Lucifers

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 139

Lucifers

Hallo,

Ik ben bezig met het voorbereiden van een Demo les chemie,

het introfilmpje word abrubt afgelsoten met een knal.

deze knal willen wij graag terplekke genereren.

voor heen werd voor dit doeleinden een mengsel van een paar mg KClO3 en rode P gebruikt. dit mengsel gaf een mooie harde knal wanneer er met een hamer op werd geslagen.

Ik ga dit jaar dit lesje voor het eerst geven, echter de kleine hoeveelheid rode P die ooit een keer aangeschaft is een een donker grijs verleden is op.

een van de docenten chemie opperde de kijken ofdat rode fosfor te vervangen is door zwavel (nog wel voorradig), zwavel zit immers ook in luciferkoppen.

Ik ben dus op zoek gegaan maar kan nergens een reactie meganisme vinden van de reactie van KClO3 en rode P. wat gebeurd hier precies, en is rode P "veilig" door S te vervangen??? 8-)

mvg

Luuk

PS: als ik met deze vraag de regels mbt explosieven overtreed laat het dan svp weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Lucifers

Bij mij knallen luciferkoppen niet.

Deze proef wordt volgens mij overal met rode P gedaan. Een duidelijk nadeel van zwavel is dat de verbrandingsproducten gasvormig zijn.

Berichten: 139

Re: Lucifers

thanx voor je reactie,

het gaat ok niet over luciferkoppen, het gaat over de combie strijkvlak kop

dat is rode P en kaliumchloraat.

het was ook maar een suggestie van een docent (in de trand van als het met zwavel gaat hoeven we geen rode P te bestellen, want dat is lastig)

is er dan nog een andere manier waarbij ik zonder moeilijke chemicalien en relatief ongevaarlijke knal kan genereren?

we hebben gedacht aan een balon met knalgas, maar dat is moeilijk te timen.

LvS

Berichten: 516

Re: Lucifers

Ik denk dat je met zwavel eerder een ontbranding krijgt ipv een ontploffing. MAar ik ben geen expert.

En waarom is een ballon met knalgas moeilijk te timen? Even boven een bunsenbrander houden en er schiet niet veel meer van over vrees ik...

Zo'n ballon is bij ons zelfs al ontploft door wat wrijvingswarmte :s Zeer explosief goedje

Berichten: 139

Re: Lucifers

daarom juist, dit heb ik ook al een keer of twee gehad, en ik heb liever dat er een knal is als ik het wil dan ineens (die balonnen kun je moeilijk bewaren in een warm lokaal)

LvS

Berichten: 3.145

Re: Lucifers

De combinatie KClO3/P is veel gevaarlijker dan de combinatie KClO3/S, hoewel de laatste ook zeker niet zonder risico is. Qua veiligheid zit je dus beter met zwavel dan met fosfor.

De reden waarom voor die knalproef altijd KClO3/P wordt gebruikt is dat een klap daarop gegarandeerd een knal geeft. Met een KClO3/S mix kun je ook zeker een knal krijgen, maar je moet echt flink rammen en soms komt er ook geen knal en dat is natuurlijk wel jammer van je presentatie.

De reactie tussen KClO3 en P is vrij eenvoudig. Er wordt zuurstof overgebracht van het chloraat naar de fosfor. Je krijgt als reactieprodukten KCl en P4Ox, waarbij x voor het grootste deel gelijk is aan 10, maar er zullen ook wel kleine hoeveelheden van lagere oxiden vrijkomen (x kan gelijk zijn aan 6, 7, 8, 9 of 10).

Met zwavel treedt een soortgelijke reactie op. Dan wordt er zuurstof overgedragen naar de zwavel en je krijgt vooral SO2, maar ongetwijfeld ook wel een beetje SO3.

Berichten: 139

Re: Lucifers

Bedankt voor jou reactie Woelen,

Heb jij isschien ook nog een andere sugestie om een knal te generen??

mvg

LvS

Berichten: 3.145

Re: Lucifers

Het probleem is niet het maken van een knal, maar het maken van een goed getimede knal.

Langs chemische weg is de enige echt goede manier van een getimede knal inderdaad iets wat knalt middels een klap.

Wat evt. zou kunnen is het maken van NI3, maar dat is ZEER gevaarlijk en daar is het zeker niet denkbeeldig bij dat de knal te vroeg komt (een tochtvlaag, een insect dat langs vliegt e.d. zijn genoeg om dat te doen detoneren). Zelf vind ik dit dus eigenlijk geen optie.

Een andere manier om een goed getimede knal te krijgen is middels een geladen condensator van 400V/220 uF (of een paar van die dingen parallel geschakeld). Verbind aan de condensator een paar goed geisoleerde draden. Laad de condensator op vanuit het lichtnet via een diode (en vermogensweerstand van pakweg 5 W!!!). Dit opladen doe je vooraf en je haalt de condensator dan los van het lichtnet. Op het moment dat je een knal wilt, sluit je het circuit kort door de draden aan elkaar te houden. Met een capaciteit van 500 uF o.i.d. krijg je een spectaculaire knal, zonder dat het echt gevaarlijk wordt.

[!] Als je deze methode wilt gebruiken, pas dan wel heel erg goed op voor de hoge spanningen. Een opgeladen condensator van een paar honderd uF met 300 V spanning is genoeg om een volwassen persoon te doden!!

Let ook op de polariteit van een electrolytische condensator, verkeerd om aangesloten maak je hem kapot, begint hij gas te spuiten en in het ergste geval kan hij zelfs uit elkaar spatten.

Berichten: 139

Re: Lucifers

NI3 heb ik wel aan gedacht maar meteen weer verworpen wegens de instabiliteit en het daarmee gepaarde gevaar.

Ook een condensator is niet echt een optie ivm de bijbehorende potentialen en stromen die bij de ontlading vrijkomen.

Ik ga eens kijken ofdat klappertjes uit een klappertjes pistool dienst kunnen doen. je weet wel van de dingetjes op zo'n rolletjes papier, een paar op elkaar + hamer moet een knal geven zou ik zeggen.

Luuk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Lucifers

wat wij vaak deden met open dagen en knalletjes was knalgas door een seepoplossing leiden en wanneer je dikke stenen morter aan de bovenkant gevuld was met bellen even een lucifertje er in.

kun je ter plekke maken in een hoekje.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer