716/P/652716/direct

kijk wel uit, best corrosief goedje, en vormt giftige NOx dampen in contact met de meest metalen (in geconcentreerde vorm)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lab

Als je dit wil doen is het simpel dit veilig te doen: in de buitenlucht als er wat wind staat :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

ik doe ook de proefjes net buiten mijn lab meestal. Ik ga die salpeterzuur wel kopen. maar ik wil dan wel graag weten wat voor proefjes je er mee kan doen

Berichten: 497

Re: lab

ja maar met de suiker gaat de koolzuur eruit. mischien kan ik het nog wel gaan gebruiken als koolzuur raket, dan hoef ik het niet te drinken
Je moest eens weten wat er in cola zit.

1 blikje =^ 13 suikerklontjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

daar heb je gelijk, maar hoe kan dat eigenlijk, komt dat omdat ze suikerwater gebruiken of zoiets? want de koolzuur wil er niet uit, tenminste niet zo hard als bij de zoutzuur calciumcarbonaat proef.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: lab

Begrijp je wat er gebeurt als je calciumcarbonaat en zoutzuur mengt? Begrijp je wat er gebeurt als je suiker in cola gooit? Kun je dan bedenken waarom het niet uitmaakt dat er al suiker in cola zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

Deels wel, maar toch snap ik het nog niet helemaal, ik kijk wel even op wiki, of leg jij het me uit? Als je calciumbicarbonaat bij zoutzuur mengt komt er een reactie waardoor er koolzuur ontstaat, dat wil de vloeistof uit omdat het een gas is, en aan de oppervlakt wordt de koolzuur co2...? d8 ik waargenomen te hebben toen ik het testje deed, want ik had erboven het aangesloten op kalkwater, wat troebel werd dus moet er co2 onstaan zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lab

Ja en wat voor reactie is dat? Voor de zoveelste keer: KOOP EEN BOEK en hou je eens niet bezig met raket dit motor dat, dat is niet stoer maar gewoon zielig.

Berichten: 497

Re: lab

Alle cabonaten zijn matige basen.

Als ze in contact komen met sterkere zuren, heeft er een zuurverdringingsreactieplaats:

Sterke zuren verdrijven zwakke zuren uit hun (basische) zouten.

Daardoor ontstaat het instabiele koolzuur, dat uit elkaar valt in...

Probeer deze reacties eens op te schrijven...

Ook silicaten kennen een dergelijk gedrag: Het is familie van koolstof, maar 1 periode lager in het periodiek systeem.

Wat ontstaat er als je een silicaat aanzuurt?

Berichten: 3.145

Re: lab

Mattheus, ik wil niet vervelend overkomen, maar ik heb de indruk dat je nog niet veel begrijpt van de materie. Dat is niet erg, het is gewoon een kwestie van leren en experimenteren. Ik wil je echter wel op het hart drukken om voorlopig dat salpeterzuur nog maar even op die website te laten staan :oops: . Dat komt later wel een keer. Met salpeterzuur en de daarbij gangbare gassen als NO en NO2 zie ik je nu nog niet veilig experimenteren. Doe eerst maar eens ervaring op met carbonaten, CO2 en verdund zoutzuur.

Jij hebt het een paar keer over calciumbicarbonaat gehad, maar dat had je niet. Die stof bestaat nl. alleen in verdunde oplossing, en niet als vaste stof. Of jij hebt met calciumcarbonaat zitten werken, maar gezien het feit dat het de buis uitbruist denk ik eerder aan natriumbicarbonaat.

Wat je krijgt is puur CO2 gas. Het bicarbonaat ion reageert met zuur als volgt:

HCO3- + H+ ---> H2CO3 ---> H2O + CO2

Het bicarbonaat ion (HCO3-) geeft met zuur (de H+ komt van je zoutzuur) het instabiele koolzuur (H2CO3). Dat koolzuur valt vrijwel direct uiteen in water en kooldioxide. Het laatste bruist als gas uit de vloeistof.

Een leuk proefje voor jou is om natriumbicarbonaat in een klein erlenmeyertje te doen met een stop er op en een rubber slangetje (aquariumzaak). Het CO2 loopt door het slangetje en kun je in een potje op zijn kop opvangen onder water. Op die manier kun je een potje gevuld met vrijwel puur CO2 krijgen. Dat CO2 kun je weer gebruiken voor andere experimenten (bijv. vacuumtrekken door in die pot met CO2 een beetje natronloog te schenken en direct de dop er weer strak opdraaien). Ook leuk om een beetje kalkwater te schenken in die pot met CO2 gas.

Vergeet dat verhaal van die raketmotor even. Dat is heel leuk, maar daarvoor heb je toch heel andere chemicalien nodig (sterke oxidatoren en brandstof). Dit is echter ook veel riskanter en daar zou ik gewoon nog even mee wachten. Met andere chemie, zoals wat je nu doet, is ook al heel veel leuks te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: lab

oke is goed, ik snap indrdaad nog niet zo veel van materie, maar dat wil ik juist heel graag leren. Mischien is die raket wel onveilig ja, en ik ga hem dus niet maken. Als ik hem later ooit zou maken kan dat mischien beter met lachgas, maar laat dat voor zich. Helaas zit ik nog maar in 2 VWO dus met scheikunde krijg ik nog geen atoomgetallen enzo...Ik vergiste me inderdaad, het is natriumcarnonaat. bedankt nog

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lab

Als je het niet krijgt, en je wilt het ECHT weten, dan moet je het jezelf aanleren. Zie het als een uitdaging om zoveel mogelijk kennis tot je te nemen en te begrijpen.

Sorry voor mijn heftige reactie een tijdje geleden, maar hij schijnt gelukkig effect te hebben gehad :oops:

Reageer