oximiddelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

oximiddelen

hallo,

ik heb een onderzoek gedaan naar de hoeveelheid zuurstof in oximiddelen.

hierbij heb ik zuur toegevoegd bij een opgelost oximiddel, en dit vervolgens getitreerd. Toen ik deze proef voor het eerst ging doen, voegde ik een overmaat zuur toe, en het begon enorm te schuimen! kan iemand verklaren hoe dit kon gebeuren? Het oximiddel was Vanish, dit was 0,6 gram, in 60ml kraanwater. ik voegde hierbij 20ml zwavelzuur toe. degene die mij hierbij kan helpen, heeeeeeeel erg bedankt alvast ;)

Tamara

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oximiddelen

Er zal natuurlijk ook een dot bicarbonaat en een of ander detergent inzitten. Zelfde effect als je soda, afwasmiddel en azijn mengt. Achterop de pot staat trouwens een ingrediëntenlijst.

Berichten: 4

Re: oximiddelen

ja klopt, er staat op de pot dat er natrium percarbonaat in het middel zit. dit splitst in water en er wordt H2O2 gevormd...maar wat heeft er dan precies met elkaar gereageerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oximiddelen

ja klopt, er staat op de pot dat er natrium percarbonaat in het middel zit. dit splitst in water en er wordt H2O2 gevormd...maar wat heeft er dan precies met elkaar gereageerd?
Zoek eens op hoe natriumpercarbonaat eruit ziet, misschien doet dat een belletje rinkelen waar zowel peroxide als CO2 vandaan komt.

Berichten: 4

Re: oximiddelen

ik snap waardoor het H2O2 gevormd werd in de oplossing van het oximiddel. ik vroeg me alleen af waarom het schuim uit de erlemeyer spoot toen ik er teveel zwavelzuur bijgooide, en de keer erna, toen ik veeeel minder toevoegde, dat het niet gebeurde. wat van het zuur heeft gereageerd met welk deel uit de oplossing? was dit een zuur-basereactie of iets in die richting?

Berichten: 3.145

Re: oximiddelen

Percarbonaat geeft ook CO2en dat is het heftige schuimen wat je zag.

Berichten: 552

Re: oximiddelen

Het carbonaat zal geprotoneerd worden door zwavelzuur (sterk zuur milieu) waardoor H2CO3 ontstaat. Dit staat in evenwicht met water en opgelost CO2-gas:

H2CO3(aq) <=> H2O(l) + CO2(aq)

Als je onmiddelijk veel zwavelzuur toevoegd krijg je sterke warmte-ontwikkeling waardoor de oplosbaarheid van het koolzuurgas daalt en je heftige schuimvorming krijgt.

Alhoewel ik niet echt zeker ben dat de koolzuurgas-ontsnapping te maken heeft met het exotherme karakter van het toevoegen van zwavelzuur; het zou eerder te maken hebben met de verschuiving van de evenwichten.

CO2(aq) <=> CO2(g)

Berichten: 4

Re: oximiddelen

heel erg bedankt allemaal :D

Reageer