activiteiten en potentiaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

activiteiten en potentiaal

Kan er iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen concentratie en activiteit van een stof? wat is juist die activiteit; en als laatste wat is het verschil tussen de standaardpotentiaal en potentiaal?

Berichten: 67

Re: activiteiten en potentiaal

Ajajajai.......dit is precies wat ik ook nooit heb begrepen. Het komt hopelijk toch niet uit het boekje van Den Boef? ''Analyse in waterige oplossingen"? Het verschil heb ik nooit kunnen begrijpen. Gelukkig heb ik er nu, na twintig jaar in een ander vakgebied, ook niks meer mee te maken. Maar als je ooit achter het verschil komt, laat het me dan weten............... Het heeft een traumatische ervaring achtergelaten. :)

Eric

Berichten: 2.399

Re: activiteiten en potentiaal

Het is eigenlijk heel simpel: chemische activiteit drukt de beschikbaarheid uit van moleculen voor een reactie. Bij hoge concentraties van reagens of andere stoffen in de matrix neemt de beschikbaarheid echter af. Men praat dan eerder over de activiteit van een stof ipv van concentratie.

Heb maar even een link voor je opgezocht:

wiki

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: activiteiten en potentiaal

Napoleon1981 schreef: Het is eigenlijk heel simpel: chemische activiteit drukt de beschikbaarheid uit van moleculen voor een reactie. Bij hoge concentraties van reagens of andere stoffen in de matrix neemt de beschikbaarheid echter af. Men praat dan eerder over de activiteit van een stof ipv van concentratie.

Heb maar even een link voor je opgezocht:

wiki
Wat er dus gebeurt (zo zou je het versimpeld kunnen voorstellen): bij een hoge concentratie zitten de moleculen van een stof elkaar in de weg. Vergelijk het maar met de drom aan mensen die tegelijkertijd het pinkpopveld opwillen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: activiteiten en potentiaal

en als laatste wat is het verschil tussen de standaardpotentiaal en potentiaal?
De potentiaal is datgene wat je in een praktijksituatie meet. De potentiaal van een elektrode is afhankelijk van de activiteit (daar istie weer...) van de stoffen die aan de reactie aan de elektode deelnemen.

Voor de activiteit kun je in het algemeen wel de concentratie (of bij gassen de partiele druk) nemen.

De potentiaal van een elektrode is nooit absoluut te meten (zoals stroomsterkte of lengte), maar wordt altijd gemeten t.o.v. een andere elektrode. Je meet dus altijd een potentiaalverschil. Als je voor die andere elektrode nu een standaardelektrode neemt (met bekende potentiaal), dan kun je de potentiaal van je elektrode meten, afzetten in een rijtje met potentialen en vergelijken met potentialen van andere elektroden.

Zo´n rijtje met potentialen zijn ook weer geen absolute potentialen, maar zijn potentiaalverschillen t.o.v. een elektrode waarvan men heeft afgesproken dat zijn potentiaal nul is (dit is de standaard waterstofelektrode).

De standaardpotentiaal is de potentiaal wanneer alle activiteiten gelijk zijn aan 1.

Voor opgeloste stoffen is dat bij benadering een concentratie van 1 mol/l.

Voor gassen is dat bij benadering een partieeldruk van 1 atm.

Vaste stoffen hebben per definitie een activiteit van 1.

M.b.v. de formule van Nernst kun je de potentiaal van een elektrode berekenen als je de reactievergelijking aan die elektrode, de activiteiten van de deelnemende stoffen en de standaardpotentiaal weet.

Edit: typfoutje

Reageer