verschil tussen trichloorisocyanuurzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

verschil tussen trichloorisocyanuurzuur

verschil tussen trichloorisocyanuurzuur en calciumhypochlorit.

Ik gebruikte eerst trichloorisocyanuurzuur in een tuinspa

laatst kocht ik bij een handelaar vervangtabletten (calciumhypochlorit.), maar ik vind dat deze nogal een witte film achterlaat op de wanden, moeilijk te verwijderen.

Is er een groot verschil tussen beide, zo ja, in mensentaal, wat?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: verschil tussen trichloorisocyanuurzuur

Chemisch gezien zit er veel verschil tussen beide stoffen. Beide hebben tot doel het afgeven van chloor zodat het water in je tuinspa vrij blijft van bacteriën.

Ik heb voor beide stoffen de oplosbaarheid opgezocht, maar beide zijn goed oplosbaar. Dus daar komt de witte film niet van.

Wat ik denk is dat de calciumionen, die vrijkomen na het oplossen van calciumhypochloriet neerslaan met carbonaten in het water. De witte neerslag is dan gewoon kalk, neergeslagen door de hardheid van het water. De calciumionen zitten niet in trichloorisocyanuurzuur.

Heb je de hardheid van het water en de zuurgraad weleens gemeten? Als het water uit de kraan komt, dan kan het drinkwaterbedrijf deze waarden geven. Als het water een andere herkomst heeft dan kun je beide meten met een setje dat te koop is in winkels voor aquaria of vijvers.

Het heeft, denk ik, zin om zowel de zuurgraad, de totale hardheid en de tijdelijke hardheid te bepalen. Beide hardheden kunnen aanleiding geven tot de witte neerslag. De tijdelijke hardheid zegt iets over de aanwezigheid van carbonaten, die neerslag geven met calciumionen. De totale hardheid is de som van de tijdelijke hardheid en de concentratie aan calcium- en magnesiumionen. Het verschil van beide zegt dus iets over de calcium- en magnesiumionen.

Als het inderdaad kalk is, dan kan het geen kwaad. Ik kan me wel voorstellen dat je het een ´rot´-gezicht vindt. Misschien is er iets te doen tegen het neerslaan door de zuurgraad iets te verhogen, waardoor de concentratie aan carbonaten (de tijdelijke hardheid) afneemt en er minder neerslag ontstaat. Maar daarvoor zou ik eerst de metingen doen (of het drinkwaterbedrijf bellen).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verschil tussen trichloorisocyanuurzuur

Mocht je dat met dat zuur willen proberen, grijp dan niet meteen naar zoutzuur. Een scheutje schoonmaakazijn is vaak al voldoende. Zoutzuur zal zelfs enge reacties geven met je chloorcomponent. Deze reacties kunnen ook in veel kleinere mate optreden met schoonmaak azijn.

Mocht je dat eng vinden: je kunt ook achteraf de aanslag te lijf met schoonmaakazijn! Afbeelding

Berichten: 3

Re: verschil tussen trichloorisocyanuurzuur

Heb je de hardheid van het water en de zuurgraad weleens gemeten?
Het water komt uit de kraan.

Het is inderdaad hard water, waarvoor ik trouwens een waterverzachter heb (met zout en harskolom)

Maar om de tuinspa te vullen wordt de waterverzachter uitgeschakeld om een ph waarde te krijgen van +- 7,5 ° (Franse?)

De ph waarde is meestal goed, zelden moet ik ph- of ph+ toevoegen. (meet ik minstens éénmaal/week) Ook wordt er wekelijks aquafinesse toegevoegd, daarvan ken ik de samenstelling niet. Bij de verpakking van de aquafinesse zitten de tabletten trichloorisocyanuurzuur. Maar omdat ik er steeds iets meer verbruik kom ik niet toe ten opzicht van de aquafinesse

Maar inderdaad, het ziet er uit als kalk

Het water werd ook nog maar recent ververst (om de 3 maand) dus zal het nog vrij "levendig" zijn of hoe moet ik dat uitdrukken.

Door wrijven komt de aanslag inderdaad los (nu wel moeilijker als de eerste keer) maar ik denk dat het te maken heeft met het feit dat de chloorverdeler nu in het water drijft. De spa filter 2 X 4 uur per dag, verder staat het water stil. Ik vind dat het calciumhypochloriet nogal een "witte melk" afgeeft. Filtert de spa, dan is het water in beweging en kan hij volgens mij minder aanslaan. Maar filtert de spa niet, dan valt de "witte melk" neer op de boden en rand van de spa en kan zich vasthechten.

Momenteel zet ik de tablet terug in het bakje van de filterpatronen.

Maar ik ga toch terug overstappen op het trichloorisocyanuurzuur.

Men ziet de aanslag amper, maar men voelt hem wel. De wanden en zitoppervlakken voelen ruw aan. En dat maakt het onaangenaam.

Bedankt voor de uitleg.

Berichten: 3

Re: verschil tussen trichloorisocyanuurzuur

de tabletten steek ik in een plastiek doosje hiervoor voorzien met een klein gaatje van +- 2 mm diameter. Dit doosje steek ik dan in een chloorverdeler.

Met het calciumhypochloriet zitten er inderdaad witte brokken in de verdeler, dat zal dan de kalk zijn.

De spa bevat ongeveer 1300 liter water. Effe leegmaken en schoonmaken zie ik niet onmiddellijk zitten.

Vraagje, de carbonaten die in het water zitten, die zijn toch na een tijdje uitgewerkt? Of zit ik fout?

We zijn zinnens een liter azijn te koken en dit aan het water toe te voegen, hopelijk komt de kalkaanslag dan makkelijker vrij.

Het water zelf heeft een constante temp van ongeveer 36 à 37°C.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: verschil tussen trichloorisocyanuurzuur

Waarom zou je die azijn koken? Je gaat de warmte daarna 1300x verdunnen? En de azijn (5% zuur) ook 1300x verdunnen tot 0.0035%?

Reageer