Simpele vraag voor een chemicus

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Simpele vraag voor een chemicus

Vriendelijke chemici,

Vanmiddag was een klusser bij mij aan de deur met een 10 liter jerrycan met een flink geconcentreerde oplossing zoutzuur in water ( > 30 % ).

Hij heeft daarvan plusminus 5 liter in mijn toilet gegooid.

Na een uur werd het toilet doorgetrokken.

In de tussentijd had zich een grote bruine schuimende laag van ongeveer 10 centimeter dikte op het wateroppervlak in het toilet gevormd. :lol:

De klusjesman droeg geen handschoenen en hij had ook geen kapje op zijn gezicht. Na afloop wilde hij in de bruine schuimende massa roeren met mijn toiletborstel, maar dat mocht niet van mij. :P

Uiteraard heeft niemand wat op zijn handen gekregen en inmiddels is er al meerdere keren doorgetrokken en is het zoutzuur dus weg.

Mijn vraag is of hier correct gehandeld is ? Ik zag wat R- en S-zinnen op internet staan bij HCL, die wel veiligheidsvoorschriften voorschrijven.

HCL reageert met H20 tot H3O+ en Cl-, waarbij warmte vrijkomt. Wat doen de chloorionen ?

Een nieuwe toiletpot met een extra knop voor de kleine spoeling was anders ook wel aardig geweest.
Victory through technology

Berichten: 365

Re: Simpele vraag voor een chemicus

feitelijk moet je hiervoor de werkgever waarschuwen en een klacht indienen bij de arbo...

Gewoon stom van die man. maar het is wel effectiever dan een week lang iedere avond er een fles schoonmakazijn in leegkieperen.

Re: Simpele vraag voor een chemicus

Ik zie geen echte problemen als er geen bleekwater aanwezig kon zijn en er behoorlijk geventileerd kan worden. eventuel morsen snel spoelen met ruim water en besmette kleren uit.

Ik zou wel een bril en geschikte handschoenen aanbevelen maar dat is het wel.

Berichten: 2

Re: Simpele vraag voor een chemicus

Dank, duizendmaal dank,

Ik lees een verschil tussen de twee reacties. Heb intussen ook nog mijn neef van 16 jaar oud ingeschakeld, die het inademen van corrosieve dampen noemde als risico.

De klusjesman zorgt volgens mij wel goed voor zichzelf, maar licht zijn klant (ondergetekende) slecht voor. Hij loopt bij mij naar binnen, giet de halve jerrycan van 10 L in mijn toiletpot en loopt weer weg om nog een ander klusje op zolder te doen. Hij is dus zelf misschien 30 seconden op het toilet aanwezig geweest.

Daardoor zit ik tot 22.00 uur te surfen naar de gevaren van zoutzuur.

Ik vind wel dat hij tegen mij had moeten zeggen, dat hij een in potentie gevaarlijke stof in mijn huis introduceren ging. En of ik de afzuiging aan zou wllen zetten en uit de buurt zou willen blijven. En of ik kinderen heb.

Hij is degene, die met de chemische stof bij mij binnenkomt. Ik had in het algemeen gevraagd of het toilet onstopt zou kunnen worden.

Zodoende ben ik het eens met Ellen. Het is gewoon stom van die man. Ik ben het deels ook eens met Gerard, namelijk dat er hoogstwaarschijnlijk geen echte problemen problemen door zijn handelen zijn ontstaan.

( ik heb daarna vandaag nog 7 km gewandeld en 5 km geroeid ).

De combinatie van HCL met bleekwater is berucht gevaarlijk.

Het is mijn werkwijze niet. Ik ben zelf veel preciezer. Het toilet zal ik vanaf nu dan ook bijhouden. :P
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Simpele vraag voor een chemicus

De klusjesman zou slimmer zijn wanneer hij een half zo geconcentreerde oplossing zou gebruiken. Dit is nagenoeg even effectief en is nog twee keer zo goedkoop ook. Het grote voordeel is ook dat er veel minder HCl dampen vrij komen uit een 15% oplossing dan uit een 30% oplossing. Dat verschil is echt erg groot.

Berichten: 1.379

Re: Simpele vraag voor een chemicus

Je hebt maar weinig zoutzuur hiervoor nodig, als je begint met het wegscheppen van zoveel mogelijk water aan de bovenzijde. Als je daarna weer aanvult met 30% HCl tot de oorspronkelijke vloeistof hoogte reageert het zuur direkt goed onder schuimvorming.

Maar, een uurje wachten is niet voldoende.

Je moet het een a twee dagen laten reageren. Kalk reageert nu eenmaal langzaam met het zuur. Dat komt vooral door de gasbelvorming die het kontakt tussen vloeistof en vaste stof bemoeilijkt.

Wie een toilet heeft staan in een permanent verwarmde badkamer moet dit regelmatig doen. Door verdamping krijg je dan een flinke kalkafzetting.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: Simpele vraag voor een chemicus

Al met al vind ik dat die klusjesman wel even had moeten zeggen dat er een tamelijk corrosieve vloeistof gebruikt werd voor de schoonmaak. Aan de andere kant, HCl is nou ook weer niet zo gevaarlijk, het is echt niet zo dat je handen er direct in oplossen of je anderszins direct zware verwondingen oploopt.

Als die man gezegd had dat je even wat voorzichtig moet zijn bij die WC, dan was er wat mij betreft niks aan de hand geweest.

Zelf zou ik er inderdaad voor kiezen om een 10% HCl-oplossing er in te kieperen (geen nevelvorming, wel nog steeds vergelijkbare corrosiviteit voor huid, kleding e.d.), en deze een nachtje laten inwerken.

Berichten: 6

Re: Simpele vraag voor een chemicus

mg, even 5 L 30% HCl in de pot gieten. 8-[

Reageer