Sojaolie oplossen in water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

Sojaolie oplossen in water

Hallo allemaal,

Weet iemand hoe je sojaolie kan oplossen in water? Ik meen dat er een stof toegevoegd moet worden maar ik zou niet weten welke! Kan iemand mij hiermee helpen?

Groetjes,

Thomas

Berichten: 552

Re: Sojaolie oplossen in water

emulgator toevoegen:

glycerol (antivries)

zeep

..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sojaolie oplossen in water

Iets eetbaarders zal citroenzuur of azijn moeten worden. Hard roeren, wat mosterd erbij en je hebt een gezonde mayonaise :P

Berichten: 552

Re: Sojaolie oplossen in water

en dan goeie belgische frieten ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Sojaolie oplossen in water

Tja. Toch krijg je op deze manier een emulsie en geen oplossing. Voor een echte oplossing geldt dat de individuele moleculen "bijna" los van elkaar moeten rondzweven.

Berichten: 552

Re: Sojaolie oplossen in water

Dan is het antwoord op de vraag: je kan soja-olie niet oplossen in water?

Berichten: 774

Re: Sojaolie oplossen in water

Wel in geringe maten...

Berichten: 5

Re: Sojaolie oplossen in water

Ja je moet een emulgator toevoegen. Sojaolie is wel degelijk op te lossen in water, ik heb het zelf gezien. Alleen de emulgator werd "geheim" gehouden. De vraag is dus: Welke emulgator moet toegevoegd worden voor een oplossing?

Tot nog toe bedankt voor julie reacties:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Sojaolie oplossen in water

Afhankelijk van de hoeveelheid sojaolie en water is het ook mogelijk dat er gewoon een beetje afwasmiddel is gebruikt. Dan lijkt het misschien wel op oplossen, maar dat is het feitelijk niet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Sojaolie oplossen in water

er zijn zoveel emulgatoren.

ik vermoed dat het nog wel eens een gedestileerde monoglyceriede geweest zal zijn
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: Sojaolie oplossen in water

Het gaat om een 1% oplossing van sojaolie in water.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Sojaolie oplossen in water

Luitjes, lees mijn eerdere bericht nog eens door, en bevestig dan expliciet wat je schrijft. Volgens mij maakt helpt een emulgator om een emulsie te maken, en geen oplossing.

Berichten: 139

Re: Sojaolie oplossen in water

een emulsie is toch een "mengsel" van twee niet mengbare vloeistoffen, bijv olie in water, geeft na schudden nog steeds geen oplossing het blijft gescheiden.

na toevoegen van een emulgator lost de Olie wel in het water op, dat is de reden dan je met water en zeep vette aanslag kunt verwijderen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Sojaolie oplossen in water

Nee. Het blijft een emulsie. Je stabiliseert die alleen. Je maakt wel mogelijk kleinere druppeltjes. Maar het wordt geen oplossing. Een oplossing is helder.

Zie: Emulsie op Wikipedia

Berichten: 552

Re: Sojaolie oplossen in water

Emulsie is een mengsel. Een oplossing is een homogeen mengsel. Elke oplossing is dus een mengsel, maar niet elk mengsel is een oplossing.

Reageer