polyethyleen glycol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

polyethyleen glycol

Ik heb de volgende vragen, ik heb een hele grote lavalamp van de firma Mathmos, nu was de vloeistof troebel geworden en heb ik na een tip de vloeistof vervangen door water en dat gaat goed met kleine flessen, maar bij deze grote gaat het niet helemaal zoals het moet, nu heb ik gelezen, ook in het orginele octrooi verslag dat er polyethyleenglycol aan het water toegevoegd is, kunt u mij misschien vertellen waar ik dat in kleine hoeveelheid kan kopen? Dan nog het volgende, ik heb ook zo'n lamp die is gevuld met een dikke vloeistof en er zit zilverkleurig lava (wax) in, als je de lava in warme toestand van dichtbij bekijk ziet het er uit als zachte bollen van zilververf, maar ook deze vloeistof is troebel en zou ik graag weer willen vervangen door heldere vloeistof. Ik heb de vloeistof er uit gehaald en deze ruikt naar petroleum, maar petroleum is veel te dun, kunt u mij misschien vertellen wat ik er aan toe kan voegen om de petroleum dikker en toch helder te krijgen.

Alvast bedankt,

Vriendelijke groet,

Jim Pronk

Re: polyethyleen glycol

Je zou het eens kunnen proberen bij een apotheek alleen je moet weten welke type je moet hebben PEG 400, 6000 enz waar het getal staat voor de ketenlengte

Berichten: 162

Re: polyethyleen glycol

Ik vermoed dat er eerder vloeibare paraffine in zit. Petroleum lijkt me erg onwaarschijnlijk. Met PEG kan je de waterfase dus aandikken (hoe hoger het getal (viscositeit) hoe dikker de massa wordt).

Nu het troebel worden doet me denken aan bacteriële/fungale contaminatie. Gebruik hiervoor aqua conservans (0,15 % methylparabeen of 0,8 %methylparabeen + 0,2 % propylparabeen). Met benzalkoniumchloride moet je oppassen omdat dit enigzins emulgerend werkt, waardoor het gevaar optreedt dat de hele inhoud melkachtig wordt.

Reageer