aluminiumoxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

aluminiumoxide

Goedenmiddag,

Ik ben nieuw hier en hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Kan ik met aluminiumoxide glas polijsten en zo ja welke structuurgrootte heb ik nodig en hoe kom ik er aan? Mag je het oxide ''nat'' maken met een vloeistof? En zo ja, welke vloeistof is dan veilig zonder het dak van mijn garage te blazen?

Alvast dank voor uw reactie !!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: aluminiumoxide

Glas kun je zeker polijsten met aluminiumoxide. Dit werd vroeger algemeen gedaan.

Het glas wordt er wel dof van. Is dat juist de bedoeling of wil je het juist volkomen vlak en krasvrij maken?

Overigens vermoed ik dat je vloeistof wilt gebruiken om verstuiving van aluminiumoxide tegen te gaan. Het gaat dus waarschijnlijk om grotere oppervlakken en een beetje snelheid is geboden? (Bij kleine oppervlakken lijkt mij het gebruik van vloeistof namelijk niet noodzakelijk). Het punt hierbij is echter dat je in jouw geval van ´zandstralen´ spreekt. Ik vond op internet dat je hiervoor een vergunning nodig hebt.

Berichten: 4

Re: aluminiumoxide

Dank voor de reactie. De bedoeling is dat aanslag juist verdwijnt. Eigenlijk wil ik aanslag van glas verwijderen en het glas moet helder blijven (worden!).

Krasvrij zal lastig worden maar aanslag verwijderen is mijneerste doel. Wellicht is dit oxide dan te ''hard''?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: aluminiumoxide

Het spul wat je zoekt kan je kopen bij zaken waar men polijstmaterialen voor stenen en mineralen verkoopt, dus bijvoorbeeld bij 'De Bodemschat"

Voor glas zou ik wel CeriumOxide nemen, en niet Aluminium Oxide

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: aluminiumoxide

Werkt superfijn schuurpapier + water niet?

Berichten: 4

Re: aluminiumoxide

Werkt superfijn schuurpapier + water niet?
Dank je, maar ik denk dat het krassen geeft. En in een object (bv. fles) is dat lastig tot onmogelijk.

Berichten: 4

Re: aluminiumoxide

Labstuff schreef: Het spul wat je zoekt kan je kopen bij zaken waar men polijstmaterialen voor stenen en mineralen verkoopt, dus bijvoorbeeld bij 'De Bodemschat"

Voor glas zou ik wel CeriumOxide nemen, en niet Aluminium Oxide
Dank je. Ga ik uitzoeken !!

Reageer