Kernenergie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4

Kernenergie

Hallo beste mensen,

ik ben hier net geregistreerd om, naar ik hoop informatie te winnen over een

werkstuk dat ik op school moet maken voor mijn vak Natuur-Scheikunde(ik heb die 2 nog gemengd omdat ik in de 2e klas zit).

maar goed om terug te komen op mijn verhaal........ de vraag die ik aan jullie wil stellen gaat als volgt:

Waarom is het nodig om naast de energiewinning uit fossiele brandstoffen (steenkool/aardolie en aardgas) deze vorm van energiewinning toe te passen?

Allemaal alvast bedankt en hoop op een zinnige reactie(bruikbaar voor werkstuk)

groeten van Kevin Afbeelding

Berichten: 774

Re: Kernenergie

Men beperkt de uitstoot van broeikasgassen, het enigste gas dat vrijkomt is waterdamp. Nadeel van kernenergie is dan weer het afval, maar daar vind je zeker veel informatie over op het internet enzo.. :P

Berichten: 126

Re: Kernenergie

Net zoals rappen-eddy het zei, men past die techniek toe omdat het beter rendabel(dus meer opbrengt) is ten opzichte van fossiele brandstoffen qwa energie en een pak mileuvriendelijker is (behalve de tonnen vol met radioactief afval/verval). Ik hoop dat ze binnenkort koude fusie kunnen toepassen, die techniek brengt nog meer energie op en is mileuvriendelijker dan beide, of iets anders !

Je kan ook eens googlen, meer dan genoeg informatie over beide technieken op internet, of via de zoekmachine in dit forum zoeken naar andere topics inzake kerncentrales en thermische centrales...

veel succes

Berichten: 4

Re: Kernenergie

bedankt voor het advies en het antwoord.

zal zeker eens op internet kijken en ook op de

zoekmachine van dit forum om te kijken naar

andere reacties.......

tot ziens, :) Kevin

Berichten: 2.399

Re: Kernenergie

Of het nodig is zijn de meningen nogal over verdeelt [!]

Berichten: 774

Re: Kernenergie

IN frankrijk zijn ze al een tijd bezig met een installatie voor kernfusie, ingenieurs van overal (van china tot USA) werken eraan.

Mijn leerkracht zie ooit dat 1cm3 uranium = 1000kg steenkool qua energie dat er op mee te wekken valt...

Berichten: 364

Re: Kernenergie

Astrocomix schreef: Net zoals rappen-eddy het zei, men past die techniek toe omdat het beter rendabel(dus meer opbrengt) is ten opzichte van fossiele brandstoffen qwa energie en een pak mileuvriendelijker is (behalve de tonnen vol met radioactief afval/verval). Ik hoop dat ze binnenkort koude fusie kunnen toepassen, die techniek brengt nog meer energie op en is mileuvriendelijker dan beide, of iets anders !
helaas is koude fusie een fabeltje, daarbovenop zullen wij kernfusie wellicht zelf niet allemaal meer meemaken (ik spreek wel over de effectieve kernfusie die electriciteit levert aan een heel deel van de bevolking). Men is er wel al in geslaagd te fusioneren maar om dit allemaal onder controle te houden etcetera zijn nog 50 jaar nodig vertelde een kernfusiecus (leuk woordje :D ) van ITER eens in de scientific american.

verder kan ik nog een aantal belangrijke puntjes zeggen die ik zojuist vond in een oud betoog over kernenergie dat ik eens moest houden in het 5e middelbaar:

1 kilo hout ==> 1 kiloWattuur

1 kilo steenkool ==> 3 kiloWattuur

1 kilo uranium ==> 40.000 kiloWattuur (dit zegt ook al veel Afbeelding )

-Ook komen bij de ontginning van steenkool jaarlijks duizenden mensen om het leven. (zie stofexplosies vooral in de Chinese kolenmijnen)

Dan zeggen dat we speciale koffie moeten kopen om de onderbetaalde mensen in lageloonlanden te helpen.

-Hoeveel olietankers zijn er nog niet gezonken? besmeurde stranden,

met olie besmeurde vogels en dode vissen. (Exxon Valdez, Erika)

-De kans op ongelukken bij een kerncentrale worden geschat op een kans van 1 op 5 miljoen.

