Houdbaarheid van standaardstockoplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

Houdbaarheid van standaardstockoplossing

Uit ervaring weet ik dat standaarden na verloop van tijd verlopen. Dit valt te merken door het hebben van een grote spreiding bij een standaardreeks van bijvoorbeeld 0-2000 µg/L. Maar nu vraag ik me af - mede omdat ik tegen problemen aanloop - hoe lang is een Titrisol Siliciumstandaard (in ampulvorm) ongeveer houdbaar, dit nadat het in een kolf is opgewerkt? En in welke mate word dit beïnvloed door licht?

Greetz, CaLu.

Berichten: 2.399

Re: Houdbaarheid van standaardstockoplossing

Ik zou zoiets gewoon zelf even valideren. Kijken hoeveel het verloopt in welk tijdsbestek, en dan trek je ergens een lijn met wat je nog aanvaardbaar vindt.

Berichten: 33

Re: Houdbaarheid van standaardstockoplossing

Bedankt voor het advies, aangezien dat is inderdaad een goede optie ja. Iets anders waar ik zelf aan zat te denken is contact opnemen met VWR, misschien kunnen zij er iets concreets over zeggen. Mocht men nog meer suggesties hebben hoor ik het graag.

Greetz, CaLu.

Berichten: 1.122

Re: Houdbaarheid van standaardstockoplossing

Ik denk niet dat VWR daar een concrete waarde aan zal geven. De stabiliteit is afhankelijk van de licht gevoeligheid en de temperatuur waarbij je alles opslaat. Dat zijn variabelen die variëren vanaf het moment dat je een de ampul verkrijgt tot aan het moment dat je standaard reeksen hebt gemaakt en opslaat. De ampul zelf kan een `vastgestelde´ stabiliteit hebben bij bepaalde opslagcondities maar die gelden niet meer voor de verdunningsreeksen die je er mee hebt gemaakt.

Ik zou de stabiliteit zelf bepalen zoals napoleon ook al zei.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Houdbaarheid van standaardstockoplossing

Ik vind zelf bepalen ook de beste optie.

Misschien ter info voor je huidige probleem: wij maken ook wel gebruik van metalentitrisolen. De stockoplossing hiervan (in salpeterzuur) wordt koel en donker bewaard en is houdbaar voor een half jaar (hebben wij gesteld).

De RvA gaat met die termijn zonder meer accoord.

De stockoplossing van silicium wordt in een kunststof fles bewaard.

Berichten: 33

Re: Houdbaarheid van standaardstockoplossing

Inderdaad ja dat klopt, siliciumstandaarden worden in kunstof reservoirs bewaard. Tevens wordt de stock in het donker neergezet. Welliswaar bij 'labtemperatuur'.

Maar dan zal ik de stockoplossing maandag eens gaan controleren en dan zie ik wel wat eruit komt. Aan de hand daarvan zal ik vervolgens gaan stellen of het verloop naar mijn idee dusdanig groot is en of dat de concentratie van de stock nog binnen de perken valt. In elk geval bedankt voor het advies, ik denk dat ik met deze gegevens een aardig eind kan komen.

Greetz, CaLu.

Reageer