HAS voedingsmiddelentechnologie of HBO chemie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

HAS voedingsmiddelentechnologie of HBO chemie?

Hoi!

Ik zit nu in de 4e van het MLO (chemie) en wil graag verder leren. Ik ben er slim genoeg voor, dus dat is het probleem niet (Ik zal alleen wel flink aan moeten poten, lang niets hoeven doen haha :D )

Ik zit alleen onwijs te twijfelen tussen HAS Den Bosch --> voedingsmiddelentechnologie of Avans Hogeschool (Breda) HLO Chemie.

Het punt is nl. dat is niet zeker weet of ik wel heel mn leven in een lab wil staan. En dat gaat dus wel gebeuren als ik voor het HLO kies (toch?)

En ik weet dus niet goed, wat de voedingsmiddelentechnologie inhoudt. Ik ben al wel naar de open dag geweest afgelopen zaterdag, en het leek me super leuk, maar echt een goed beeld van de beroepen die je later kan beoefen, dat heb ik niet echt meegekregen.

Heeft misschien iemand 1 van de 2 opleidingen gedaan (maakt dan niet uit waar) en als 'wat' werk je nu?

Vooral van de voedingsmiddelentechnologie zou ik dat willen weten, zou nl bij god niet weten, wat het nu precies inhoudt, welke je vakken je krijgt etc.

Ik heb een aantal schoolgenoten (die nu dus op het HLO zitten) gesproken, en die zeggen dat het wel aanpoten is, maar die opleiding kun je ook in 3 jaar doen (mits je dus MLO Chemie niveau 4 hebt, wat ik eind dit jaar heb) (De HAS kan ik wss. in 3,5 jaar doen)

Maargoed, iemand ervaringen over wat je met je diploma kan doen? Afbeelding

Berichten: 740

Re: HAS voedingsmiddelentechnologie of HBO chemie?

Ik hoor uit diverse bronnen dat de HAS in Den Bosch zeer goede HBO opleidingen heeft waarmee je veel verschillende richtingen op kan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: HAS voedingsmiddelentechnologie of HBO chemie?

Ikzelf zit nu in het laatste jaar van Voedingsmiddelentechnologie aan het Van Hall in Leeuwarden. Persoonlijk vind ik het een erg leuk vakgebied met wanneer je afgestudeerd bent gemiddeld 3 vakatures op 1 afgestudeerde (bijna gegarandeerd een baan binnen 6 maanden). De kans dat je je hele leven op een lab zit met vmt (afkorting voor voedingsmiddelentechnologie) is erg klein.

Als je meer wilt weten moet je het even zeggen.

m.v.g.

Barry

p.s. Ik ben zelf ex mbo vmt en als je een chemische of vmt vooropleiding heb kun je de opleiding met gemak in 3 jaar doen. Echter is het dan soms wel een beetje aanpoten ja, maar dat valt reuze mee.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 106

Re: HAS voedingsmiddelentechnologie of HBO chemie?

Ik zat ook te twijfelen tussen die twee studies.

Ik ben blij dat ik voor HBO chemie/ analytische gekozen heb.

Zit nu in mijn 3e jaar dus nog anderhalf jaar en dan heb ik eindelijke een diploma op zak.

Ik woon in de buurt van den bosch, maar zit in nijmegen op school en kom anders kijken op 1 maart op de open dag!!

Maar in dit vakgebied is dus heel veel vraag naar afgestudeerden, dus keuze genoeg.

Vraag anders op je school of je met een klas een dag naar een bedrijf kan of vraag of een hogeschool langs komt met een paar proefjes. Dit kan in de meeste gevallen wel.

Groeten

Reageer