verbranden Cl-houdende stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 385

verbranden Cl-houdende stoffen

Bij de verbranding van chloorhoudend materiaal ontstaat er HCl (punt). Nu vraag ik me af waarom? Het lijkt mij logischer dat er een verbinding van chloor en zuurstof ontstaat. Hoe kan er nou HCl ontstaan bij een verbranding als er helemaal geen H aanwezig is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verbranden Cl-houdende stoffen

Wat denk je van het waterstof in het materiaal zelf?

Berichten: 385

Re: verbranden Cl-houdende stoffen

Misschien moet ik het iets helderder formuleren...

- Waarom onstaat er HCl en geen ClO of zoiets. Bij een verbranding is namelijk naar mijn idee altijd zuurstof betrokken.

- En als er nu geen H aanwezig is? Dit kan bijv het geval zijn bij CCl4.

Berichten: 70

Re: verbranden Cl-houdende stoffen

Ga je CCl4 eventjes laten reageren met zuurstof?

hmmz..

Buiten dat zou het ClO een zeer vreemde verbinding zijn...

Ga tevens eens na wat er gebeurt met oxidatietrappen bij een oxidatie.

Berichten: 448

Re: verbranden Cl-houdende stoffen

ClO bestaat niet.

ClO2, Cl2O, Cl2O3, Cl2O6 en Cl2O7 bestaan wel.

Hoe meer Cl-atomen in een molecule hoe moeilijker het is om deze te verbranden.

Berichten: 3.145

Re: verbranden Cl-houdende stoffen

Bij verbrandingsreacties komt een hoop energie vrij en dat geeft al aan dat er een overgang naar laag-energetische verbindingen is.

HCl, H2O, CO2 zijn allemaal behoorlijk laagenergetisch, een verbinding als ClO2, Cl2O is zeer hoogenergetisch (je moet er zelfs flink wat energie instoppen om ze uit hun elementen te maken).

Stoffen met veel H en C kunnen verbranden en geven dan water en CO2. Zit er daarnaast in die verbindingen ook nog F, Cl, Br, dan krijg je ook HF, HCl en HBr. De aanwezigheid van halogenen in een verbinding maakt hem ook minder brandbaar. CH4 is zeer brandbaar, CH3Cl ook nog wel redelijk, maar toch al wat minder. CH2Cl2 is hoegenaamd niet aan te steken, het brandt echter nog wel mee in een bestaande vlam. CHCl3 en CCl4 zijn onbrandbaar. Als je deze stoffen mengt met waterstof, of een niet gechloreerd koolwaterstof, dan verbranden ze wel weer mee, en de Cl-atomen eindigen dan in HCl.

Berichten: 70

Re: verbranden Cl-houdende stoffen

scientist 1 schreef: ClO bestaat niet.
Tuurlijk bestaat dat niet.

'k zeg 't toch dat 't 'n zeeeeer vreemde verbinding zou zijn.

Berichten: 385

Re: verbranden Cl-houdende stoffen

Dus als je een halogeen(verbinding) gaat die halogeen eerder een verbinding aan met H dan O? (Eigenlijk helemaal geen halogeenzuurstof verbindingen)Dat van ClO was maar een voorbeeld. :oops:

Berichten: 3.145

Re: verbranden Cl-houdende stoffen

Inderdaad, het gaat een verbinding aan met H. Als dat niet kan (omdat er te weinig H-atomen zijn), dan is de stof nauwelijks of helemaal niet brandbaar.

Reageer