Kjeldahl destructie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

Kjeldahl destructie

Hallo

Ik loop nu in m'n laatste stage op het lab, en daarbij moet ik ook bepaling m.b.v. Kjeldahldestructie doen.

Het probleem hiermee is, dat de monsters eerst gefiltreerd moeten worden over een kiezelgoerfilter (Celite) en vervolgens met het kiezelgoer de buis in moet.

Tijdens de destructie gebeurt het regelmatig dat er buizen heftig overkoken (lees: de hete zuurspetters vliegen door de zuurkast).

Ik ben er vrijwel zeker van dat het celite hier de oorzaak van is, maar er is momenteel geen alternatief beschikbaar.

Het is niet één van de veiligste situaties, maar dit kost ook nog eens monstermateriaal waardoor het analyseresultaat onbetrouwbaar wordt en er bijna een week werk naar de knoppen gaat.

Is er misschien iemand bekend met dit probleem, en zo ja zou diegene misschien een oplossing of een paar tips willen geven?

Ik heb het al geprobeerd met kooksteentjes/parels en d.m.v. een lagere destructietemperatuur (390 C), tot dusver zonder resultaat.

B.v.d.

Mark

Re: Kjeldahl destructie

Ik zou het proberen met het opvoeren van de temperatuur in fasen zodat het materiaal wat geleidelijker destrueert.

Bij perchoorzuurdestructie van organisch materiaal werkt deze methode.

Berichten: 119

Re: Kjeldahl destructie

antischuim toevoegen????

Berichten: 173

Re: Kjeldahl destructie

Kooksteentjes + roeren???

Berichten: 32

Re: Kjeldahl destructie

Ik heb het nu geprobeerd door de temperatuur wat geleidelijker aan op te voeren.

In het begin leek dit te werken, maar eenmaal op de maximum temperatuur begonnen de buizen weer over te koken.

Maandag zal ik voorstellen om perchloorzuur te gebruiken i.p.v. zwavelzuur, hopelijk dat dat wat betere resultaten oplevert.

Re: Kjeldahl destructie

Bredere buizen of kolven zouden ook nog wel kunnen bijdragen aan het uit de buis spatten .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kjeldahl destructie

Ik verbaas me dat er hele zuurspetters door de zuurkast vliegen als de buizen heftig koken. Normaliter voer je de destructie uit in een redelijk gesloten systeem met een groot waterslot. Als je buis dan overkookt ben je wel je monster kwijt, maar het vliegt in ieder geval niet door de zuurkast.

Die celite zal ongetwijfeld de oorzaak zijn van het heftig koken.

Wat mij interesseert is waarom je celite gebruikt. Gaat om het om bepaling van stikstof in het afgefiltreerde deel van het water (dus dat deel dat na de filtratie in de celite zit)?

Voer je de destructie uit op een kookplaat of in een destructieblok (een electrisch blok met iets van 24 of 30 posities)?

Heb je al eens geprobeerd om de hoeveelheid celite en zwavelzuur voor één monster te verdelen over een paar buizen? Dan wordt het volume per buis minder. Je kunt na de destructie alles van hetzelfde monster bij elkaar mengen en verder opwerken.

Berichten: 32

Re: Kjeldahl destructie

Het is een redelijk oud destructieblok met plaats voor 20 buizen (Gerhardt), het afzuigsysteem wordt door z'n eigen gewicht op de buizen gehouden en afgesloten met ringen die er min of meer los op liggen.

Geen klemmen e.d. die het afzuigsysteem vasthouden.

Ik gebruik celite als filter omdat het monster zeer kleine vezels en eiwitfracties bevat die door een cellulosefilter heen zouden gaan.

Het is de bedoeling dat ook hier het stikstofgehalte in wordt bepaald, en omdat deze deeltjes niet meer van het celite zijn te scheiden, is de enige optie het monster met celite en al te destrueren.

Het filtraat (ethanol) wordt in een later stadium geanalyseerd op suikers, maar dat wordt gedaan m.b.v. HPLC.

Berichten: 391

Re: Kjeldahl destructie

sarin schreef: Ik heb het nu geprobeerd door de temperatuur wat geleidelijker aan op te voeren.

In het begin leek dit te werken, maar eenmaal op de maximum temperatuur begonnen de buizen weer over te koken.

Maandag zal ik voorstellen om perchloorzuur te gebruiken i.p.v. zwavelzuur, hopelijk dat dat wat betere resultaten oplevert.
Perchloorzuur destructies kunnen zeer gevaarlijk zijn!!

Reageer