HBO chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 19

HBO chemie

Hallo,

Mijn naam is Sara en ik ga volgend jaar Chemie doen.

Nou zou ik graag willen weten hoe het begin van de opleiding jullie

is bevallen. Moeilijk/redelijk te doen. En ja vertel maar je ervaringen, ik zou er dus graag wat erover willen weten.

Veel mensen hebben me verteld dat het een pittige opleiding

is , maar omdat ik gek ben op alles wat maar met Scheikunde te maken heeft

ga ik er gewoon voor.

Groetjes,

Sara

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: HBO chemie

Ik ga dit volgend jaar ook doen!

Mij hebben ze verteld dat je moet opletten voor fysica en algemene chemie, ik weet wel niet of dat in Nederland ook zo is. ;) :)

Berichten: 774

Re: HBO chemie

wat is HBO? want ik ben een Belg hé...

beetje wiskunde, chemie en fysica basis is wel vrij essentieel, maar vaak beginnen ze ongeveer bij nul... de basisprincipes gaan ze wel vrij snel over, omdat leerkrachten in het hoger veronderstellen dat de studenten reeds een basis hebben :)

Berichten: 22

Re: HBO chemie

Ik heb bijna het eerste jaar gehad van chemie (in Deventer).

In het begin is het vrij pittig, vind ik. :P

Het klinkt allemaal wel een beetje negatief, maar chemie is echt een superopleiding!!!

Berichten: 1.490

Re: HBO chemie

rappen-eddy Geplaatst: Gisteren om 18:43 uur

wat is HBO? want ik ben een Belg hé...

beetje wiskunde, chemie en fysica basis is wel vrij essentieel, maar vaak beginnen ze ongeveer bij nul... de basisprincipes gaan ze wel vrij snel over, omdat leerkrachten in het hoger veronderstellen dat de studenten reeds een basis hebben  :)
HBO is een bachelor opleiding in NL ;)
Sara90 Geplaatst: Gisteren om 18:26 uur

  Hallo,

Mijn naam is Sara en ik ga volgend jaar Chemie doen.

Nou zou ik graag willen weten hoe het begin van de opleiding jullie

is bevallen. Moeilijk/redelijk te doen. En ja vertel maar je ervaringen, ik zou er dus graag wat erover willen weten.

Veel mensen hebben me verteld dat het een pittige opleiding

is , maar omdat ik gek ben op alles wat maar met Scheikunde te maken heeft

ga ik er gewoon voor.

Groetjes,

Sara 
bij ons op school hadden ze het eerste jaar vrij algemeen

naast de hoofdlijn van chemie hadden we elke periode ook nog een module van een andere opleiding erbij (dit was omdat er dan mensen nog kunnen gaan switchen als ze denken de verkeerde opleiding te hebben gekozen)

verder was het eerste jaar bij ons (chemie lijn) erg leuk.

we kregen met analitische en organische chemie te maken en ook met verschillende apparatuur waar we aan het begin van het 2e jaar verder mee zijn gegaan :D

Berichten: 19

Re: HBO chemie

Mensen, allemaal erg bedankt voor jullie reacties.

Jullie hebben mij een goed beeld gegeven over de opleiding en ook tegelijkertijd mij gemotiveerd.

Ik ga de opleiding aan de Hogeschool Rotterdam doen, Ik heb gehoord dat het daar chaotisch is, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om naar Utrecht te gaan in verband met de lange reistijd.

Groetjes,

Berichten: 25

Re: HBO chemie

Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik heb zelf HBO Chemie gedaan in Eindhoven (Fontys Hogeschool). Is circa 10 min. lopen van centraal station verwijderd.

Eerste jaar daar was gecombineerd met Chemische technologie.

Berichten: 19

Re: HBO chemie

ThermoSci schreef: Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik heb zelf HBO Chemie gedaan in Eindhoven (Fontys Hogeschool). Is circa 10 min. lopen van centraal station verwijderd.

Eerste jaar daar was gecombineerd met Chemische technologie.
Ik woon in krimpen aan den IJssel, ligt in de buurt van Rotterdam, dus Hogeschool Rotterdam is voor mij de dichstbijzijnde hogeschool.

