Dicalciumfosfaat voor bekalken gazon

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 107

Dicalciumfosfaat voor bekalken gazon

Mijn vader vroeg zich af of hij dicalciumfosfaat goed kan gebruiken voor het bekalken van zijn gazon. Hij denkt wel dat het gaat werken, maar of er nadelen aan verbonden zijn weten zowel ik en hij niet.

Wellicht weet iemand van jullie meer over bekalken/bemesten?

Alvast bedankt

Jorn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Dicalciumfosfaat voor bekalken gazon

Als je met bekalken bedoelt het omhoog brengen van de zuurgraad (pH-waarde) van de grond (dus het minder zuur maken), dan zou ik een ander middel nemen: echte kalk of calciumcarbonaat (krijt).

Fosfaat is een meststof en zou kunnen leiden tot een overbemesting of in ieder geval een te eenzijdige bemesting met fosfaat.

Bovendien brengt calciumfosfaat de zuurgraad lang niet zo goed omhoog als kalk of krijt.

Je kunt het natuurlijk ook in een tuincentrum of bij een boer navragen.

Berichten: 107

Re: Dicalciumfosfaat voor bekalken gazon

Hij heeft de volgende 3 stoffen ter beschikking: (in afzonderlijke zakken)

Dicalciumfosfaat

Kaliumoxide

Ammoniumsulfaat

Hij vraagt zich nu af of je door dicalciumfosfaat minder of zelfs geen CaCO3 meer moet strooien.

Normaal strooi je:

Krijt + mest van de winkel (hier zit al fosfaat in)

Dus ik begrijp dat Dicalciumfosfaat + winkelmest kan leiden tot teveel fosfaat.

Nu wil hij doen:

Dicalciumfosfaat + zelfgemengde mest + nog wat krijt omdat dicalciumfosfaat niet zo goed werkt als krijt.

In de zelfgemengde mest zit dan geen extra fosfaat meer. En hij verwacht dan minder kalk te moeten gebruiken. Of zijn mestmethode werkt valt nog te zien :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Dicalciumfosfaat voor bekalken gazon

probeer het op een klein hoekje

staan de plantjes na een maandje of wat nog recht overeind denk ik dat het wel goed zit.

Kalium Oxide?? weet je dat zeker?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dicalciumfosfaat voor bekalken gazon

Doe daar eens een heel klein beetje van in water. Bruist het niet, dan is het geen kaliumoxide. Desalniettemin raad ik je af dat over het land te gooien. Kaliumnitraat zou ik heel wat logischer vinden, dan heppie alle stofjes die een plant nodig heeft.

Berichten: 107

Re: Dicalciumfosfaat voor bekalken gazon


The chemical formula K2O is used in the N-P-K (nitrogen-phosphorus-potassium) numbers on the labels of fertilizers. Although K2O is the correct formula for potassium oxide, potassium oxide is not used as a fertilizer in these products. Normally, potassium chloride, potassium sulfate, or potassium carbonate is used as a fertilizer source for potassium. The percentage of K2O given on the label only represents the amount of potassium in the fertilizer if it was in the form of potassium oxide.

bron: wikipedia
Jullie hebben zo te zien gelijk.

Bij calciumfosfaat stond ook: 41% P2O5, dus bij deze zal het ook zo'n indirecte manier zijn om te zeggen hoeveel kalium er in zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Dicalciumfosfaat voor bekalken gazon

Bij kunstmest wordt inderdaad gewerkt met (omgerekende) gehalten aan P2O5, K2O en N, terwijl er heel andere verbindingen in zitten.

Niet voor niets is POKON (P(2)O(5)K(2)ON) de naam voor een bekend kunstmestmerk.

Reageer