Cosmetologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Cosmetologie

Hallo ik ben Mieke,

Ik volg cosmetologie. En voor de rest is mijn richting massages en nu, gelaatsverzorging, waardoor dit erbij is gekomen..t interesseert mij enorm maar ik ken er niets van. k Wou gewoon hulp vragen aan 1 v jullie knappe koppen :oops: wijze mij uit te leggen wat sommige producten betekenen... k heb al redelijk wat gevonden maar andere, voor jullie mss eenvoudig, maar voor mij volledig onbekend, dus niet... k heb de verschillende links al bezocht maar da's LETTERLIJK latijns voor mij... :cry: Ieder zijn vak zou ik zeggen, dus als iemand van jullie zo vriendelijk zou willen zijn om mij uit te leggen wat de volgende producten betekenen, waar ze voor dienen enzo... dit is al een lijstje.. HELIANTHUS ANNUUS / SORBITOL / COCOGLYCERIDES / CETHYL ALCOHOL / GLYCINE SOJA / CETYL PALMITATE / PANTHENOL / SCLERTIUM GUM / BENZOIC ACID

k Zou het werkelijk enorm waarderen :lol: moest er iemand de tijd nemen om mij vooruit te helpen... en mij mss voor de toekomst een site aan te tonen waar er in t nederlands (altijd handig als t om moeilijke dingen gaat, want voor dat technische gedoe is mijn engels, hmmmmmm, onvoldoende :eusa_sick: ... mss dat iemand van jullie dit als een gemakkelijke puzzel beziet 8-[ ... spelletje...??????

Ik kan maar hopen he... allicht al heeeeeeel veel dank op voorhand...

Groetjes Mieke uit België.... :P

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Cosmetologie

De meeste van deze stoffen zijn goed te vinden via Google of vrouwenblaadjes!

Hier heb je er alvast een paar:

Helianthus Annuus = zonnebloem

Sorbitol = voorkomt uitdroging van de crème en werkt vochtaantrekkend en -inbrengend

Cocoglyceriden = kokosnootvet, maakt de huid zacht en elastisch. Tevens bevochtiger / verdikkingsmiddel

Cetyl alcohol = stabilisator van het water/vet-systeem (emulgator), een soort "was"

Panthenol = provitamine B5, bevochtigt huid en haar en legt een "beschermend laagje" aan, versnelt wondheling en voorkomt irritatie

Sclertium gum = een beetje obscuur, mogelijk ontstekingsremmende eigenschappen

Benzoic acid = conserveermiddel, voorkomt m.n. schimmelgroei

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Cosmetologie

Sorbitol is een soort alcohol. dus familie van dat spulletje in bier waar veel mensen zo gek gaan doen.

als je ethanol (bier alcohol) heel oppervakkig bekijkt ziet het er uit als V. als je sorbitol bekijkt ziet het er uit als 3 golfjes aan elkaar ~~~ eigenlijk meerdere V vormpjes aan elkaar.

Sorbitol smaakt wat zoet en je wordt er niet dronken van. het is in pure vorm een poeder maar vaak heb je een oplossing van 700 gram in 300 gram water.

Benzoic acid is een natuurlijk zuur dat o.a. voor komt in crandberries.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 8

Re: Cosmetologie

waaw, heel lief van jullie om zooooo snel te reageren.... :D/

Da's mega praktisch... al heb ik op :google: zitten zoeken... niet naar elke benaming maar naar de moeilijkste en ik vond daar niet direkt iets verstaanbaars. :eusa_whistle: ... dus heel veel dank voor de zeeeeeer klare taal. k hoop dat ik dit nog eens mag doen.. maar k ga deze eerst verwerken... en dan zien of er nog zijn die ik niet ken in de andere produkten...

Echt fantastisch werk geleverd... ik waardeer dit enorm... Afbeelding

Veeeel groetjes en dankjes allebei... Mieke...

Berichten: 8

Re: Cosmetologie

Er stonden er nog 2 op t lijstje GLYCINE SOJA / CETYL PALMITATE maar er was er nog een... DEHYDROACETIC ACID (sorry :-s ) .. daarvan weet ik dat het ongezond is maar eigenlijk ook niks meer... moest iemand daar nog zo'n keigoed antwoord op weten... dan ben ik rond met de uiercrème... :)

Volgende les heel de klas en nog meer klassen gelukkig, want deze crème wordt als basisproduct gebruikt in de les aromatherapie... en t is toch wel heeeel interessant als je weet waar je mee werkt... alleen vind ik het niet logisch dat het BIO uiercrème wordt genoemd en dat er toch nog redelijk wat ongezonde stoffen inzitten :x ... maar k heb daarvan al begrepen dat dat nu eenmaal zo is... dat die producten gewoon niet kunnen zonder die chemische (brol, oeps sorry, :oops: k bedoel bestanddelen) want anders is het potje binnen de kortste keren slecht :( ... en onbruikbaar, en als t met natuurlijke bestanddelen wordt gemaakt, onbetaalbaar... dus ja... dan gebruiken we dit wel he...

