energie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 211

energie

Kan iemand mij uitleggen wat energie is in de biologische definitie?

Moet bv een hardloper een energiedrank nemen tijdes het lopen? Zo ja: waarom

Berichten: 552

Re: energie

energie = onzichtbare eigenschap van alle materie om arbeid uit te oefenen en/of warmte te produceren.

Berichten: 211

Re: energie

Maar wat heeft energetische waarde (staat op de etiket van bv dranken) te maken met ATP?

Berichten: 552

Re: energie

Levende wezens halen hun energie door suikers (glucose eigenlijk) te verbranden. Dit houdt eigenlijk een reeks van oxidatiereacties in (waar O2 uiteindelijk wordt gereduceerd tot H2O, vandaar de noodzaak aan zuurstof bij sporten e.d.) waarbij veel energie vrijkomt (vergelijk met de verbrandingsenergie van bv. alkanen die je huis verwarmen).

Deze energie wordt opgeslagen onder de vorm van ATP, adenosinetrifosfaat. Deze hoogenergetische verbinding zal bij hydrolyse energie afstaan, gebruikt om te kunnen bewegen, of om cellulair materiaal aan te maken...

Bij hydrolyse van 1 mol ATP komt dus een welbepaalde hoeveelheid energie vrij.

Ter illustratie: 1 mol glucose verbranden geeft 36 mol ATP dacht ik?

Dus, energie waarden kunnen in Joule uitgedrukt worden, maar eveneens in calorieën, ATP's...

Trouwens: 1 calorie = hoeveelheid energie nodig om 1g water op te warmen van 14,5°C tot 15,5°C bij een druk van 1 atmosfeer.

Berichten: 211

Re: energie

kort samengevat: glucose wordt geoxideerd tot water en CO2. Er komt energie (ATP) vrij. Die energie wordt gehydrolyseerd. ATP is ADP + E. En die energie wordt gebruikt voor bewegen, ...

Berichten: 552

Re: energie

Juist ja.

glucose wordt geoxideerd tot CO2

zuurstof wordt gereduceerd tot water.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: energie

de sportdranken die op de markt zijn kunnen (afhankelijk van hun samenstelling) gebruikt worden voor vocht opname (herstellen van prestatie) of energie leveren (blijven presteren).

wanneer een sportdrank een licht hypotone of isotone suikeroplossing bevat (iets minder of evenveel suiker per liter opgelost als dat er in het bloed zit)dan is het voor snelle vocht opname en daarmee een sneller herstel van het lichaam.

stop je er veel suiker in (hypertone oplossing) dan is het meer voor het leveren van monosachariden en het leveren van snelle energie. een dextrose/glucose tablet onder de tong leggen geeft een energieboost 15 minuten na consumptie
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.379

Re: energie

De onzin die op de etiketten van z.g. sportdranken staat moet je maar zo snel mogelijk vergeten. Ons menselijk lichaam kan reguleringen als die van de osmotische waarde, de zouthuishouding, de lichaamstemperatuur en de zuurgraad zelf in stand houden. Zonder het gebruik van dit overbodige en dure spul.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer