Nandrolon (steroide)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Nandrolon (steroide)

Voor scheikunde kreeg ik als voorbereiding voor een tentamen een artikel uit 2001 over nandrolon en het gebruik ervan.

Ik bekeek de structuurformule ervan en het zag er 'vreemd' uit.

door de dubbele binding van O met C kun je het indelen bij de ketonen (nandrolON),

maar het heeft ook een vreemde dubbele binding met een OH groep.

*edit*

op wikipedia staat deze afbeelding:

Structuur Nandrolon

Hierbij is het meest rechtse C-cyclo een pentagon terwijl bij het artikel alle 4 C-'groepen; een zeshoek zijn.

Hierbij zijn er 17C met een 1C bij de wikipedia structuur, terwijl bij mijn artikel er 18C zijn met 1C eraangebonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nandrolon (steroide)

Afbeelding

17β-Hydroxyestra-4-en-3-one

De one wijst op het keton. De alcoholgroep wordt met hydroxy aangeduid omdat een alcohol lager in rang staat dan een keton. Estraeen is het setje koolstofringen, de 4 slaat op de plaats van de dubbele binding, de 3 op de plaats van het keton. 17 op de plaats van de -OH groep en β geeft als ik me niet vergis de stereochemie aan.

Berichten: 19

Re: Nandrolon (steroide)

Bedankt, maar klopt deze structuurformule van het wikipedia dan?

dat betekent dat het artikel wat ik kreeg niet klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nandrolon (steroide)

Hoe zag die in je artikel dan uit? Dit is ook gewoon een 18C binding, wat denk je wat die wig naast de OH aangeeft? ;)

EDIT: misschien dat je je vergist in het metaboliet? http://www.chm.bris.ac.uk/motm/nandrolone/nandv.htm

Berichten: 19

Re: Nandrolon (steroide)

Afbeelding

zo zag hij er uit

Nee hier zijn er duidelijk in totaal 19 C's

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nandrolon (steroide)

Zeker dat daar een dubbelgebonden O met een H zat? Die is gewoon fout. Heb je geen link naar het betreffende artikel?

Berichten: 19

Re: Nandrolon (steroide)

Nee de leraar heeft ons een kopie uit een weekblad gegeven.

Ik heb naar het artikel op het internet gezocht maar kon niets vinden.

_________________________

Het Nandrolonmysterie

Astrid van de Graf, freelance mederwerker

************weekblad 12 / 16 juni 2001

'Lag het aan vervuilde vitaminepreparaten of waren onze Oranjehelden toch aan de dope'

_________________________

Bij het artikel was er een afbeelding met de structuurfomules van Nandrolon en 19-norandrosteron (19-NA)

Er stond duidelijk bij wat Nandrolon was en wat 19-NA en beide hadden 19 C's

Juist die dubbele OH binding zorgde voor verwarring, maar als op elke site dat niet zo is betekent het gewoon dat het artikel fout is.

Hopelijk merkt onze leraar deze fout op, want morgen krijgen we een tentamen van scheikunde en hij had aangegeven dat hij iets van dit artikel zou gebruiken. :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nandrolon (steroide)

Leraren, artikelen en tentamens zijn niet heilig, zeg gewoon dat het artikel fout was en geef aan waarom dat zo is. Geef niet alleen links naar wikipedia, maar ook de andere link die ik je gegeven heb ergens.

Reageer