corrosief

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 152

corrosief

Hallo iedereen!

ik zit met een vraagje i.v.m. corrosiviteit. Sterk fosforzuur is corrosief, maar betekent dit dan dat het bewaard moet worden in een glazen recipiënt of net niet?

Oorspronkelijk dacht ik dat glas daar wel tegen zou kunnen, maar ik heb net gelezen dat iets corrosief verschillende soorten stoffen kan aantasten, vandaar mijn twijfel.

Met dezelfde vraag zit ik voor natriumfluroride. Mag bijvoorbeeld een mondgel met natriumfluoride bewaard worden in een aluminiumtube, of wordt hiervoor beter gebruik gemaakt van een kunststoftube?

Heeft iemand hier een idee van?

Alvast bedankt!

groetjes,

stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: corrosief

Het heeft echt te maken met concentratie: verdund zwavelzuur kan niet veel kwaad op je huid. Geconcentreerd zwavelzuur moet je binnen 10 sec (bedoelde ik oorspronkelijk jor :P ) afspoelen en dan nog een tijdje onder de kraan hangen. Fosforzuur kun je gewoon in een glazen vat bewaren. Een mondgel zal nou niet veel fluoride bevatten, dat kan ook in glas. Ander verhaal wordt het met waterstoffluoride, dat vreet door glas heen. Een PTFE-tube is daar ook aan te raden. PTFE = polytetrafluoretheen.

Berichten: 840

Re: corrosief

Oei, binnen 10 min. Maak er maar 10 sec van ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: corrosief

in een badkuip vol met water en een ml 100% zwavelzuur ga ik wel liggen. anders om, waar was de badkuip?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: corrosief

in een badkuip vol met water en een ml 100% zwavelzuur ga ik wel liggen.
ArcherBarry, wel meer heeft iemand op dit forum zich hierin verkeken... 8-)

Reken de pH van je badwater eens uit. Je mag ervan uitgaan dat een bad (om het makkelijk te houden) 100 liter water bevat.

Ik kom uit op pH 3,4.

Berichten: 49

Re: corrosief

Hoe moet je de pH van iets bereken eigenlijk? :oops: wij op school zien het enkel met een pH-meter of een universeel indicator. Maar ik heb al enkele keren gelezen dat je deze ook kan berekenen...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: corrosief

Zwavelzuur is een sterk zuur en levert 2 mol protonen (H+) per liter.

1 ml zwavelzuur weegt 1,84 gram. 1,84 gram komt overeen met 0,00188 mol zwavelzuur, dat is 0,0375 mol aan H3O+.

Dit zit in 100 liter water, je hebt dus een concentratie van 0,000375 mol/l aan H3O+

pH = -log(0,000375) = 3,4

pH betekent letterlijk (dat zie je dus ook in de berekening): het negatieve logartime van de concentratie H3O+ in een liter water

Berichten: 49

Re: corrosief

en wat is dit dan?
de concentratie H3O+ in een liter water

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: corrosief

Die heb ik toch voor je berekend? FYI, protonen van een zuur (H+) zweven niet los door het water, maar binden direct aan een zuurstofatoom van een bestaand watermolecuul, H3O+ vormend.

Wat je dus op de middelbare school als notatie voor een zuur leert is eigenlijk een incorrecte notatie.

Berichten: 152

Re: corrosief

Dus ook sterk fosforzuur kan gewoon in een glazen recipiënt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: corrosief

Even voor de duidelijkheid (mocht je het niet weten): fosfor en fluor zijn 2 compleet verschillende stoffen, en ja geconcentreerd fosforzuur (fosforzuur is altijd een sterk zuur, let dus goed op de termen die je gebruikt) kun je gewoon in glas bewaren. 103% zwavelzuur (rokend, oleum dus er zweeft SO3 boven, vandaar dat het 103% kan zijn) wordt ook zo bewaard.

Berichten: 840

Re: corrosief

Fosforzuur wordt over het algemeen geleverd in plastic flessen (HDPE). Dit komt omdat fosforzuur glas aantast, alhoewel dit een traag proces is. Ga je echter fosoforzuur verhitten , dan neemt de corosiviteit ten opzichte van glas sterk toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: corrosief

"Sterk" fosforzuur bestaat niet. Geconcentreerd fosforzuur wel. Technisch gezien is fosforzuur een zwak zuur. Het tweede H+-je van zwavelzuur is nog zuurder dan de eerste H+ van fosforzuur. Echter bij gelijke pH kan het zwakke zuur veel meer schade aanrichten (vanwege de grote hoeveelheid nog niet gedissocieerd zuur dat zit af te wachten).

Daarnaast speelt voor de schadelijkheid van een zuur ook het type anion een rol. Ondanks het feit dat HF officieel een zwak zuur is, is het vele malen gevaarlijker dan welk zuur dan ook als je het op je huid krijgt. Het is dan ook zo ongeveer de enige stof waar ik zenuwachtig van word...

Berichten: 840

Re: corrosief

HF is inderdaad zo ongelooflijk gevaarlijk. Als je wat op je morst breng je jezelf in levensgevaar.

Reageer