zeep

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zeep

Ik moet voor scheikunde een Praktische Opdracht doen. Ik heb er voor gekozen om uit te zoeken welke afwasmiddelen het beste zijn en waarom. Daarvoor moet ik weten wat er in het afwasmiddel zit en wat het precies doet.

er stond op de verpakking dat er o.a. 2-broom-2-nitroprapaan-1,3-diol in zit.

Mijn vraag ik wat deze stof doet.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zeep

Hoe ga je testen welk afwasmiddel het beste is?

Ik heb geen idee over deze stof, je zou het de fabrikant kunnen vragen. Aan de andere kant zou dit een heel matig afwasmiddel kunnen zijn, en dan heb je voor je redenering niet meer nodig wat het doet....

Berichten: 2.337

Re: zeep

Aan deze stof is mijn moeder allergisch.

Ik dacht dat deze ook bronopol werd genoemd?

Ik heb gehoord dat het een soort van oxidant ofzo is om de houdbaarheid te verlengen. Ik dacht ook dat het dezelfde functie heeft als Methyl en ethyl paraben in zepen.

Hopelijk brengt het je wat evrder maar vertrouw niet volledig op wat ik gezegd heb :oops:

Berichten: 14

Re: zeep

De stof 2-nitro-1,3-propaandiol wordt veel gebruikt in onder andere cosmetica als conserveringsmiddel om inderdaad een houdbaarheid van ongeveer 3 jaar te kunnen garanderen.

Het is geen oxidant (dit is namelijk funest voor de kwaliteit van het product). Soms wordt een anti-oxidant toegevoegd om bederfelijke componenten zoals onverzadigde oliën goed houdbaar te houden. Als dit niet wordt toegevoegd, dan kan het product ranzig worden en gaan stinken.

Maar in dit het geval van afwasmiddelen hoeven er alleen maar conserveringsmiddelen worden toegevoegd.

Mocht je nog meer info willen hebben dan hoor ik het graag...

Berichten: 1.490

Re: zeep

volgens mij kun je eerst het beste gaan testen (hoe je dat ook maar wilt doen)

en dan pas gaan kijken welke stoffen er invloed kunnen hebben :oops:

Berichten: 2

Re: zeep

bedankt jongens!!

ik heb een beetje verder gezocht en ik denk dat ik bij deze proef alleen maar aan de slag ga met anionogene en niet-anionogene stoffen. Ik heb geen zin om te moeilijk te gaan doen.

Ik wilde een proef opstellen (vier grote dezelfde bakken insperen met vet en dan vier verschillende afwasmiddelen op deze ingevette bakken droppen (even veel natuurlijk). Dan alle bakken even lang met eenzelfde straal water afspoelen en dan een blokje aluminium over de bak laten glijden. En dan deze proef een paar keer herhalen) En dan kijken wat de stoffen erin (zoals die 2-broom-2-nitroprapaan-1,3-diol) voor invloed hebben.

Maar met deze informatie dat het meer iets voor conserveermiddelen is en dat het de houdbaarheid van het product langer maakt, hou ik het maar over die anionogene stoffen. Mijn leraar vond het goed en ik wil neit moeilijk gaan doen :oops:

maar erug bedankt jongen!

Reageer