over vanalles

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: over vanalles

even terug op mijn vorige vraag: (zie vanalles)

vacum

maar een vacum heeft dus 0 bar.

Er zit dus niks in bijvoorbeeld een cilinder, dus is het toch logisch dat het vanalles aantrekt omdat zuigt/naar binnen word geduwt? of denk ik nu te moeilijk?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: waarom open je hier een nieuw topic over? Kan best in het oude topic. Samengevoegd...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
Everything Is Connected

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: over vanalles

bekijk het principe van evenwicht.

wanneer je een 2 bakjes hebt de een vol met water en de ander leeg. je steekt een rietje precies in het midden door de wanden van de 2 bakjes heen zal de een leeg lopen en de ander vol tot ze de zelfde hoogte hebben bereikt.

wanneer je nu een 100% vacuum tank (0 bar absoluut) van zeg 1 m^3 neemt in een ruimte van 2 m^3. de ruimte is gevuld met lucht op 1 Bar absoluut. wanneer de tankkraan wordt opengedraaid zal lucht in de tank gaan stromen tot er een evenwicht is berijkt. dit zal dan uitlopen dat de druk in de tank en in de ruimte 0,5 bar absoluut zal worden.

het trekt niet aan maar de natuur wil evenwicht berijken
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: over vanalles

Stel je hebt een cilinder die van binnen vacuum is.

Als je nu het kraantje opent, ja dan zal er lucht van buiten naar binnen worden gezogen tot de druk in de cilinder gelijk is aan buiten.

Als je het kraantje opent en je duwt je vinger op de opening, dan wordt je vinger naar binnen gedrukt (door het verschil in luchtdruk buiten en binnen de cilinder). Ik denk echter dat je vinger sterk genoeg in elkaar zit om die druk te weerstaan. Die zal niet naar binnen worden gezogen.

Als je op een of andere manier een massief iets (een knikker bijv.) in die cilinder kunt leggen, zonder dat het vacuum wordt opgeheven dan gebeurt er niets met die knikker.

Leg je er een pingpongballetje in, dan ondervindt de huid van de pingpongbal een grote kracht naar buiten gericht, veroorzaakt door het drukverschil IN en buiten het balletje. Als je huid van de pingpongbal niet sterk genoeg is, ja dan klapt ie uit elkaar.

Als je er een stuk slagroomtaart in legt, dan zal de lucht in dat stuk taart naar buiten in de cilinder ontsnappen. Vermoedelijk houdt je een beetje ongedefinieerde platte massieve cakeschijf over met wat vettige vloeistof (van de slagroom).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: over vanalles

Als je er een stuk slagroomtaart in legt, dan zal de lucht in dat stuk taart naar buiten in de cilinder ontsnappen. Vermoedelijk houdt je een beetje ongedefinieerde platte massieve cakeschijf over met wat vettige vloeistof (van de slagroom).
sorry maar het beslag van die cake schijf van die taart heeft een gemiddeld soortelijk gewicht van 0,33. die cake zal dus ook uit elkaar klappen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: over vanalles

aha ik snap het:p

en als je iets in een vacum doet zonder dat er iets bij komt dus het blijft gewoon een vacum, werkt er dan zwaartekracht op dat voorwerp? ja toch?
Everything Is Connected

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: over vanalles

precies.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: over vanalles

oke
Everything Is Connected

Berichten: 516

Re: over vanalles

nu wij hebben eens een proef gedaan die het mooi uitbeeldt:

een spek (dat snoep zo om bijvoorbeeld marshmellows te maken) in een stolp gelegd en in die stolp een vacuüm getrokken. wat gebeurde er nu... Die spek zwol op, hij nam - zonder overdrijven - tot vijf a tien keer meer volume in. en dan plots op een punt, kromp die helemaal in elkaar tot hij nog amper de helft van zijn oorspronkelijke volume was.

hoe te verklaren: doordat er een vacuüm getrokken wordt wil de lucht die in die spek zit naar buiten gaan. Die wordt dus met een sterke kracht uit die spek getrokken zeg maar. En daardoor zwelt het hele geval op (omdat de ontsnappende lucht een kracht uitoefend op de wanden van die spek). Eens al die lucht eruit is, dan verdwijnt ook die kracht op de spekwanden en krimpt het hele geval in elkaar.

Misschien kan je het moeilijk wisualiseren door dit te lezen. Gewoon eens doen zou ik dan zeggen!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: over vanalles

nielzzz1 schreef: aha ik snap het:p

en als je iets in een vacum doet zonder dat er iets bij komt dus het blijft gewoon een vacum, werkt er dan zwaartekracht op dat voorwerp? ja toch?
Sterker nog: een knikker en een veertje van een vogel zullen even vlug naar beneden keilen :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: over vanalles

Ik zie het verschillende mensen in dit topic verkeerd zeggen. Ik herhaal nog een maal:

vacuum zuigt niet

Als het in een experiment lijkt alsof vacuum zuigt, dan is er in werkelijkheid iets dat tegen de andere kant duwt.

Luchtmoleculen worden geen vacuum cilinder in gezogen door een opening, maar er gaan door toevallige botsingen meer moleculen de cilinder in dan uit.

Je duim wordt niet de cilinder ingezogen, maar door luchtmoleculen tegen het kraantje geduwd.

De lucht wordt niet uit het spekje getrokken, maar duwt heel hard tegen de wanden van de belletjes die aan de buitenkant niet langer worden ondersteund door buitendruk.

Nog een ander punt: dichtheid en luchtgehalte zijn niet 1:1 gecorreleerd. Cake klapt dus in vacuum niet uit elkaar omdat het een dichtheid van 0,33kg/l heeft, maar omdat het lucht bevat.

Berichten: 23

Re: over vanalles

Het maakt volgens mij niet uit of je in je model veronderstelt dat vacuum zuigt, of dat een gas met een druk 'drukt'. Uiteraard zie ik het model ook meestal als een drukkende kracht i.p.v. een zuigende werking van onderdrukken of vacuumsituaties. Maar zoals ik als schreef, denk ik dat het niet uitmaakt.

Je kunt de thermodynamica ook aanhangen in een tegengestelde manier dan we meestal gewend zijn. Hierin kun je kou gebruiken i.p.v. warmte. Sterker nog, ik kom dit in het dagelijks leven weleens tegen als iemand een deur laat openstaan en iemand roept:"Sluit die deur eens alsjeblieft, er komt allemaal kou binnen"

edit:typo verbeterd

Berichten: 516

Re: over vanalles

inderdaad, puur om het beter verstaanbaar en voorstelbaar te maken. Als we telkens moeten schrijven over een drukkende krecht, dan maken we zaken misschien onnodig ingewikkeld.

Puur uit wetenschappelijk standpunt gezien, heb je natuurlijk wel gelijk rwwh!

Reageer