Hydrolyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Hydrolyse

Ik zou graag meer te weten willen komen over de reaktie of het effect van calciumhydroxide op collageen. Ik vermoed, na wat ik gelezen heb, dat calciumhydroxide de hydrolyse van collageen veroorzaakt en hydrolyse zou dan inhouden dat er gelatine gevormd wordt. Is dat juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hydrolyse

Het zou de inwerking van een sterke base kunnen zijn, maar calciumhydroxide lost niet fantastisch op. Onder welke omstandigheden zou je dit willen doen?

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Collagen

Berichten: 2

Re: Hydrolyse

rwwh schreef: Het zou de inwerking van een sterke base kunnen zijn, maar calciumhydroxide lost niet fantastisch op. Onder welke omstandigheden zou je dit willen doen?

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Collagen
Het is nogal een lang verhaal, vanwaar mijn interesse voor de inwerking van calciumhydroxide op collageen. Ik doe tandheelkundig onderzoek naar reiniging van wortelkanalen. Bij gebruik van calciumhydroxide als 'interappoinment dressing' , blijkt de ervaring van de clinicus dat het CaOH papje aangebracht in het wortelkanaal zich moeilijk laat verwijderen (na twee weken tot drie maanden). Het wordt enigszins hard aan de wanden van het wortelkanaal en lijkt daaraan te kleven. Handirrigatie ( met naald en spuit) en Ultrasone-irrigatie van het wortelkanaal met NaOCl 2-5% werk beter dan water. maar verwijdering van het middel is niet compleet (blijkt uit de literatuur). Achtergebleven resten kunnen voor lekkage van een latere wortelkanaalvulling zorgen.

CaOH heeft een antibacteriële werking (licht), inductie van botappositie en dient dan zo als tijdelijk wortelkanaalvulmiddel bijv. indien de behandelaar een tweede afspraak nodig heeft. Alhoewel dit een zijspoor is van mijn onderzoek, is het toch interessant om eens de oorzaak van de "retentie" van CaOH, die in de literatuur genoemd wordt, uit te zoeken. Mijn eerste gedachte ging uit naar een reactie met CO2, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Tandbeen of dentine bestaat uit hydroxyapatietkristallen ingebed in een matrix van collageen (Type 1 hoofdzakelijk, +/-30% vol.) , ik stelde me zo voor dat collageen in gelatine kan worden omgezet en water wordt opgenomen door de gelatine uit de CaOH-pap. Dat zou ook de betere werking van Natriumhypochloride kunnen verklaren. Verder lijkt dentine de ph verhoging van CaOH te neutraliseren op afstand van het wortelkanaal (in het dentine lopen zg. tubuli), dit was de uitkomst van een onderzoek in getrokken wortels van tanden (die gebruiken we meestal als proefmodel). Zoals je merkt ben ik nog erg aan het zoeken waar ik mijn vraag moet neerleggen en daarom dacht ik aan dit brede forum, maar ik besef gelijk de "smalle" vraag. De Engelse Wikipedia heb ik er al op nageplozen en zodoende kwam ik op gelatine uit. Ik ben dus op zoek naar een verklaring van het verschijnsel en een manier om deze verklaring te toetsen. Wellicht is het probleem veel ingewikkelder en moet samenwerking met een chemie vakgroep gezocht worden. Alvast veel dank voor de aandacht en hopelijk kun je me wat verder helpen, Met vr. gr. SDG.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hydrolyse

Ik ben zeker geen expert op het gebied van deze minerale/biologische chemie, maar het lijkt me niet dat calciumhydroxide het collageen op deze schaal zal aantasten. Dat het niet wil oplossen is niet nieuw: ik schreef al dat calciumhydroxide slechts matig oplost, en de oplossnelheid is gering.

Het lijkt me dat je deze vraag beter kunt neerleggen bij experts op het gebied van coating van botprotheses.

Let overigens op dat Ca tweewaardig is, het is dus Ca(OH)2.

Reageer