OH vervangen door H

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 10

OH vervangen door H

Ik vroeg mij af of het mogelijk is met een bepaalde reactie de enige OH groep in het molecuul te vervangen door een H. Theoretisch en/of practisch. Op deze manier zou het molecuul dusdanig veranderd zijn dat het andere eigenschappen heeft.

Groet, Sean.

Berichten: 364

Re: OH vervangen door H

met zwavelzuur kun je alcoholen meestal dehydrateren. Dan houd je wel een dubbele binding over. vb 2-propanol --> propeen

Berichten: 10

Re: OH vervangen door H

Ook als het een vaste stof is?

Waar gaat dan die dubbele binding tussen zitten?

Want er zou in princiepe alleen de OH vervagen moeten worden door een H. Kan je het ook nog een alcohol noemen als er een benzeen en een NH in het melecuul zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: OH vervangen door H

Vaste stoffen kun je oplossen ;)

En nee, als er een aminogroep aanzit en/of geen alcohol groep, dan is het bijvoorbeeld al geen alcohol.

In jouw voorbeeld: aminofenol is een alcohol. Naftol ook. Aminobenzeen weer niet.

Berichten: 552

Re: OH vervangen door H

Bij mijn weten is zulke reactie die je voorstelt niet mogelijk. Alcoholen kunnen wel geoxideerd worden tot ketonen/aldehyden, gedehydrateerd... maar enkel en alleen de hydroxylfunctie vervangen door een waterstof?

In zuur milieu misschien, waarbij de hydroxylfunctie geprotoneerd wordt en water de molecule verlaat, en dan een hydride aanval op het gevormde carbokation? Dan moet je al een hydride donor ter beschikking kunnen stellen in dat zure milieu wat op zich ook complicaties kan meebrengen.

Maar er zal eerder een alfa proton afsplitsen met vorming van een dubbele binding, dan krijg je dus dehydratatie.

Berichten: 3.145

Re: OH vervangen door H

Je kunt wel een OH groep vervangen door een H atoom, maar het vergt vrij extreme reagentia. Bij sommige alcoholen zou het kunnen met een stof als LiAlH4, maar lang niet bij alle alcoholen. Misschien via een omweg? Eerst dehydrateren en dan vervolgens additie van H2?

Berichten: 10

Re: OH vervangen door H

Klinkt interressant en ik ben er ook nog steeds niet helemaal achter.

Dit is trouwens de structuur formule:

Afbeelding

Berichten: 266

Re: OH vervangen door H

interessant maar volgens mij is die reductie vrij illegaal

Berichten: 552

Re: OH vervangen door H

? verklaar je nader

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: OH vervangen door H

Wanneer je de hydroxylgroep reduceert tot een waterstofatoom krijg je metamphetamine. Op het chemieforum worden geen syntheses van drugs besproken.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Zie ook regel 1.4.

Topic gesloten. Met vragen kun je me mailen. </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gesloten