drinkwater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 292

drinkwater

Hallo

Er is iets wat ik mij al een tijdje afvraag, misschien kunnen jullie me helpen.

Jullie hebben ongetwijfeld wel al gehoord dat ons drinkwater ooit dreigt op gebruikt te zijn, het gaat hier over zoetwater.

Maar kan je dan gewoon geen zoutwater uit de zee gebruiken en bijvoorbeeld door destillatie het zout van het water scheiden. Laat het vervolgens door een microfilter gaan en kook het eens om micro-organismen te verwijderen.

Zou dit lukken? Of wordt dit al toegepast in de praktijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: drinkwater

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 292

Re: drinkwater

Ok inderdaad, bedankt

Berichten: 516

Re: drinkwater

Dat bestaat al, inderdaad, maar maak daarbij de bedenking dat enkel de landen die grenzen aan een zee of oceaan toegang hebben tot zout water. En dat de ontzilting een ongelooflijke investering vraagt. Ze moet immers een immens debiet aan zout water kunnen verwerken voor ongelooflijk veel mensen. Water zou, nog sterker dan vandaag, een geprivatiseerd product worden. De landen met toegang tot water (zoet of zout) kunnen dat tegen enorme prijzen verkopen aan inlandse landen.

Zulke practijken gebeuren nu al, waar er ruzie gemaakt wordt over de toegang tot water.

Dus het gaat veel verder dan 'zomaar even zeewater te ontzilten'.

Berichten: 292

Re: drinkwater

Ik wist niet dat het zoveel problematiek met zich meebracht. Maar grenzen aan een zee of niet het is dan toch een oplossing voor het geval het zoetwater opraakt.

Best dat Nederland en België in dat geval aan de zee grenzen :P

Berichten: 516

Re: drinkwater

Een oplossing... nouja, het is maar van welke kant je het bekijkt. Ik denk dat het nog vrij realiseerbaar is, zolang je enkel maar in drinkwater moet voorzien. Maar als het water ooit te vervuild raakt, dan moet ook water voor landbouw en industrie van zulke ontzilting komen. Dat lijkt me een onhaalbare taak.

Gewoon hopen dat het nooit zover komt !

Berichten: 292

Re: drinkwater

Het zal zover komen

Net zoals de olievoorraad ooit zal opraken zal het zoetwater ook opraken.

En de toenemende overbevolking in de wereld zorgt ervoor dat het alleen maar sneller opraakt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: drinkwater

Net zoals de olievoorraad ooit zal opraken zal het zoetwater ook opraken.
Toch is er een subtiel verschil tussen opraken en een tekort aan. Olie raakt op, maar voor water dreigt een schaarste.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 111

Re: drinkwater

Daarnaast is het veel goedkoper om rivierwater te gebruiken ipv zeewater. En rivierwater is er genoeg van met het veranderende klimaat.

Berichten: 292

Re: drinkwater

Volgens mij bevat een rivier (of de meeste dan toch) zoetwater dus dit zou dan ook schaars zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: drinkwater

Volgens mij bevat een rivier (of de meeste dan toch) zoetwater dus dit zou dan ook schaars zijn
Deze zin snap ik niet. Kun je hem wat duidelijker formuleren?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 292

Re: drinkwater

wel omdat klein is fijn voorstelt om rivierwater te gebruiken in plaats van zeewater.

Maar rivierwater is naar mijn weten zoet dus dit kan je dan niet gebruiken als het zoetwater opraakt. Omdat er niet veel rivieren met zoetwater meer gaan zijn dan

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: drinkwater

Ja, maar zoals ik al zei raakt zoet water niet op. De gevolgen van een eventueel veranderend klimaat zullen zijn dat op sommige plaatsen op aarde heel veel regen valt en op andere plaatsen juist heel weinig.

Het is niet zo dat er "straks" op aarde nergens meer zoet water te vinden is. Er zullen altijd rivieren blijven, ook zal het altijd wel blijven regenen op aarde. Verder zijn er uiteraard nog onderaardse waterbronnen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 292

Re: drinkwater

Ok bedankt mijn vraag is nu wel grotendeels beantwoordt.

Het "opraken" van zoetwater wordt inderdaad beter vervangen door schaarste van zoetwater.

Reageer