Nogmaals heeel veel merciekes zulle... Mieke :)

Oja ook nog, staan die antwoorden in vrouwenblaadjes.... on line????? Waar ergens aub???

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: even bij je andere topic samengevoegd :) </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Cosmetologie

Cetylpalmitate lijkt me een ester tussen cetanol (een alcohol met een zeer lange staart, 8 keer zolang als die val ethanol) en palmoliezuur. Volgens mij een bestanddeel om het zaakje crèmig te krijgen. Dehydroazijnzuur werkt tegen schimmels en bacteriën. Soms kun je die toepassingen al aflezen uit een zogenaamde material safety data sheet (MSDS). Hier is de engelse voor dehydroacetic acid:

http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/DE/dehydroacetic_acid.html

Berichten: 2.399

Re: Cosmetologie

alleen vind ik het niet logisch dat het BIO uiercrème wordt genoemd en dat er toch nog redelijk wat line????? Waar ergens aub???
Wie zegt dat BIO betekend gezond? Bio betekend biologisch/natuurlijk. Laat het nu net zijn dat de natuur misschien de sterkste giffen produceert, sommige slangen giffen etc. Deze stoffen zijn biologisch van aard.

Ik vind je dehydroacetic acid niet zo schadelijk hoor (in de juiste concentraties). Wat heb je liever een bacterie rijke creme?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Cosmetologie

Zelfs in natuurproducten zitten gewoon chemische stoffen. In je eigen maag vind je zoutzuur terug. Waaruit denk je dat een houten tafel bestaat? Dat is ook gewoon een bepaalde structuur van chemische stoffen.

Ik zal je nog een mooiere vertellen, er is ergens op de wereld serieus een hype tegen dihydromonooxide. Weet je waarom dat grappig is? Het is een dure naam voor gewoon water. Die mensen zitten met hun onwetendheid gewoon tegen een dure naam te protesteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Cosmetologie

Kijk hier eens:

Heel natuurlijk

Er staat vrij veel info in het Nederlands

Berichten: 8

Re: Cosmetologie

HEEL VEEL dank voor jullie reacties, k heb van die site "heel natuurlijk" een bladwijzer gemaakt... dan kan ik er direkt veeeeel op opzoeken...

De rest heeft ook veel invloed ... t is idd zo dat ik soms wantrouwig reageer omdat ik gewoon niet weet wat het is en als t zo ingewikkeld klinkt is t dikwijls foute boel... maar klaarblijkelijk mag ik dat niet altijd denken. 8-) k Zal in t vervolg nog meer zoeken en opletten... bedankt voor de verduidelijkingen... leuk zo slimme mensen :lol:

En k heb voor de andere producten die ik wou uitpluizen... naar de firma zelf geschreven... in mijn beste engels... :oops: ik hoop dat ze het kunnen lezen... en om vertaling en uitleg gevraagd... k ben benieuwd hoe die gaan reageren...

Nog vele groetjes uit Oost-Vlaanderen... Mieke :P

en doe maar verder met zo slim te zijn.... en nog slimmer te worden... dan komt de waarheid mss eens duidelijker aan het licht voor IEDEREEN... THX

Berichten: 8

Re: Cosmetologie

Hallo ik ben er weer met een paar vragen... :P

Ceramiden

Stofwisselingziekten > Lysosomen - Ceramiden ( N-acylsfingosinen ) zijn secundaire boodschappers die een rol spelen in signaal transductie processen.

Gevonden op http://www.homepages.hetnet.nl/~b1beukem

Liposomen

Liposomen zijn microscopisch kleine hole kogeltjes, die zowel in water als in olie oplosbare werkstoffen diep in de huid transporteren. Liposomen beschermen gevoelige werkstoffen bij gelijktijdig depoteffect.

