Gramine bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Gramine bepaling

Hallo

Kan iemand mij misschien opweg helpen, met deze bepaling?

Het is een gramine bepaling uit plantenextract (havertro) mbv HPLC-analyse.

Weet iemand een goede opwerk methode (juist oplosmiddel)?

Ook eluens samenstelling? Kolom type? en tip voor interne standaard?

BVD

Berichten: 142

Re: Gramine bepaling

Ik heb in de 'Rubber'-bijbel kunnen vinden dat gramine oplost in alcohol en ether.

Je eluens hangt af van de gebruikte kolom. Uitgaande van een C18 kolom zou je kunnen experimenteren met verschillende combinaties water (buffer) en methanol (of acetonitril).

Na een google vond ik al iets in deze richting (hypersil BDS C18 kolom, 4,6 by 200 mm, buffer (NaH2PO4, pH 2,4~2,5) / methanol (70/30 v/v)).

Berichten: 4

Re: Gramine bepaling

Okee ja zoiets had ik ook gevonden! maar bedankt voor je reactie!

Als er mensen nog meer ideen hebben. Die zijn van harte welkom!

Berichten: 61

Re: Gramine bepaling

He mensen,

Nu heb ik een vraag over dit onderwerp... Als ik een bufferoplossing wilt maken voor dit gramine... dus pH 3.5 of 4.5... hoe maak ik dit? :P Zit laatste jaar, maar weet niet veel van bufferoplssingen en zo...

Alex, volgens mij ben jij degene die aan het verslag gewerkt had waarbij ik nu vervolgonderzoek moet doen. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gramine bepaling

Een pKa van een zuur-base combinatie zoeken die daar dicht in de buurt ligt, nagaan hoe sterk je buffer ongeveer moet zijn (betekent dat je wil dat 100 ml 0,1M zuur hem pas breekt, of 100 ml 10M).

En dan met de bufferformule de verhouding bepalen:

pH = pKa + log ([B-]/[HB])

Die verhouding is de concentratieverhouding (dus niet volumeverhouding!) geconjugeerde base:zuur.

Berichten: 61

Re: Gramine bepaling

Dit snap ik, maar alleen... die geconjugeerde base / zuur.... moet die geconjugeerde base echt van die zuur afkomen? of mag die zuur een ander soort zijn, zoals HAc ofzo...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gramine bepaling

Dit snap ik, maar alleen... die geconjugeerde base / zuur.... moet die geconjugeerde base echt van die zuur afkomen? of mag die zuur een ander soort zijn, zoals HAc ofzo...
Wat je kunt doen bijvoorbeeld is fosforzuur nemen, en daar natronloog aan toevoegen. Je conjugeerde base wordt dan vanzelf diwaterstoffosfaat. Het kan niet van een ander zuur zijn, omdat je dan een 2e pKa in je systeem introduceert en het rekenen dan wel heel lastig wordt.

Reageer