Oplosbaarheid zilverchloride en zilverchromaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Oplosbaarheid zilverchloride en zilverchromaat

Beste lezer,

Zilverchromaat blijkt beter oplosbaar te zijn dan zilverchloride.

Toch, valt dit niet te verklaren met het oplosbaarheidsproduct Ks

want zoek ik dit na in mijn Binas druk 5 tabel 46 (of druk 4 tabel 46) dan zie ik dat de Ks van zilverchloride (AgCl) = 1,8*10-10 en Zilverchromaat (Ag2CrO4 = 1,1*10-12

Het is toch hoe kleiner de Ks hoe slechter een stof oplost?

Waarom is dan toch Zilverchromaat met een kleinere Ks dan zilverchloride

dan toch beter oplosbaar in water?

(Oftewel waarmee kan ik dan verklaren dat Zilverchromaat beter oplosbaar is in water dan Zilverchloride?)

mvg, en bij voorbaat dank

Paul

Berichten: 840

Re: Oplosbaarheid zilverchloride en zilverchromaat

hoe heb jij deze conclusie getrokken, dat Ag2CrO4 beter oplost dan AgCl. Welke proef heb jij uitgevoerd? heb je gelijke omstandigheden gebruikt. als jij de proef hebt uitgevoerd in zuur millieu, kan het het CrO42- ion omgezet worden naar het Cr2O72- ion , wat vaak beter oplosbaar is.

Berichten: 840

Re: Oplosbaarheid zilverchloride en zilverchromaat

ik heb zitten denken. heb jij wel de oploshoeveelheden in moL genomen en niet in gram? een mol zilverchromaat is namelijk veel zwaarder dan een moL zilverchloride.

Berichten: 9

Re: Oplosbaarheid zilverchloride en zilverchromaat

Dat Ag2CrO4 beter oplost dan AgCl in water is gegeven (staat op mijn werkblad.)

We zijn bezig met een bepaling van Chloride gehalte in zeewater daarbij gebruiken we zilverchromaat volgens het volgende principe (link):

wikipedia

Daar, en alsook op mijn werkblad van het practicum staat dat de oplosbaarheid van zilverchromaat groter is dan de oplosbaarheid van zilverchloride. (zonder enige uitleg). Er wordt gevraagd naar uitleg.

Zou het te maken mee kunnen hebben met de hoeveelheden stoffen die ik gebruik?

Ter info onze proef:

We gingen van verdunde oplossingen de massa"s bepalen. Gegeven is de dichtheid = 1.00g/ml voor de gebruikte verdunde oplossingen. Via een neerslag reactie met zilvernitraat kunnen we het Cl gehalte bepalen. Om te weten te komen wanneer de reactie van zilvernitraat met zeewater is afgelopen gebruiken we een oplossing van kaliumchromaat. Chromaationen zijn geel. Wanneer tijdens de titratie alle Cl ionen hebben gereageerd zal zilvernitraat dat hierna nog wordt toegevoegd leiden tot een rood neerslag van zilverchromaat dat later neerslaat dan zilverchloride dankzij betere oplosbaarheid in water dan zilverchloride

(Maar waarom?

Uitvoering was als volgt:

-Pipeteer 10,0 ml zeewater in een maatkolf van 100 ml. (eerst op conc. brengen)

-Haal hieruit weer 10,0 ml verdund zeewater en breng dit in een tweede maatkolf van 100 ml. Vul aan.

-Vul spuit1 met zilvernitraat opl. van 0,01 mol/L

-Vul spuit 2 met verdund zeewater en weeg de spuiten na het afdrogen.

-Breng de helft van het zeewater in een schoon bekerglas met roerboon en voeg 1,0 ml kaliumchromaat ( 10 %massa) toe. Aanvullen met ged. Water totdat er een volume van ong. 25 ml is bereikt.

-Plaats het bekerglas op de magnetische roerder en voeg langzaam de zilvernitraatopl. toe totdat er een rode verkleuring blijvend zichtbaar is.

-Weeg daarna beide spuiten opnieuw.

Ik zal het iig zsm vragen aan mijn leraar en laat het hier weten wat hij zegt.

Natuurlijk ben ik nog wel benieuwd hoe jullie verklaren dat zilverchromaat beter oplosbaar is in water dan zilverchloride.

mvg,

Paul

Berichten: 184

Re: Oplosbaarheid zilverchloride en zilverchromaat

Schrijf de reactievergelijkingen op en de bijbehorende formules voor de Ks

de eenheid voor de Ks van zilverchromaat is dan anders dan die van zilverchloride.

misschien kom je hiermee verder

en anders bestudeer deze link eens: oplosbaarheid

Berichten: 9

Re: Oplosbaarheid zilverchloride en zilverchromaat

:oops: Bedankt!!!

Ik ben eruit.! ;)

Met de oplosbaarheidsproduct uitschrijven klopt het idd dat chr. beter oplost dan zilvernitraat in water.

Edit: Ik bedoel natuurlijk zilvercloride ipv zilvernitraat, thanks marjanne 8-[

Bedankt mmaar (en de rest)! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oplosbaarheid zilverchloride en zilverchromaat

Met de oplosbaarheidsproduct uitschrijven klopt het idd dat chr. beter oplost dan zilvernitraat in water.
Tja, maar zilvernitraat lost tóch vééééél beter op dan zilverchromaat... :oops:

We zullen maar aannemen dat je zilverchloride bedoeld i.p.v. zilvernitraat. 8-[

Berichten: 9

Re: Oplosbaarheid zilverchloride en zilverchromaat

voor de aardigheid:

Ik kom tot de conclusie met uitschrijven van Ks dat:

1,34*10-5 mol zilverchloride lost op in 1 liter water.

6,5*10-5 mol zilverchromaat lost op in 1 liter water.

Oftewel 1,34*10-5 mol is kleiner dan 6,5*10-5 mol dus zilverchromaat is beter oplosbaar in water dan zilverchloride.

Thanks mmaarr(K) , en rest (K)!

Paul

Berichten: 364

Re: Oplosbaarheid zilverchloride en zilverchromaat

oplosbaarheidsproduct van zilverchromaat is idd hoger terwijl het beter oplosbaar is, dit komt omdat:

Ks(Ag2CrO4) = (Ag+)2(CrO4) (door die kwadraat is dat dus kleiner dan die van zilverchloride) terwijl het wel beter oplost. Dit is btw een voorbeeld van de methode van Mohr voor de bepaling van chloriden geloof ik. dat rode chromaat slaat dan mooi neer nadat al je zilverchloride is neergeslaan, dus met andere woorden een neerslagindicatie

Reageer