OH & H20?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

OH & H20?

Nou ik kon het niet vinden op internet en mijn docent wist ook niet wat hier de verklaring voor was, dus ik dacht ik zal het maar even aan de experts vragen.

We zaten dus in de klas, en we keken naar een reactievergelijking die op het bord was geschreven.

Bariumoxide werd opgelost in water en bij de reactie producten zag ik dus uiteindelijk OH staan. Terwijl ik weet dat water H2O is

Waarom schrijven we bij ''H2O'' eerst de H en dan de O, terwijl we bij ''OH'' eerst de O schrijven en dan de H.

Zit hier een soort logica achter of is het gewoon iets dat ik moet aannemen voor wat het is? Ik weet dat het niet echt de vraag van de eeuw is maar dit is gewoon iets wat ik me afvraag.

Berichten: 774

Re: OH & H20?

ik denk niet dat dit echt uitmaakt. Of je nu H20 of OH2 schrijft :P

Het is waarschijnlijk altijd als H2O genoteerd, als eenduidige afspraak... maar volgens mij geen verplichting.

edit: Bij BaOH mag je volgens mij wel niet als BaHO schrijven. Want O bindt met H en Ba.

Berichten: 8

Re: OH & H20?

Nee het ging mij niet echt om het feit H20 op ''2 manieren'' kon schrijven.

Maar waarom gebruikt men in praktijk vaak OH en H2O ik bedoel waarom noemen ze die OH dan niet gewoon HO.

Of zit er echt gewoon geen logica achter?

Berichten: 774

Re: OH & H20?

Volgens mij maakt het niet uit, hoe je het schrijft.

OH of HO

Berichten: 89

Re: OH & H20?

WesArts schreef:[...]

Maar waarom gebruikt men in praktijk vaak OH en H2O ik bedoel waarom noemen ze die OH dan niet gewoon HO.

Of zit er echt gewoon geen logica achter?
Deze vraag is niet heel eenvoudig/eenduidig te beantwoorden, maar ik zal m'n best doen.

Of je OH of HO schrijft in een structuurformule is grofweg gezegd afhankelijk van hoe het O-atoom van de OH-groep is gebonden aan de rest van het molecuul.

Ethanol bijv. geef je doorgaans als volgt weer:

CH3CH2OH (nooit: CH3CH2HO)

Het O-atoom verbindt het H-atoom met de rest van de keten en niet andersom.

(Je zou eventueel ook HOCH2CH3 kunnen schrijven, maar meestal wordt bovenstaande schrijfwijze toegepast.)

Een ander voorbeeld (1,2-ethaandiol):

HOCH2CH2OH

Nu moet je wel een keer "HO" schrijven aan het begin van deze keten: het O-atoom bevindt zich nl. niet helemaal links aan de buitenkant bevindt maar juist tussen het H- en C-atoom in.

Een -OH-groep (alcoholgroep) heet in de organsiche chemie een hydroxylgroep, een samentrekking van HYDRogenium (= waterstof), OXygenium (= zuurstof) en YL (vrije binding voor de rest van het molecuul). Eigenlijk "zegt" men dus wel HO (eerst HYDR, dan OX, en dan YL). Bij voorkeur wordt OH geschreven in structuurformules (zie mijn voorbeeld). CH3CH2OH voor ethanol is overzichtelijker dan HOCH2CH3 (wat overigens ook zou kunnen).

Berichten: 774

Re: OH & H20?

Ja en hetzelfde geldt bij BaOH

Ba - O - H

en niet: Ba - H - O Want O moet tweemaal binden en H maar éénmaal

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: OH & H20?

Dat is gewoon een afspraak: we hadden ook kunnen afspreken dat alle zouten als s(rDqC)p(oBnA)

worden geschreven, waar alles dus omgedraaid is, CD een combinatie van nietmetalen, AB een combinatie van metalen.

Berichten: 45

Re: OH & H20?

Als je echter OH- hebt, schrijf je nooit HO- of -HO

Waarom OH en niet HO? Bekt gewoon beter, denk ik ;)

Berichten: 190

Re: OH & H20?

In mijn cursus van vorig jaar stond tussen de regeltjes door dat het atoom met de grootste elektronegatieve waarde ALTIJD achteraan in de formule wordt geschreven.

Soms wijkt dit wel af, maar meestal klopt het wel :P

Berichten: 497

Re: OH & H20?

Ik verbaas me er ook wel over dat men het altijd heeft over OH- en HS-. Nooit andersom.

Berichten: 774

Re: OH & H20?

Chemie moet niet altijd logisch zijn hé ;)

Berichten: 8

Re: OH & H20?

Chemie moet niet altijd logisch zijn hé ;)
Nee maar het zal wel handig zijn, plus van een beetje logica toepassen gebeurt geen kwaad. Je houdt er een structureel en makkelijker iets van over.

Stel dat je bij een reactievergelijking alles gewoon overal op je pagina kon neerzetten, dan moet je ook goed gaan zoeken wat hoort bij wat. Of dat je de ene keer H20 opschrijft en de andere keer OH2.

Hoe meer logica men toepast hoe makkelijker het is om te onthouden, te leren en uit te voeren. Dus houd het maar lekker logisch.

Berichten: 190

Re: OH & H20?

Daar ben ik het helemaal mee eens :D

Berichten: 89

Re: OH & H20?

Chemie moet niet altijd logisch zijn hé  ;)
Chemie ìs logisch (als je je gewoon aan de afspraken houdt). Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: OH & H20?

De notatie OH2 voor water wordt toch wel vaak toegepast hoor. Maar dan vooral in complex notaties, bijv. Fe(OH2)63+. Deze formule geeft aan dat het watermolecuul met de zuurstofkant gecoordineerd is aan het ijzer-ion.

Dat is ook naar mijn idee waarom er veelal OH- wordt gebruikt. In zijn zouten (hydroxides) staat dit altijd met de O naar het metaal gericht, hoewel in veel metaal hydroxides niet de H en ook niet de O zijn verbonden aan het metaal, het hydroxide ion bestaat als entiteit op zichzelf. Daarom zie ik het vooral als een historisch artefact, toen men nog dacht dat bijv. NaOH echt de structuur Na-O-H heeft. Nu weten we dat het anders in elkaar zit.

Reageer