Silicagel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Silicagel

En hoe zit dat nu eigenlijk met de silanolgroepen in silicagel?

Ik dacht toch dat dit actieve centra waren... Maar nu staat hier plots dat silicagel bij TLC enkel gebruikt kan worden als drager op voorwaarde dat het loopmiddel zodanig aangepast wordt dat de silanolgroepen grotendeels gemaskeerd zijn..

Lijkt me een beetje tegenstrijdig?

Re: Silicagel

Nee het is niet tegenstrijdig want in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is TLC geen solid/liquid chomatografie maar een liuid/liquid chromatografie.

Water wordt aan de silca geabsorbeerd en vormt een watermantel die de stationaire fase is waarin de analyt wordt geadsorbeert

Berichten: 9

Re: Silicagel

Ah ok, dus die silanolgroepen absorberen water (worden dus gehydrateerd), en dat vormt dan de polaire stationaire fase... Ik ging er van uit dat die -OH groepen op zich de stationaire fase vormden, en dat is dus fout?

Heel hard bedankt!

Berichten: 2.399

Re: Silicagel

Water wordt aan de silca geabsorbeerd en vormt een watermantel die de stationaire fase is waarin de analyt wordt geadsorbeert


Dit is anders om naar mijn mening. Adsorptie kan alleen aan een vaste stof. Water wordt dus geadsorbeert aan silica. Normal phase is naar mijn mening dus ook geen verdelingschromatografie.

Re: Silicagel

Zoals ik het hanteer dan wordt bij absorptie wordt de stof echt gebonden aan het absorbent terwijl bij adsorptie er geen "harde" binding optreedt zoals de volgende link laat zien.

http://www.oil-control-systems.nl/nl/algem...nl-sorption.php

Maar er zijn genoeg situaties waarbij ik me afvraag waar de overgang van het ene begrip naar het andere ligt.

Mijn verhaal over TLC stamt uit mijn opleiding zon 35 jaar geleden en is blijven hangen omdat ik het toen zo'n apart verhaal vond. Je opmerking dat het geen verdelingschromatografie is , betekent dat dat je het beschouwd als een solid/liquid chomatografie ?

Berichten: 2.399

Re: Silicagel

Ik snap de water opmerking ten eerste niet helemaal, omdat in TLC lang niet altijd water gebruikt wordt. Werkt het dan niet meer?

http://orgchem.colorado.edu/hndbksupport/TLC/TLC.html

Ik moest bij jouw verhaal meteen denken aan C18 reversed phase chromatografie. Daar zegt men wel dat de C18 staarten zich als een vloeistof gedragen en dat je dus liquid liquid chromatografie doet. Bij TLC waarbij je gewoon apolaire oplosmiddelen gebruikt krijg je gewoon een evenwicht tussen stationaire(vaste) en mobiele fase. Maar de grens is inderdaad niet duidelijk.

Re: Silicagel

De opmerking water komt door de term gemaskeerd, de liquid/liquid systeem zou als verklaring noodzakelijk zijn omdat de silanogroepen zo sterk polair zijn dat zonder de watermantel een zo sterke absorbtie van het polaire analyt onstaat dat de techniek niet zou kunnen werken.

Als er met apolaire analyten en oplosmiddelen wordt gewerkt zal adsorbtie de overhand hebben en hoef je niet aan te nemen dat de silanogroepen de zaak bederven.

Berichten: 2.399

Re: Silicagel

Water is het sterkste eluens in TLC inderdaad, maargoed maskeren van silanol groepen kan ook prima met iets als TEA (triethylamine) en noem maar op. Verder hoef je echt niet met TLC altijd silanol groepen te maskeren.

Berichten: 9

Re: Silicagel

Ok, heel hard bedankt allemaal!

Reageer