oxaalzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

oxaalzuur

Hoi mensen

Ik ben opzoek wat er voor stoven er worden gevormd bij de verbranding van oxaalzuur.

Komt er ook mierenzuur vrij???

Bij voorbaad dank.

aerjen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: oxaalzuur

Bij onvolledige verbranding kan er inderdaad mierenzuur gevormd worden. Al kun je het beter ontleding dan verbranding noemen:

HOOC-COOH -> CO2 + HCOOH

Berichten: 7

Re: oxaalzuur

Bedankt

Ik vroeg dit met de reden dat ik mierenzuur gebruik om een parasiet uit bijenvolken te doden op een natuurvriendelijke manier.

Maar er zijn ook imkers die met oxaalzuur behandelen wat ze dan warm maken met een gasbrander. En ik beweerde dat het eigenlijk dus om de zelfde werkzame stof gaat, dit had ik opgezocht in een boek maar kon het nergens meer vinden.

Als ik het dus goed begrijp komt er niet altijd mierenzuur vrij?

Nog een vraag van een andere imker : volgens hem zou oxaalzuur beterwerken heeft iemand hiervoor misschien een verklaring.

Hartelijk dank Aerjen

Berichten: 448

Re: oxaalzuur

Vaporized oxalic acid, or a 6% solution of oxalic acid in sugar syrup, is used by some beekeepers as an insecticide against the parasitic Varroa mite.
Bron: wikipedia

Omdat het ook in oplossing gebruikt word zal het dus niet ontleden tot mierenzuur. Ik denk dat mierenzuur en oxaalzuur dezelfde werking hebben maar op een andere mannier werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: oxaalzuur

aerjen schreef: Als ik het dus goed begrijp komt er niet altijd mierenzuur vrij?
Wanneer je oxaalzuur verwarmt met een gasbrander zal het voor het grootste deel ontleden in mierenzuur en CO2.

Alleen bij volledige verbranding houd je enkel water en CO2 over. Eerst ontleedt het oxaalzuur. Het gevormde mierenzuur moet je verder verbranden. Daarvoor heb je extra zuurstof nodig.
Nog een vraag van een andere imker : volgens hem zou oxaalzuur beterwerken heeft iemand hiervoor misschien een verklaring.
Hoeveel oxaalzuur of mierenzuur wordt er precies gebruikt? En hoe moet ik me zo'n behandeling voorstellen?

Berichten: 7

Re: oxaalzuur

De hoeveelheden zijn niet groot mierenzuur 10cc en oxaalzuur denk ik 50 gram.

Oxaalzuur word verhit met een gasbrander en dan de rook in het bijenvolk geblazen,

of opgelast in water met een beetje suiker er bij dit word dan over de bijen gespoten het idee is dan dat ze mekaar schoon likken.

Mierenzuur word ik een speciaal bakje in de bijenkast gehangen totdat het verdampt is.

Het is dus om een bepaalde mijt :twisted: die op de rug van de bijenzit te verwijderen .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: oxaalzuur

De 3 behandelmethodes zijn wel erg verschillend om de effectiviteit enkel aan de gebruikte stof te koppelen.

Bij het mierenzuur verdamp je het langzaam. Je hebt dan gedurende een langere periode een (lage) concentratie mierenzuur.

Bij het verhitten van oxaalzuur blaas je de rook (het mierenzuur) over de bijen. Je hebt dan gedurende een korte periode een hoge concentratie mierenzuur.

Bij de derde methode zorg je ervoor dat de werkzame stof direct op de mijten wordt aangebracht.

Wat wel opvalt is dat je veel meer oxaalzuur (50 gram = 0.56 mol en levert ongeveer net zoveel mol mierenzuur) gebruikt dan mierenzuur (10 cc = 0.27 mol). Daar zou eventueel een verschil in ogenschijnlijke werkzaamheid kunnen zitten.

Reageer