Styreen bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 27

Styreen bepaling

Goede dag,

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Ik loop momenteel stage, en ik heb als opdracht op styreen concentratie in lucht te bepalen.

Dit moet op de GC/MS gebeuren.

Heeft iemand tips/tricks om dit goed te laten verlopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Styreen bepaling

Moet je zelf de monsters nemen of worden deze aangeleverd? Heb je ook enig inzicht in de verwachte concentratie in het monster?

Berichten: 184

Re: Styreen bepaling

link

hier kan je misschien iets nuttigs vinden

Berichten: 677

Re: Styreen bepaling

Een meer moderne methode is SPME (Solid Phase Micro Extraction)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Styreen bepaling

De geschikte methode hangt af van de concentratie die je moet meten. als deze voldoende hoog is, zou je een luchmonster kunnen nemen in een zak (een zogenaamde Tedlar bag) en hiervan een monster in de GC/MS injecteren.

Als je lagere concentraties moet meten, dan is de methode van de link van mmaarr geschikt. Je moet dan werken met een luchtpompje en een absorptiebuisje met actieve kool. Deze laatste methode wordt veel toegepast.

Edit:

De geabsorbeerde styreen is heel eenvoudig van de kool te extraheren met zwavelkoolstof (CS2).

Berichten: 27

Re: Styreen bepaling

De verwachte concentratie is niet bekend,

We moeten lucht monsters nemen bij een hars pers.

Dit is synthetische hars. Deze word op vele manieren bewerkt,

Verhit/gekoeld etc. De verwachting is dat er styreen in de lucht komt bij dit proces. Het bemonsteren moeten we ook zelf doen. Dit moet gebeuren met een pompje waarbij we 6 uur moeten bemonsteren, en ook na moeten gaan hoeveel mensen inademen van die stoffen.

Dus ik heb berekend dat we ong. 12 liter per minuut moeten gaan aanzuigen om dit na te bootsten.

En bedankt voor de link ik denk dat ik daar wel iets mee kan

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Styreen bepaling

Hier, klik, staan detailgegevens hoe je de bemonstering en de analyse kunt uitvoeren.

12 L/min is veel te hoog. Je krijgt dan binnen heel korte tijd te maken met doorslag.

De absorptie op zo´n koolbuisje is een chromatografisch proces. Een verbinding absorbeert aan het begin van het buisje, maar wordt door de luchtflow steeds verder naar achter in het buisje gedreven. De absorptie is geen eenrichting, het is altijd een evenwicht tussen gebonden zijn en los zijn. Op het moment van los zijn drijft zo´n molecuul met de luchtstroom mee om even verderop in het buisje weer te absorberen. Aan het eind van het buisje gaat hij keurig met de luchtstroom mee naar buiten.

Op dat moment (dat doorslag heet) is niet meer alles van die verbinding in het buisje gevangen en kun je je kwantitatieve meting vergeten.

Om dezelfde reden is er ook een maximum volume aan lucht dat je mag doorzuigen voordat doorslag plaatsvindt.

Doorslag is te controleren met de doorslagsectie in het koolbuisje.

Voor styreen is 1,0 L/min. en een volume van 1000 liter echt het maximum.

Reageer