Prijzen moleculaire modellen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 107

Prijzen moleculaire modellen

Hoi,

Ik wil moleculaire modellen kopen, ik bedoel van die bolletjes die atomen voorstellen waarin je verschillende bindingen in kan pluggen om zo mooie moleculen te bouwen. Ik zoek er van ongeveer dit type: http://nl.vwr.com/app/catalog/Catalog?pare...class_cd=102906

Ik vraag me alleen af hoeveel je ongeveer moet betalen voor een redlijke hoeveelheid waarmee je al wel wat kleine tot middelgrote moleculen kan maken. Grote moleculen zoals pakwek Chlorofyll A gaan niet lukken want daar heb je meer voor nodig. Zulke moleculen ga ik niet meteen moeten bouwen en deze zouden slechts met moeite in mijn kamer kunnen (lange staart).

Het kan me later wel wat van pas komen en ik vind het zeer praktisch om wat inzicht te krijgen in de 3D-structuur van organische moleculen. Het is ook gewoon prettig om eens een molecule in elkaar te steken ;). Niet dat ik het constant ga gebruiken maar het is wel eens handig.

Ik had ergens een prijs van om en rond de 65 euro vernomen, maar ik weet niet over wat voor een hoeveelheid het dan zou gaan. Misschien hebben jullie informatie.

Alvast bedankt!

Berichten: 264

Re: Prijzen moleculaire modellen

Die molecuulmodellen zijn best wel duur, vind ik. Zelf heb ik een klein doosje, maar niet met mooie bolletjes, enkel om me te helpen studeren (van sigma-alldrich) Die doosjes kosten nieuw rond de 25€, ik heb er eentje tweedhands op de kop kunnen tikken ;)

Dus ik denk dat 65€ voor een "mooiere" modeldoos wel klopt, die heb ik ook zien staan in de winkel en de prijzen gingen van 50-70€

als je veel modellen wilt maken zul je misschien een tweede doos moeten kopen, er zijn nogal gauw dingen te kort: dubbele bindingen ed)

veel succes (en plezier) ermee!

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: Prijzen moleculaire modellen

Ja, ze zijn inderdaad duur. Ik ging me er ook aanschaffen maar toen ik de prijzen zag had ik direct geen trek meer.

Berichten: 183

Re: Prijzen moleculaire modellen

Hier is een topic met wat meer informatie : Link

Ergens in die topics heb ik al de onderdelen van mijn molecuulset opgesomt, ik zal voor je de prijs ook eens ergens opzoeken.

Berichten: 107

Re: Prijzen moleculaire modellen

Ze zijn inderdaad duur, dat is spijtig. Toch wil ik er hebben en ben ik op zoek naar de prijs/hoeveelheid beste aanbieding ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Prijzen moleculaire modellen

een basisset: 34,40 Euro excl btw, hierin zitten 64 atoommodellen en 60 verbindingsstukken.

Een uitbreidingsset (zelfde prijs) bestaat uit 36 atoommodellen, 4 universele bouwstenen, 3 benzeenringen en 80 verbindingsstukken.

dan is er nog een doos met 370 atomen in diverse afmetingen, 87,20 Euro

Verder nog duurdere dozen tot rond de 700 Euro.

Genoeg keus maar inderdaad niet goedkoop.

Hier nog meer modellen van een van mijn leveranciers

Berichten: 142

Re: Prijzen moleculaire modellen

Het kan me later wel wat van pas komen en ik vind het zeer praktisch om wat inzicht te krijgen in de 3D-structuur van organische moleculen.


Als je het alleen daarom te doen is zou je kunnen overwegen om een programma als chemsketch te downloaden. Dit freeware programma heeft volgens mij een ingebouwde 3d-viewer waarmee je het molecuul van alle kanten kunt bekijken.

Reageer