Berichten: 1.490

Re: HBO chemie

dan kun je daar ook nog altijd even gaan informeren ;)

Berichten: 20

Re: HBO chemie

Sara90 schreef:
ThermoSci schreef: Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik heb zelf HBO Chemie gedaan in Eindhoven (Fontys Hogeschool). Is circa 10 min. lopen van centraal station verwijderd.

Eerste jaar daar was gecombineerd met Chemische technologie.
Ik woon in krimpen aan den IJssel, ligt in de buurt van Rotterdam, dus Hogeschool Rotterdam is voor mij de dichstbijzijnde hogeschool.
En Breda dan? Daar zit ik, ik ga nou naar het 3e :)
De Oude Wijsheid liet ons na : "Alle cycli in de kosmos zijn elkaars gelijke en alles gebeurt tezelfdertijd".

Een zoektocht van ± 30 jaar liet mij zien dat deze wijsheid de waarheid is.

Berichten: 69

Re: HBO chemie

Nou Sara,

ik zelf doe Technisch Scheikunde (de huidige Molecular Science & Technology) aan de TUDelft. Ik kan je zeggen uit mijn ervaring dat Fysisch en Organisch Chemie heel pittig was, misschien omdat er veel wordt behandeld dat het overweldigend was. Al die ketonen, aldehyden, peptide, Friedel0Craft reacties, ... blablabla... ik zelf moet nog organisch 2 afmaken voor mijn bachelors en een scriptie over schrijven is nooit leuk.

Dus als je volbloed chemie wilt doen, GOED OPLETTEN en niet te laat slapen. Afbeelding

Berichten: 19

Re: HBO chemie

slider527 schreef: Nou Sara,

ik zelf doe Technisch Scheikunde (de huidige Molecular Science & Technology) aan de TUDelft. Ik kan je zeggen uit mijn ervaring dat Fysisch en Organisch Chemie heel pittig was, misschien omdat er veel wordt behandeld dat het overweldigend was. Al die ketonen, aldehyden, peptide, Friedel0Craft reacties, ... blablabla... ik zelf moet nog organisch 2 afmaken voor mijn bachelors en een scriptie over schrijven is nooit leuk.

Dus als je volbloed chemie wilt doen, GOED OPLETTEN en niet te laat slapen. Afbeelding
Ik heb over de opleiding MST gelezen en het leek me erg interessant.

Dat het pittig is, verbaast mij niet, het vergt allemaal veel doorzettingsvermogen etc.

Tu delft is ook een hele goede universiteit.

Hoe ben je tot die opleiding toegelaten? Via een vwo diploma? of via een andere route.

Berichten: 485

Re: HBO chemie

Chemie moeilijk? Welnee. Weet je wat lastige opleidingen zijn? Studie Rechten bijvoorbeeld, echt waar. Mijn zusje doet het en ik ben blij dat ik Chemie heb gedaan. Dat is gewoon logisch nadenken en begrijpen. Je hoeft niet te stampen en geen ingewikkelde beschouwingen of betogen te schrijven.

Zolang je zorgt dat je bij bent en al je huiswerk maakt, komt het helemaal goed hoor!

Berichten: 485

Re: HBO chemie

Sara90 schreef: Mensen, allemaal erg bedankt voor jullie reacties.

Jullie hebben mij een goed beeld gegeven over de opleiding en ook tegelijkertijd mij gemotiveerd.

Ik ga de opleiding aan de Hogeschool Rotterdam doen, Ik heb gehoord dat het daar chaotisch is, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om naar Utrecht te gaan in verband met de lange reistijd.

Groetjes,
Je zou nu het beste af zijn in Alkmaar. Na een grote crisis is daar de boel nu goed op orde.

Berichten: 34

Re: HBO chemie

Sara90 schreef: Mensen, allemaal erg bedankt voor jullie reacties.

Jullie hebben mij een goed beeld gegeven over de opleiding en ook tegelijkertijd mij gemotiveerd.

Ik ga de opleiding aan de Hogeschool Rotterdam doen, Ik heb gehoord dat het daar chaotisch is, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om naar Utrecht te gaan in verband met de lange reistijd.

Groetjes,
geen zin.... luie donder :P Nu vier weken les te hebben gehad hier in Rotterdam is het achteraf gezien toch geen slechte keuze dat ik hierheen ben gegaan. Helemaal geen spijt! Het is wel stukken beter geregeld dan in Utreg.

In welke klas zit je trouwens?
"Free your mind"

Reageer