kan ik alcohol ijsmaken?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

kan ik alcohol ijsmaken?

kan ik bv jenever-ijsblokjes maken, waar de alcohol blijft inzitten?

Berichten: 205

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

mwa als je je best doet, het stolt op -114.4 graden volgens wiki maar misschien blijft er voor ethanol in zitten als je het krijgt ingesloten in de andere stoffen die mogelijk wel vast worden.

anyway jenever bevriest niet in de koelkast misschien iets met een lagere concentratie alcohol? (zoizo het proberen waaard)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

Alcohol-water mengsels bevriezen bij veel mildere temperaturen. Dus: ja dat kan.

Volgens Weast HCP: 26% kan nog bevriezen in de diepvries bij -18.

Voor 42% heb je al -31 nodig.

Berichten: 274

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

anyway jenever bevriest niet in de koelkast misschien iets met een lagere concentratie alcohol? (zoizo het proberen waaard)
Dat lijkt me logisch dat jenever niet bevriest in een koelkast. De naam zegt het al, een kast om te koelen, niet om te vriezen.

Berichten: 774

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

ja, maar als je de druk verlaagd in de fles, moet het toch wel mogelijk zijn?

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

Alcohol-water mengsels bevriezen bij veel mildere temperaturen. Dus: ja dat kan.
Een water/alcohol mengesel heeft geen vriespunt, je vries het water eruit en houdt een steeds sterker alcohol houdend residu over.

Ik weet dat er ijsmakers zijn die claimen dat ze ijs maken met een redelijk percentage alcohol, maar daar zal de truc zitten in de samenstelling van het beslag dat ze gebruiken.

Berichten: 47

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

ja, maar als je de druk verlaagd in de fles, moet het toch wel mogelijk zijn?
Je moet juist de druk verhogen, wil je bij een hogere temperatuur het mengsel in vaste vorm krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

Als dat ineens zou veranderen, zou vacuumdestillatie het ineens ook niet meer doen 8-[

/me kijkt eens achter zich naar DSM en ziet ineens mensen in paniek rondrennen...oeps :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

Echtepino schreef: Alcohol-water mengsels bevriezen bij veel mildere temperaturen. Dus: ja dat kan.
Een water/alcohol mengesel heeft geen vriespunt, je vries het water eruit en houdt een steeds sterker alcohol houdend residu over.

Ik weet dat er ijsmakers zijn die claimen dat ze ijs maken met een redelijk percentage alcohol, maar daar zal de truc zitten in de samenstelling van het beslag dat ze gebruiken.
Ow? Nooit een bevroren fles wodka gezien, ik gisteren nog.

En krijg je dan ijsblokjes in een fles koude jenever? Ook nog nooit gezien.

Het blijft echt vloeibaar tot het smelt/stolpunt hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

Maar de vraag is dan: "Zit de alcohol er nog in?" :oops:

Ik persoonlijk vermoed dat er niet meer veel van je alcohol zal overblijven.

Toch nog nooit van ijsjes met alcohol erin gehoort 8-[ .

Berichten: 2.399

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

Mijn broer heeft een cocktailbar en die heeft me eens over een soort destillatie techniek vertelt die eskimo's gebruiken. De eskimos die lieten dus hun drank bevriezen voor zover als het ging, en tapten dan het vloeibare gedeelte af en deden het weer als ik me niet vergis. Ik had er een mooie link over, zal hem nog eens een keer vragen want ik kan hem niet meer vinden. Er zijn dus (exclusieve) dranken die nog op deze manier gedestilleerd worden. Het schijnt echter wel dat het nogal kater opwekkend is, omdat ook vrij veel verontreinigingen achterblijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

Er is een hele goede parallel tussen gefractioneerd bevriezen en gefractioneerde destillatie. Natuurlijk is het vriespunt van het mengsel anders dan van de zuivere stoffen; het is ook afhankelijk van de compositie. Net als bij destillatie. En de compositie van de eerstgevormde vaste stof is ook afhankelijk van de compositie van de vloeistof.

Wat wel anders is is de vrije energie van de vaste stof: waar de vrije energie van een gasmengsel gedomineerd wordt door een entropie-term, en de enthalpie van menging niet echt waar te nemen is, geldt dat voor vaste stoffen niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

Helemaal waar maar maak het niet zo ingewikkeld.

De TS vroeg gewoon "kan ik alcoholijs maken?" En het antwoord is ja.

Een likeurtje bevriest gewoon in zijn geheel bij -18 in de diepvries.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

radioactive schreef: Maar de vraag is dan: "Zit de alcohol er nog in?" :oops:

Ik persoonlijk vermoed dat er niet meer veel van je alcohol zal overblijven.

Toch nog nooit van ijsjes met alcohol erin gehoort 8-[ .
Zekers, waar moet die anders gebleven zijn.

En er zijn geen ijsjes van omdat het niet prettig is om met je tong aan een ijsje van -35 vastgekleefd te zitten.

Berichten: 2.746

Re: kan ik alcohol ijsmaken?

Mijn broer heeft een cocktailbar en die heeft me eens over een soort destillatie techniek vertelt die eskimo's gebruiken. De eskimos die lieten dus hun drank bevriezen voor zover als het ging, en tapten dan het vloeibare gedeelte af en deden het weer als ik me niet vergis. Ik had er een mooie link over, zal hem nog eens een keer vragen want ik kan hem niet meer vinden. Er zijn dus (exclusieve) dranken die nog op deze manier gedestilleerd worden. Het schijnt echter wel dat het nogal kater opwekkend is, omdat ook vrij veel verontreinigingen achterblijven.
ja dat kan,

het kan vooral nuttig zijn als eerste 'distillatie'

de kater komt omdat de ethanol niet gescheiden wordt van methanol en de hogere alcoholen.

Reageer