doxycyclinehyclaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 152

doxycyclinehyclaat

Hallo iedereen,

ik zit met een vraag. Kan iemand me vertellen hoe doxycyclinehyclaat er eigenlijk uit ziet? zelf heb ik al ontdekt dat dit gelijk is aan doxycyclinehydrochloride en hoewel ik een figuur gevonden heb van doxycycline, heb ik er niet echt een idee van hoe doxycyclinehydrochloride er dan eigenlijk uit ziet. ik weet dat het een zout is, maar waarin verschilt een zout, kwa structuur, eigenlijk van de base? in doxycycline zit een primaire aminefunctie. Verandert hier iets aan in het geval van doxycyclinehyclaat??

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Alvast bedankt!

groetjes

stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: doxycyclinehyclaat

Hier kun je de struktuur zien.

Hydrochloride wil zeggen dat het een HCl zout is. Dit verhoogt de wateroplosbaarheid enorm. De aminefunctie (in dit geval de dimethylaminogroep) is dan geprotoneerd tot een trialkylammonium ion. Het chloride ion is het tegenion. De stikstof van de amidegroep (CONH2) is niet geprotoneerd, deze is veel minder basisch. Aan de struktuur van doxycycline verandert dus niets wezenlijk.

Berichten: 152

Re: doxycyclinehyclaat

Bedankt!

Ik begrijp wel niet zo goed waarom de stikstof van de amidegroep (CONH2) minder basisch is dan die andere stikstof. Heeft dit dan een specifieke reden?

Is een valeraat van een bepaalde molecule, bijvoorbeeld betamethasonevaleraat, dan ook gewoon een zout van betamethasone of is dit nog iets anders?

groetjes,

Stef.

Berichten: 152

Re: doxycyclinehyclaat

Nog iets wat ik me afvraag. Ik zei wel dat er een primaire aminefunctie aanwezig is, maar u zegt primaire amidefunctie. Is een primaire amidefunctie niet automatisch ook een primaire aminefunctie of mag ik dit zo niet zien? De reden waarom ik dit vraag is omdat moleculen met een primaire aminefunctie niet gemengd mogen worden met lactose in farmaceutische bereidingen omdat dit een degradatiereactie (maillardreactie) op gang brengt. nu weet ik gewoon niet zeker of dit dan ook het geval is bij een primaire amidefunctie, vandaar mijn vraag...

groetjes,

Stef.

Berichten: 2.399

Re: doxycyclinehyclaat

Sarickx schreef: Bedankt!

Ik begrijp wel niet zo goed waarom de stikstof van de amidegroep (CONH2) minder basisch is dan die andere stikstof. Heeft dit dan een specifieke reden?
Teken de resonantie structuur eens uit. Hoe beschikbaar is het vrije elektronen paar dan?

Berichten: 2.399

Re: doxycyclinehyclaat

Sarickx schreef: Nog iets wat ik me afvraag. Ik zei wel dat er een primaire aminefunctie aanwezig is, maar u zegt primaire amidefunctie. Is een primaire amidefunctie niet automatisch ook een primaire aminefunctie of mag ik dit zo niet zien? De reden waarom ik dit vraag is omdat moleculen met een primaire aminefunctie niet gemengd mogen worden met lactose in farmaceutische bereidingen omdat dit een degradatiereactie (maillardreactie) op gang brengt. nu weet ik gewoon niet zeker of dit dan ook het geval is bij een primaire amidefunctie, vandaar mijn vraag...

groetjes,

Stef.
Amine is reactief, van die amide zal je geen last hebben. Wanneer je bij zeer zure pHs gaat werken is ook je Amine niet reactief met lactose is mijn gok.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: doxycyclinehyclaat

Sarickx schreef: Is een valeraat van een bepaalde molecule, bijvoorbeeld betamethasonevaleraat, dan ook gewoon een zout van betamethasone of is dit nog iets anders?
Dit is geen zout, maar de ester van betamethasone met valeric acid (pentaanzuur). In dit geval is de OH-groep die aan het COCH2OH groep zit veresterd.

Reageer