leidingen ontroesten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

leidingen ontroesten

De leiding die van de garage naar de badkamer loopt, is verroest (waarschijnlijk door het sterk ijzerhoudende grondwater).

Ik dacht om het roest te verwijderen met HCl (29%) zoals in de handel te verkrijgen.

Het begin van de leiding is uit koper en de rest is gegalvaniseerd (het koperen stuk is niet lang).

Voor alle duidelijkheid het is geen kalkaanslag!

Dit neemt natuurlijk enkele bedenkingen met zich mee, zoals:

- zal zoutzuur de leidingen niet aantasten? (na enkele testjes thuis kon ik aannemen van niet, ook niet voor het koperen gedeelte)

- hoelang moet het zoutzuur in de leiding staan?

- is dit niet te schadelijk voor het milieu?

- de geur die het met zich meebrengt is natuurlijk ook niet te verwaarlozen.

Op het net vondt ik "Bio-ontroester" bio-ontroester

Is dit geen betere oplossing?

Dus de vraag is of jullie het gebruik van HCl aanraden/afraden?

of kiezen jullie liever voor Bio-ontroester?

ps: de leiding wordt gebruikt bij het douchen en voor het toilet

Dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: leidingen ontroesten

Zoutzuur tast geen koperen leidingen aan.

Verzinkt stalen leidngen verdwijnen als sneeuw voor de zon met zoutzuur.

Zoutzuur en haar zouten zijn over het algemeen niet heel gezond maar ook niet heel erg schadelijk voor het milieu.

PS afgeven aan de gemeente en niet door het riool spoelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: leidingen ontroesten

Ik zou het eerst eens met cola proberen. Dit bevat veel fosforzuur.

Berichten: 264

Re: leidingen ontroesten

de link van bio-ontroester werkt niet..

cola lijkt me ook een goed idee, maar het zal er wel een heel eind in moeten staan!

Re: leidingen ontroesten

Even een tweetal vragen:

Is het roesten van de buizen en/of zijn het geen oxideneerslagen uit het sterk ijzerhoudende water?

Waarom zou je de pijpen inwendig van de aanslagen of het roest willen ontdoen?

De aanslag of roest komen terug want schoonmaken haalt de oorzaak niet weg en een zeefje op kraan houdt grovere deeltjes tegen.

Berichten: 11

Re: leidingen ontroesten

Het roest komt waarschijnlijk van de eerdere bewoners van het huis, die grondwater gebruikten.

Met stadswater zal de aanslag niet vlug terugkeren, denk ik.

Waarom de aanslag verwijderen? Omdat de relatief grote laag de leiding sterk vernauwd heeft.

Indien ik Cola zou gebruiken, hoelang moet die er inblijven? of doe ik het best in verschillende stappen? (bijvoorbeeld: elke dag 12 uur tot de leiding beter is)

Dank voor het antwoorden.

Re: leidingen ontroesten

Als de oorzaak van de neerslagen grondwater is dan zal de aanslag wel een combinatie zijn van kalk en roest.

Omdat de laagdikte vrij groot is zou ik het proberen met het rondpompen van azijn of ontkalker vanuit een vat waarin losgekomen troep kan bezinken en kijken of de aanslag vrij komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: leidingen ontroesten

Stilstaand zuur zal inderdaad niet het gewenste resultaat hebben: daar waar de leiding het nauwst is is dan het minste zuur aanwezig.

Ik zou het mechanisch proberen. Steek er eens een metalen veer in die wordt gebruikt om afvoeren te ontstoppen. Of radikaler: vervang de leiding.

Berichten: 1.379

Re: leidingen ontroesten

Ik ben het eens met rwwh. Alleen zou ik het mechanische toch met het chemische willen combineren. De flexibele veer heen en weer bewegen in zoutzuur , gemengd met de emulgator Teepol. Af en toe uitspoelen en opnieuw beginnen.

Ik weet echter niet goed wat ik mij bij gegalvaniseerd ( binnenzijde?) moet voorstellen.

Voor het oplossen van de buis ben ik niet bang. Het zuur komt voorlopig aan het oplossen van de buis niet toe. Eerst zal het reageren met het oxydemengsel dat moet loskomen. Bovendien zal het toch wel een bruin kalk-roest mengsel zijn.

De zogenaamde bio-ontroester vertrouw ik niet na lezing van allerlei websites. Het is een duur merkprodukt van een bepaalde leverancier. Echte informatie wordt niet gegeven. Commerciele kretologie roept bij mij alleen maar wantrouwen op. Feitelijke gegevens vind je niet. Er is zo geen sprake van betrouwbare voorlichting aan de klant.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer