beginproefjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

beginproefjes

Hallo allemaal dit is mn eerste post op Chemieforum.nl en ik heb een vraagje. Namelijk welke stoffen kan ik zelf maken met gemakkelijk verkrijgbare chemicaliën? Tot nu toe heb ik dmv electrolyse O2 en H gemaakt. Gister heb ik voor het eerst Fe2O3 gemaakt doormiddel van electrolyse van water met zout. Wat is volgens jullie de volgende stap?

b.v.d. Lodex

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: beginproefjes

chloorgas en natronloog door electrolyse van keukenzoutoplossing

maar volgens mij is dit draadje wel op een verkeerde plaats gesteld
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 23

Re: beginproefjes

Waar moet ik deze vraag dan stellen?

P.S. door een oplossing van keukenzout krijg je toch roest en chloorgas?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: beginproefjes

lodex schreef: Waar moet ik deze vraag dan stellen?

P.S. door een oplossing van keukenzout krijg je toch roest en chloorgas?
Keukenzout is NaCl, roest is Fe2O3.

Wat je krijgt, is aan de ene kant chloorgas (2 Cl- --> Cl2 (g) + 2e-). Aan de andere kant splits water waterstof af (2 H2O + 2e- --> H2 + 2 OH-). Netto hou je dus een oplossing van NaOH in water over.

Berichten: 23

Re: beginproefjes

NaOH kleurt dat groen in water? Want tijdens de electrolyse werd het water blauw-groenig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: beginproefjes

als je leidingwater gebruik heb je ook andere zouten in het water zitten. daar kunnen ijzer zouten tussen zitten die de boel groen kleuren. maar dan zijn het 2 waardige ijzerzouten.

maar NaCl of NaOH oplossingen zijn bijde kleur en geurloos.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: beginproefjes

Kan even goed wat koper ionen in hebben gezeten, dat kleur de boel ook vaak groen.

Berichten: 23

Re: beginproefjes

Ok dan weet ik dat ook weer bedankt. Maar om even op mn vraag terug te komen weten jullie iets? Niet al te ingewikkeld want ben maar lvl. 3 :)

Berichten: 1.379

Re: beginproefjes

De volgende stap zou het maken van CO2 uit soda kunnen zijn. En het laten branden van een kaars in een open en een gesloten jampot. Je begrtijpt dat hierbij alles draait om het verklaren van de dingen die je waarneemt.

Soms maakt de natuur de stoffen al voor ons en moeten we een bepaalde stof alleen maar isoleren. Bijvoorbeeld zetmeel uit een aardappel. Bedenk zelf eens hoe je , na het raspen van een aardappel, aardappelpulp, zetmeel en water van elkaar kunt scheiden.

Voor dit laatste heb je geen chemie nodig en gaat het alleen maar om een fysische scheidingsmethode. Bijvoorbeeld via een filtratie in een koffiefilter of via een bezinking.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Re: beginproefjes

De fantastische website van een van de forumleden

http://www.oelen.net/science/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: beginproefjes

om te kijken of het water dat je van de zetmeel oplossing heb gescheiden echt zetmeel vrij is kun je er een paar druppels jodium (voor wonden schoon te maken) op doen.

verder wanneer je rode kool gaat eten moet je het sap dat wordt afgegoten bewaren en daar stofjes als azijn, amonia, gootsteenontstopper, citroensap, zoutzuur, sodawater, 7-up, etc aan toevoegen. moet je zeggen wat je ziet en waardoor die kleuren volgens jou ontstaan.

p.s. sommige van deze oplossingen kun je zo bij de drogist/verfwinkel kopen maar blijven gevaarlijk om mee te werken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 23

Re: beginproefjes

Nou ik kan wel weer even vooruit zo te zien. Bedankt voor de reacties. :D

Reageer