Exo- en endotherme reacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 190

Exo- en endotherme reacties

Op school zijn we bezig over het chemisch evenwicht en het verstoren ervan.

Een van de onderdelen dat we besproken hebben is dat de temperatuur verhogen of verlagen respectievelijk de endo en exo energetische reactie kunnen bevorderen. Nu geeft onze leerkracht er altijd de endo en exo therme reactie bij. (bijvoorbeeld de heengaande reactie is exotherm, de teruglopende endotherm)

Nu is mijn vraag, hoe je kan teweten komen welke de endo en welke de exo therme is? Is dit gewoon vanbuiten leren of kan je het ook afleiden?

Alvast bedankt

Berichten: 2.337

Re: Exo- en endotherme reacties

Dat moet in de reactie staan + warmte of - warmte. OF + ... joule of - ... joule.

(Heb deze week hetzelfde deel gezien :P )

Berichten: 190

Re: Exo- en endotherme reacties

Hehe :P

Mja onze leerkracht gaat er ook altijd wel bijzeggen welke endo/exo is, maar ik vroeg me gewoon af of het ook zonder context kan achterhaald worden :)

Berichten: 552

Re: Exo- en endotherme reacties

Soms wel, als je vertrekt van complexe moleculen en je reactieproducten zijn eenvoudiger dan zijn deze reacties meestal exotherm omwille van de daling in potentiële energie. Veronderstel dan wel dat je reactie verloopt onder constante druk, dan wordt de reactiewarmte gecorreleerd aan een verandering in enthalpie, die een sterk verband vertoont met de potentiële energie.

Berichten: 73

Re: Exo- en endotherme reacties

Wiki zegt:
Het endotherm zijn van een reactie is een teken dat de bindingen die bij de reactie worden verbroken zwakker zijn dan de verbindingen die bij de reactie worden gevormd.
en
Het exotherm zijn van een reactie wordt veroorzaakt doordat de bindingen die bij de reactie worden verbroken meer energie bevatten dan de bindingen die bij de reactie worden gevormd. Tijdens de reactie wordt dus energie die is opgeslagen in bindingen (chemische energie) omgezet in andersoortige energie. Voorbeelden van exotherme reacties zijn nagenoeg alle verbrandingsreacties en het oplossen van een metaal in een zuur.


Heb er eigenlijk nooit over nagedacht, maar heb 't ook dit jaar op school gehad.

Berichten: 552

Re: Exo- en endotherme reacties

Volgend axioma kan helpen:

breken van bindingen vereist energie;

vormen van bindingen stelt energie vrij.

Berichten: 147

Re: Exo- en endotherme reacties

Maar onthoud dat verschillende type bindingen een andere hoeveelheid energie bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Exo- en endotherme reacties

Om dat echt te kunnen uitvogelen, moet je de vrije energie kunnen bepalen: ΔG = ΔH - TΔS

Berichten: 190

Re: Exo- en endotherme reacties

Bedankt voor de reacties, als ik het goed voor heb is het dus niet zomaar even zeggen of een reactie dan endo of exotherm is :)

Berichten: 552

Re: Exo- en endotherme reacties

Om dat echt te kunnen uitvogelen, moet je de vrije energie kunnen bepalen: ΔG = ΔH - TΔS
Ik ben hier niet echt mee eens. Bindingsenergiën zijn een bron van potentiële energie, en die wordt gelinkt aan enthalpie. De Gibss vrije energie is, zoals de Helmholtz energie, een maat voor de richting waarin een reactie verloopt. Reacties verlopen immers spontaan in richting van dalende Gibss energie. De reactiewarmte die dus vrijkomt, een maat voor de bindingsenergiën, moet eerder gerelateerd worden aan de enthalpieverandering.

Gibss vrije energie heeft trouwens zijn naam niet gestolen. De G van een systeem is de maximale niet-expansie arbeid die het systeem kan verrichten onder bepaalde condities.

Berichten: 516

Re: Exo- en endotherme reacties

Je kan niet zomaar van een reactie zeggen of ze exo- of endotherm is. Nouja als je de bindingenthalpiën en de vele andere factoren kent, zal het wel mogelijk zijn dit te achterhalen, maar ik denk dat die informatie ook niet tot jouwer beschikking staat, dus ik zou gewoon aannemen wat de docent zegt en je er voorts geen zorgen over maken (dat doe ik ook niet).

Berichten: 552

Re: Exo- en endotherme reacties

Soms wel, als je vertrekt van complexe moleculen en je reactieproducten zijn eenvoudiger dan zijn deze reacties meestal exotherm omwille van de daling in potentiële energie. Veronderstel dan wel dat je reactie verloopt onder constante druk, dan wordt de reactiewarmte gecorreleerd aan een verandering in enthalpie, die een sterk verband vertoont met de potentiële energie.
zie mijn post: je kan het wel inschatten

Berichten: 190

Re: Exo- en endotherme reacties

Thanks

Reageer