natriumhypochlooriet maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 454

natriumhypochlooriet maken

myn vraag is als je natriumhypochlooriet zelf probeert te maken doormiddel van na oh daarin chloorgas te lyden hoe lang zou dat dan duren zeg maar is het na een uurtje al klaar of moet het minstens een week op mekaar inwerken .En moet het juist in het donker op mekaar inwerken of gebeurt er dan juist niks dat het mischien juist onder invloed van het zonlicht moet plaats vinden.als iemand me kan helpen om deze vragen te beandwoorden zou ik het zeer op de prys stellen vriendelyke groet vincent

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: natriumhypochlooriet maken

Ehm en nu in het Nederlands en met de juiste chemische benamingen?

Berichten: 3.145

Re: natriumhypochlooriet maken

Vincentcius, jouw taalgebruik mag inderdaad nog wel wat opgevijzeld worden [!] .

Als je chloor door een oplossing van NaOH leidt, dan krijg je direct hypochloriet en chloride in 1 : 1 mol-verhouding. Dat is een reactie die heel snel verloopt, het hoeft echt niet op elkaar in te werken. Je zou de oplossing van NaOH in een lange kolom kunnen doen en van onderaf chloorgas in borrelen. De bellen zullen de bovenkant niet bereiken, voor die tijd zijn ze al opgelost.

Hypochloriet is wel tamelijk instabiel. Het is enigszins lichtgevoelig, waarbij het de neiging heeft te ontleden tot chloride en zuurstof.

Bij hogere temperatuur treedt ook nog een zgn. disproporioneringsreactie op, 3 hypochloriet wordt omgezet naar 2 chloride en 1 chloraat. Aan jou om de reactievergelijkingen van al dit moois op te stellen :oops: .

Berichten: 364

Re: natriumhypochlooriet maken

of ja gaat gewoon achter een fles Glorix? (bleekwater)

Berichten: 16

Re: natriumhypochlooriet maken

ik heb zelfs al reacties in het labo uitgevoerd met simpel bleekwater (eau de javel) uit de supermarkt. Werkt perfect! (wel geen geparfumeerde nemen natuurlijk... :oops: )

Reageer