-In West-Europa alleen al hebben we 3.500 reactor-jaren ervaring, zonder één enkel ongeluk waarbij mensen buiten de centrale om het leven zijn gekomen

die CO2 uitstoot enzo is uiteraard een van de meest belanrgijke punten maar aan de puntjes hiervoor denkt men niet altijd. hopelijk ben je hier iets mee

Berichten: 2.399

Re: Kernenergie

Daarbij vergeet je voor het gemak wel dat er al duizenden vaten met radioactief afval liggen te lekken op de bodem van de oceaan en dat er nogeens duizenden binnekort zullen gaan lekken......

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kernenergie

Vergeet niet hoeveel tonnen radioactief materiaal er ongecontroleerd uit de schoorsteen van een kolencentrale de atmosfeer in worden geblazen.

Berichten: 516

Re: Kernenergie

Hier in België (ik weet niet hoe het in Nederland zit) willen ze de kerncentrales sluiten tegen 2015. Dik gezever vind ik dat. Nuja, ik ben absoluut voor de sluiting ervan, maar niet ten koste van...

want wat zijn onze alternatieven? we hebben te weinig windturbines, waterkrachtcentrales en (voor zover ik weet) helemaal geen getijdecentrales. de huidige kerncentrales leveren een grote hoeveelheid van de verbruikte energie. dus als die in 2015 wegvallen, zal er niets anders opzitten dan een deel van onze energie van Frankrijk en Naderland over te kopen. dat gaan we (als consument) duur betalen én daarenboven is het een verplaatsing van het probleem (we gebruiken eigenlijk nog altijd kernenergie, want Frankrijk zal een verhoogde vraag kennen en dus meer centralecapaciteit moeten aanspreken ofnog meer kernenergie). enplus, waar denk je dat het afval van Frankrijk wordt opgeborgen? juist, in België! Maar blijkbaar heeft de Belgische politiek deze rondendans nog niet door...

[EDIT] Of misschien denk ik weer te zwart-wit

Berichten: 2.746

Re: Kernenergie

niet te vergeten, zeker niet op een chemieforum, zijn de alternatieve doeleinden van die brandstoffen, dan vooral aardolie.

die voor alles en nog wat gebruikt wordt in de industrie, het is eiglijk veel te waardevol om zomaar in de fik te steken. en als dat op is, kan je niet zomaar overschakelen op kernenergie op plastiek te maken :P

Berichten: 364

Re: Kernenergie

Daarbij vergeet je voor het gemak wel dat er al duizenden vaten met radioactief afval liggen te lekken op de bodem van de oceaan en dat er nogeens duizenden binnekort zullen gaan lekken......
inderdaad, ik heb het hier over de voordelen. nadelen zijn er helaas ook. Weinig maar met een grote terugslag op de samenleving. Nuja voor zover ik weet kan de 4e generatie kerncentrales dit radioactief afval terug als grondstof gebruiken

Berichten: 516

Re: Kernenergie

Napoleon1981 schreef: Daarbij vergeet je voor het gemak wel dat er al duizenden vaten met radioactief afval liggen te lekken op de bodem van de oceaan en dat er nogeens duizenden binnekort zullen gaan lekken......
inderdaad, ik heb het hier over de voordelen. nadelen zijn er helaas ook. Weinig maar met een grote terugslag op de samenleving. Nuja voor zover ik weet kan de 4e generatie kerncentrales dit radioactief afval terug als grondstof gebruiken
deels is dat waar ja, het wordt naar herwerkingsfabrieken gebracht. daar zuiveren ze de "actieve" uranium van de andere radioactieve elementen. en zo krijg je opzuivering. Maar dat gaat maar tot een bepaald percentage, dus niet alles wordt herbruikt. eens het ophoudt met splitsen is het quasi waardeloos, maar helaas nog steeds zeer radioactief.

Berichten: 364

Re: Kernenergie

inderdaad maar ik las percentages van 99% dus dat is wel een reductie van 100 keer. Moesten ze dat afval nu eens in piramiden steken ofzo die blijven wel behoorlijk lang staan en vormen een gigantische bunker errond. :D (ok , zever)

Berichten: 2.399

Re: Kernenergie

Vergeet niet hoeveel tonnen radioactief materiaal er ongecontroleerd uit de schoorsteen van een kolencentrale de atmosfeer in worden geblazen.
Staat dat in verhouding tot de hoeveelheid radioactief afval die een kerncentrale produceert? En is de halfwaarde tijd van dat afval niet vele vele vele malen groter?

Reageer