zeep

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

zeep

Hoi,

hoe kan je het percentage aan wasactieve stof bepalen?

Groetjes,

Angelique

Berichten: 56

Re: zeep

Titratie?

maar met wat, weet ik niet :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zeep

De vraag is heel onduidelijk. De hoeveelheid wasactieve stof in mijn toetsenbord? Of in vaatwasmiddel? Weet je welke stof erin zou moeten zitten?

Berichten: 126

Re: zeep

inderdaad, eerst zou je moeten weten van welke stof je in dat 'wasproduct?' het percentage zoekt en vervolgens zou je zoals Laurent zegt een titratie kunnen uitvoeren met NaOH of HCl als titeroplossing... maar je moet dus meer informatie geven !

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zeep

Er zijn totaalbepalingen voor wasactieve of oppervlakte-actieve stoffen. Deze worden onderverdeeld in kationactieve, anionactieve en nonionische stoffen.

Ik kan niet een-twee-drie terugvinden hoe de analyses in elkaar zitten. Mocht je nog interesse hebben, dan kan ik maandag (op mijn werk) wel even zoeken.

Berichten: 364

Re: zeep

percentage zeep bepalen ze toch meestal met titratie met calcium+2 ? over het algemeen wordt toch onder zeep stearaat verstaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zeep

Stearaat is een van de mogelijke zeepmoleculen. Maar in principe kan elk molecuul met een polaire kop en een apolaire staart als zeep functioneren.

De vragenstelster heeft het echter over wasactieve stoffen. Die zijn er tientallen.

Berichten: 126

Re: zeep

wij hebben een labo gedaan waar we zochten naar het m% van Na2CO3 en dit hebben we gezocht dmv een titratie, ik heb hier een voorbeeldverslag van op mijn computer staan.. indien ze dit wenst kan ze me een mailtje sturen en dan stuur ik het wel op!

Berichten: 3

Re: zeep

Hoi,

Eerder werd gevraagd naar welke stoffen ik ging gebruiken voor het practicum over zeep. Hieronder staan de ingrediënten. Van deze zeep wil ik het percentage aan wasactieve stoffen bepalen. Hoe kan ik dit het beste doen?

Shampoo tegen vet haar

Vet haar is een gevolg van een vette (hoofd-)huid. Dit vet komt ook in het haar terecht. Vet haar wordt traditioneel bestreden met rozemarijnolie. Ook hier rijst de vraag of je in die paar minuten dat de stof kan inwerken op je haar veel effect zult hebben. Aan de andere kant: rozemarijnolie spoel je niet makkelijk uit je haar en je haar ruikt na het wassen lekker naar rozemarijn. Gebruik in deze shampoo geen parfumolie, de rozemarijn ruikt sterk.

Ingrediënten:

- 65 ml water

- 20 ml Zetesol

- 10 ml Betaine

- 5 ml Rewoderm

- Een mespuntje citroenzuur

- 40 druppels rozemarijn olie (ongeveer 2 ml)

- Kleur en speciale effecten naar smaak

- 15 druppels Parabeen (of een ander geschikt conserveermiddel)

Alvast bedankt,

Angelique

Berichten: 56

Re: zeep

wij hebben een labo gedaan waar we zochten naar het m% van Na2CO3 en dit hebben we gezocht dmv een titratie, ik heb hier een voorbeeldverslag van op mijn computer staan.. indien ze dit wenst kan ze me een mailtje sturen en dan stuur ik het wel op!


Na2CO3 is een vulstof he Lennart...

geen wasactieve stof.

Of ben ik verkerd?

Berichten: 126

Re: zeep

Kan zijn Laurent, maar Na2CO3 is ook wel bekent als soda, wat wel een redelijk actieve stof is denk ik :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zeep

Soda is zeker een actieve stof, maar niet in de zin van een wasactieve stof. Soda breekt vetten af waardoor deze makkelijker oplossen in water. Zepen breken geen vetten af, maar lossen ze op in de zeepmicellen (druppels van zeep in water met de apolaire staart van het molecuul naar binnen gericht, en de polaire kop naar buiten in de waterfase). Afbeelding

Berichten: 126

Re: zeep

Dat hebben we ook gezien, de vlek verdwijnt eigenlijk niet, ze word eigenlijk alleen uit elkaar getrokken waardoor ze zogezegt verdwenen is..

Berichten: 56

Re: zeep

heel juist :oops:

Berichten: 5

Re: zeep

Dag allemaal,

Als yogi ben ik altijd op zoek naar verbindingen in welke vorm dan ook, en daarvan zijn er ontzettend vele op de deze aardkloot.

Één van mijn vele hoby's is zeep maken, leuk om te doen in je eigen lab.

De grondstoffen die ik gebruik zijn olieën en vetten, water en NaOH of wel gootsteenontstopper. Om de juiste verhoudingen te verkrijgen, zijn er zogenaamde VERZEPINGSTABELLEN, hierin is een getalwaarde van een olie of een vet aangegeven. Via een rekensommetje krijg je dan de hoeveelheid water en HaOH in grammen bij een bepaalde gramhoeveelheid olie of vet.

In deze verzepingstabellen zijn een beperkt aantal vetten en olieën genoemd, jammer want er zijn natuurlijk nog een heleboel andere lekkere olieën en vetachtige stoffen om heerlijke zeepjes te maken.

En dan nu de vraag: HOE ZIJN DEZE VERZEPINGSGETALLEN VERKREGEN?

Beloning: Een lekker stuk ambachtelijk gemaakte zeep, om echt schoon te worden.

Reageer