The great global warming swindel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 873

The great global warming swindel

Wie heeft gisteravond dit programma gezien en hoe denken we erover.

Er is hier al het een en ander over gesproken maar deze 'swindel' vertelling werpt toch weer een ander licht op de oorzaken van de klimaatsverandering.

Misschien dat we in deze komkommertijd het forum toch nuttig kunnen besteden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: The great global warming swindel

Ik heb het gezien. Het programma bevestigde mijn mening, die ik al had:

Ik ben niet overtuigd van een broeikaseffect. Ik denk dat wij onze invloed op het klimaat schromelijk overschatten.

Energiebesparing en (ontwikkeling van) alternatieve energiebronnen zijn altijd goed. Daar mag van mij veel in worden geïnvesteerd.

Ik zie echter geen heil in het investeren van veel geld om de CO2-uitstoot te verminderen of zelfs op te vangen. Vermindering gebeurt vanzelf als energiebesparing en alternatieve bronnen worden nagestreefd.

Daarnaast moeten we ons geld besteden om onszelf te beschermen tegen hoog water.

Ik vond het een goed programma. Het meeste indruk op mij maakte de stelling dat het broeikaseffect een politieke oorzaak heeft. Los van het feit of dit nu waar is of niet, maakt het mij wel een beetje angstig.

Edit: storende typfout verwijderd.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: The great global warming swindel

Heb je dit gelezen Marianne?

http://www.climateofdenial.net/?q=node/3

Berichten: 873

Re: The great global warming swindel

Echtepino,

Blijkbaar heb je het programma niet gezien. Men heeft gisteravond ook toegegeven dat een aantal diagrammen die weergegeven zijn in de documentaire niet helemaal kloppen maar de prof die het CO2 veerhaal verdedigde gaf aan dat bij Al Gore ook e.e.a niet klopte. En wat de info van de 'swindle' betrof, hij heeft niets ervan weerlegd, kwam iedere keer met zijn eigen CO2 verhaal. Moest ook toegeven dat het verwaarlozen van de invloed van de zon misschien wel onderschat was.

Feit is dat de temperatuur toeneemt. Feit is dat onze olie-voorraad binnen afzienbare tijd afneemt.

Maar om ons voor te houden dat we door het gebruik van veel energie onze aarde opwarmen, dat we dus zuinig moeten zijn met het gebruiken van energie waardoor we de temperatuurstijging tegen gaan is niet correct. Er wordt teveel op ons gevoel ingespeeld, Al Gore is daar een meester in, maar er wordt te weinig gekeken naar feiten, te weinig wetenschappelijk 'blanco' nagedacht.

Dat is ook wat met 'the great global warming swindel' wordt aangegeven. Het is niet alleen de CO2, niet alleen de zon, niety alleen.....

An inconvenient truth heeft zich enkel gericht op de CO2, dat was politiek ook het meest interessant.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: The great global warming swindel

Ik heb 'Al Gore' gezien, de 'Swindle' gezien en het debat.

Dus wat is je punt als ik Marianne vraag of ze die website heeft gezien?

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: The great global warming swindel

Btw hebben jullie ook gelezen dat een aantal mensen (wetenschappers) de "Global Warming" komt door een verschuiving van de aardas die heel normaal is.

De noordpool komt hierdoor dichter bij de zon te staan en daardoor smelt het ijs daar, de ijskappen in de zuidpool zijn juist aan het toenemen namelijk. Of alles dus te wijten is aan CO2 vraag ik me af.

En tevens denk ik dat we niet moeten onderschatten wat de natuur zelf allemaal doet om pebaaplde dingen in de hand te houden, ijstijden hebben naar mijn idee echt wel een bepaald doel gehad.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: The great global warming swindel

Ach ach ach... het is allemaal veel erger, van het weekeinde een doc op Discovery, over de metaalkern van de aarde die het magnetisch veld verzorgt.

Als dat magnetisch veld wegvalt, en dat gaat gebeuren dat is zeker, dan is er meer poep aan de knikker dan een simpel broeikaseffectje... :D

Edit: waarom lach ik eigenlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: The great global warming swindel

Echtepino schreef: Ach ach ach... het is allemaal veel erger, van het weekeinde een doc op Discovery, over de metaalkern van de aarde die het magnetisch veld verzorgt.

