Kwikbatterij in pacemaker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Kwikbatterij in pacemaker

In sommige pacemakers die ingeplant werden bij patienten met hartritmestoornisssen, werd de elektrochemische energie van een kwikbatterijtje gebruikt. In deze batterij bevinden zich enerzijds zink en Zn2+ - ionen, en anderzijds kwik en Hg22+ - ionen.

Gegeven: de E-waarden voor de redoxkoppels bij 298K

Hg22+ / Hg = + 0.27 Volt

Zn2+ / Zn = -0.76 Volt

Hier volgen twee beweringen:

I Bij gebruik van de batteri zal er kwikmetaal worden geoxideerd

II Bij gebruik van de batterij zal een zinken huls die in contact is met de

Hg22+ -ionen langzaam oplossen

Antwoordmogelijkheden:

A Beweringen I en II zijn beide juist

B Beiden fout => Mijn antwoord

C Alleen I is juist

D Alleen II is juist => Dit zou het juiste antwoord moeten zijn

Maar hoe kan er een reactie zijn? Zink en kwik reageren toch niet met elkaar? Het zijn beide kathionen!

Deze vraag is trouwens een onderdeel van het toelatingsexamen voor arts en tandarts in Leuven, die ik as dinsdag af moet leggen en ik probeer daarom mijn scheikundige kennis nog wat op te frissen, maar dit vind ik toch wel een aparte vraag.

Het standaardelektronenpotentiaalverschil is groter dan 0.3 Volt en volgens mij kan er dan een reactie plaatsvinden, maar zoals ik al zei, daar heb je toch zowel kathioden als anioden voor nodig? Welke is dan dus de kathode en welke de anode? Of werkt deze pacemaker niet dmv elektrolyse? Hoe dan wel? Hoe werkt deze kwikbatterij en hoe zien de reacties er dus uit?

Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kwikbatterij in pacemaker

Welkom op dit mooie Forum ! :)

II is inderdaad het juiste antwoord.

Het metaal zink reageert naar zink-kationen Zn2+. De kwik-kationen reageren naar metallisch kwik.

Het is dus niet een reactie tussen de twee kationen.

Deze reactie loopt omdat kwik edeler is dan zink. Het is een zogenaamde verdringingsreactie.

Het zink wordt geoxideerd tot Zn2+ en is daarmee de anode.

Aan het kwik vindt de reductie van kwik-kationen naar kwik plaats. Het kwik is daarmee de kathode.

Succes dinsdag...

Edit: overigens spreken we hier niet van electrolyse. Bij een electroleyse wordt een reactie ´opgedrongen´ door een potentiaal van buiten af. In dit geval is sprake van een spontane reactie, die spanning en stroom levert. Zoiets heet een galvanische cel. ;)

Reageer