detergenten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 318

detergenten

Hoi,

Heb enkele vraagjes over detergenten.

In mijn cursus staat dat sommige douchegels e.d. alkylbenzeensulfonaten of alkylsulfonaten bevatten... die sulfonaten, hoe ziet dat er precies uit? Zijn dat gewone fosfaat groepen die anders gebonden zijn?

En dan nog iets: hoe zien ethoxylaten er uit. In mijn cursus schreef ik dat een etheen groep zou binden met een O, maar dan zie ik niet hoe je die nog aan elkaar kan gaan koppelen met behoud van de 2H's. (zie onder)

-[-(CH2-CH2-O)n-]-

Dat zou een ethoxylaat groep moeten voorstellen (?)

En ik had zoiets er onder geschreven:

(CH2=CH2) bindt met O. Dubbele binding gaat verloren en er komt een O onder (soort driehoek dus)..

Sorry voor de onduidelijkheid... als je hier wat rechte lijnen in kunt trekken, meld dat dan alsjeblieft! ;)

Alvast bedankt!

grtz

Berichten: 448

Re: detergenten

Sulfonaten zijn de zouten van sulfonzuren en bevatten dus S en geen P.

R-SO3- dat is een sulfonaat.

R-SO3H is een sulfonzuur.

De S is + geladen en 2 O zijn via een enkele binding aan deze S gebonden en zijn dus negatief. De derde O is via een dubbele binding gebonden op de S. Daardoor is de sulfonaatgroep dus negatief geladen.

benzeensulfonzuur kun je bereiden door benzeen en H2SO4 te laten reageren. En andere syntheseweg is door de oxidatie van een thiol met bijvoorbeeld HNO3.

Bij de alkylfosfaten heb je gewoon een fosfaatgroep op een alkylketen gebonden.

Als de n staat voor 2 dan bekom je dit:

-CH2-CH2-O-CH2-CH2-OH

Berichten: 318

Re: detergenten

OOOw, sorry, stomme fout (zal aan het uur liggen) met sulfonaten bedoelde ik dus geen gewone fosfaten, maar sulfaten... dus geen P, in geen geval mijn bedoeling!

(damn, dit komt dom over :oops: )

bedankt voor de rest!

Berichten: 448

Re: detergenten

Succes met jouw examen.

Dat van die driehoek is de syntheseweg:

CH2=CH2 wordt geoxideert tot epoxyethaan (driehoek).

Dit ondergaat dan een ringopeningsreactie en reageert met een alkylketen tot CH3-(CH2)n-O-(CH2-CH2-O)mH

Reageer