Als dat magnetisch veld wegvalt, en dat gaat gebeuren dat is zeker, dan is er meer poep aan de knikker dan een simpel broeikaseffectje... :D

Edit: waarom lach ik eigenlijk?
Ja daar heb je een goed punt. Het uitdoven van de zon zal ook een iets groter effect hebben dan de opwarming van de aarde (duurt nog wel effe maar goed...).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: The great global warming swindel

Hoed je Echtepino, want niet alleen verdwijnt het magnetisch veld van de aarde (dat zal overigens nog wel even duren) maar ook klappen de polen binnen bepaalde tijd om. Op internet kun je mooie plaatjes vinden dat de magnetische noordpool continu aan de wandel is.
Heb je dit gelezen Marianne?

http://www.climateofdenial.net/?q=node/3
Dat artikel heb ik inmiddels gelezen. Ook indrukwekkend...

Toch verandert het mijn mening niet. In de TV-discussie over the swindle werd op een gegeven moment geconcludeerd: (niet letterlijk weergegeven) de natuur heeft besloten tot (al of niet tijdelijke) opwarming, door wat voor oorzaak dan ook. De atropogene CO2-uitstoot helpt daar een handje bij.

Dit vond ik wel een aardige conclusie.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: The great global warming swindel

Jazeker dat ompolen gebeurt ook maar dat lijkt me meer hinderlijk dan schadelijk.

tijdens dat ompolen hebben we een tijdje geen magnetisch veld en dat is 1018 maal schadelijker... (ik overdrijf graag)

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: The great global warming swindel

Echtepino schreef: Jazeker dat ompolen gebeurt ook maar dat lijkt me meer hinderlijk dan schadelijk.

tijdens dat ompolen hebben we een tijdje geen magnetisch veld en dat is 1018 maal schadelijker... (ik overdrijf graag)
Schadelijk of niet, ik denk net als Marjanne (als ik het goed lees) dat dit onderdeel is van een natuurlijk verschijnsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: The great global warming swindel

O ja, dan is het niet zo erg!! Afbeelding

En doe even wat aan je chemlevel, student!! Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: The great global warming swindel

De noordpool komt hierdoor dichter bij de zon te staan en daardoor smelt het ijs daar, de ijskappen in de zuidpool zijn juist aan het toenemen namelijk.
Niet echt, hoor! En typisch voor mensen die heilig geloven in de kwade opzet van de complottheorie: je hebt deze opmerking waarschijnlijk niet zelf even gecontroleerd.

Zie bijvoorbeeld http://www.abc.net.au/science/news/stories/s57970.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: The great global warming swindel

Echtepino schreef: O ja, dan is het niet zo erg!! Afbeelding

En doe even wat aan je chemlevel, student!! Afbeelding
Wat betreft het chemlevel: heb het veranderd, op het moment dat ik het koos paste 8 toen der tijd het beste bij mij paste (of ik heb gewoon totaal niet fatsoenlijk gelezen wat de verschillende niveau's waren)

Wat betreft het uitdoven van de zon, ik heb niet gezegd dat dit niet erg is. Ik geef alleen aan dat er meer natuurlijke veranderingen zijn die samen hangen met de veranderingen die we tegen komen. Ik wilde dit geven als aanvulling op het smelten van de noordpool kappen (en de groei van die op de zuidpool)

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: The great global warming swindel

SamtheChemist schreef: De noordpool komt hierdoor dichter bij de zon te staan en daardoor smelt het ijs daar, de ijskappen in de zuidpool zijn juist aan het toenemen namelijk.
Niet echt, hoor! En typisch voor mensen die heilig geloven in de kwade opzet van de complottheorie: je hebt deze opmerking waarschijnlijk niet zelf even gecontroleerd.

Zie bijvoorbeeld http://www.abc.net.au/science/news/stories/s57970.htm
Het is iets wat in een documentaire naar voren kwam op discovery over het smelten van de poolkappen. Daarbij kwam het shiften van de stand van de aarde ook aan de orde die mede genoemd werd als oorzaak. Ik neem aan dat ik dan wel met enige zekerheid dit als een (gedeeltelijke) waarheid te beschouwen of niet?

En dus heb ik deze niet gechecked, ik zal het in het vervolg even doen.

Reageer