onbekende stof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 251

onbekende stof

Goedemorgen collegae,

ditmaal zit ik met een probleem. Een collega van me heeft bij opruiming een flesje gevonden met het etiket "benzol" erop. Stof heeft volgende zichtbare eigenschappen :

- sublimeert bij kamertemperatuur tot doorschijnende naaldvormige kristallen

- op de bodem is de stof verkleurd tot een diepblauwe of -grijze massa

- lost op in chloroform

- geeft een zeer penetrante indringende geur af (niet de geur van formol, die ken ik goed genoeg)

- smeltpunt kan ik niet bepalen

Nu blijkt "benzol" een zodanig triviale naam te zijn, dat er verschillende mogelijkheden open blijven. Iemand enig idee ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: onbekende stof

Overal waar ik kijk op google, zie ik dat het een naam voor benzeen is.

Berichten: 92

Re: onbekende stof

Ik hou het op benzeen.

Voor indentificatie zou je ook een infraroodspectrum kunnen opnemen.

Je kan natuurlijk ook een aantal kleine reageerbuisjes pakken en er oplosmiddelen in doen met verschillende polariteiten.

Daardoor kan je ook een hoop stoffen uitsluiten.

Kies dan bijvoorbeeld 2 alcoholen (bv methanol en 3-octanol); demiwater, n-hexaan, acetonitrill, azijnzuur.

Doe dit wel in de zuurkast :lol:

Berichten: 14

Re: onbekende stof

Dit zal een of ander benzeenderivaat zijn dat in een of ander flesje is terecht gekomen waarop dan een of ander etiket is gekleefd in een of andere tijdsperiode ;)

Eigenlijk zou ik eens moeten komen en ruiken Afbeelding

Even serieus nu : zou het geen fenol kunnen zijn ?

PaulM

Berichten: 552

Re: onbekende stof

google geeft veel links naar benzeen. Neem een IR op en je weet het direct, benzeen heeft een typisch absorptiepatroon.

Berichten: 2.399

Re: onbekende stof

Ik kom benzeen tegen (duitse benzol) en benzole in engeland was een tijdje een soort benzine dat verkocht werd. Dit was een mengsel van benzeen en tolueen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: onbekende stof

Benzol (spreek ongeveer uit als "benzoohl") is inderdaad Duits voor benzeen. Alleen is benzeen een vloeistof bij kamertemperatuur, en dat vormt zo moeilijk kristallen via sublimatie .... Fenol doet dat een stuk makkelijker, maar ook dat is niet diepblauw/grijs.

Ik houd het op "vieze oude drab", misschien ooit begonnen als benzeen (hoewel zuivere benzeen volgens mij heel erg stabiel is).

Niet te veel aan ruiken, is vast niet gezond.

Berichten: 2.399

Re: onbekende stof

Zijn de kristallen die je krijgt wel wit/kleurloos? Ik vind drap ook een goede omschrijving. Waarschijnlijk heeft het lang gestaan en heeft het staan oxideren en noem allemaal maar op.

Reageer