Gevonden op http://www.loesje.info/cosmetica/lexicon

Dit is wat ik gevonden heb over ceramiden en liposomen (trouwens van dat eerste begrijp ik ook al niet veel hoor).. maar mijn vraag is nu, ivm de les om zelf produkten te maken, is het mogelijk dat je zo'n produkten vindt en is dat dan iets dat je gewoon kunt toevoegen aan de emulsie die je maakt... 8-[ volgens mijn juf kan je dat niet kopen, maar ze wist daar zelf niet zo veel van dus vroeg ze me om het op te zoeken... wel... ik heb alleen de uitleg hierboven gevonden, maar of je dat nu ergens kunt kopen en gewoon in je zalfje kunt gooien.. dat weet ik dus nog niet... :cry:

Voor de rest heb ik nog enkele namen... ik heb in http://www.encyclo.nl/zoek.php al redelijk wat gevonden... heel goed hulpmiddel, daar kan ik jullie mee sparen... door het antwoord zelf te vinden, maar er staat niet alles in... dus heb ik jullie vriendelijke hulp weer nodig... :oops:

NORDIHYDROGUAJARETINEZUUR

QUATERNAIRE AMMONIUMZOUTEN

UNDECYLEENZUUR

HEXACHLOROFEEN

SODIUM BENZOTRIAZOLYL BUTYLPLHENOL SULFONATE

BUTETH-3

TRIBUTYL CITRATE

ISOBUTYLPARABEN

TITANIUM DIOXIDE

TRIETHANOLAMINE

STEARIC ACID

Die encyclopedie vroeg ook, allee die sitebeheerder... :oops:

Voor die site mag er de chemieformule bijstaan, bij de andere stond dat er ook bij en waar die info gevonden werd ook...

Groetjes uit België... Mieke Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Cosmetologie

Nogmaals: over de meeste stoffen kun je genoeg info vinden door ze gewoon in google of wikipedia (of evt in het Engels) in te typen!

Maar vooruit:

undecyleenzuur: een antimycoticum (schimmelwerend middel)

titanium dioxide: spierwitte kleurstof (zit ook in tandpasta)

triethanolamine: emulgator (maar ook vanwege de karakteristieke geur!)

parabenen (i.c. de isobutylversie): conserveermiddel (tegen schimmels en bacteriën)

hexachlorofeen: desinfectans

quaternaire ammoniumzouten: emulgatoren

tributyl citrate: plasticizer, houdt materiaal zacht en elastisch, voorkomt verharding en verbrokkeling

stearic acid: stearinezuur, een vetzuur (geeft een wasachtig laagje)

buteth-3: = PEG-3 butyl ether, heeft veel functies:

- dispersant (=plasticizer), stabiliseert dispersies

- antischuimmiddel

- houdt water vast

- zorgt voor viscositeit

Na-triazolyl butylphenol sulfonate: UV-filter

Berichten: 8

Re: Cosmetologie

Bedankt voor je antwoorden en idd je hebt dat al gezegd dat van die encyclopedie, :oops: wel ik ben juist daar in gaan zoeken, maar deze namen stonden er niet in... 8-[ En dan zal er klaarblijkelijk nog een andere ency zijn, die wikipedia die je zegt, maar die wordt in die site dacht ik, gebruikt en toch vond ik de antwoorden niet... mss dat ze er nu wel in gaan staan want ik ga doen wat die persoon van die site vroeg en jouw antwoorden er bij zetten... mss dat hij dat voldoende vindt en het dan erbij plaatst... allicht zijn je antw voor mij ideaal... [!]

Nogmaals heel veel dank voor al de hulp :)

Nog even erbij zeggen... Ik kan ze met moeite in het nederlands schrijven :oops: laat staan dat ik ze zelf in t engels vertaal... of als er dan al een verklaring bijstaat die lees en geheel begrijp.. (waarsch dan scheikundig engels) Kan ni he!!!!! Voor jou mogelijk zeer evident maar voor mij?????? 8-x

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Cosmetologie

Nog even erbij zeggen... Ik kan ze met moeite in het nederlands schrijven  laat staan dat ik ze zelf in t engels vertaal... of als er dan al een verklaring bijstaat die lees en geheel begrijp.. (waarsch dan scheikundig engels) Kan ni he!!!!! Voor jou mogelijk zeer evident maar voor mij?????? 8-x


Geeft niet, ik help je graag. Ik wil je alleen wijzen op wat zoekmethodes die vaak goed kunnen werken. Succes!

Berichten: 8

Re: Cosmetologie

Bedankt da's heel lief... :P en k ben heel blij dat je dat schrijft, want k was al bezorgd dat ik een last ben voor jullie.... :oops: als je ooit de sitebenamingen wilt doorsturen die jij zegt die duidelijk zijn... kan ik nog meer zelf doen... dat zou heel handig zijn... k Kan al redelijk wat met de pc, maar ook daar ben ik geen kei in 8-[ zal mijn jufje ook leuk vinden... :lol: trouwens alles wat je als antw geeft gaat mee naar t school en wordt in de cursus geschreven zodat de volgende cursisten weer veel beter geholpen worden... Je doet dus mega goed werk hoor... (moest er zo'n gezichtje met een zoentje zijn k zou t hier plaatsen, uit dankbaarheid...)

Belgische groetjes... moi (knappe kop in wording... als je veeeeeeeeeeeeeeel geduld hebt... Afbeelding )

Reageer