Hoe te doen: basiscursus chemie
Moderator: ArcherBarry
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 1.816
Re: Hoe te doen: basiscursus chemie
Dat gaan we effe proberen. H2 O-. rood. â°Hallo
Ben benieuwd wat dat oplevert. Dit is volledig on topic en alleen voor dino's zoals ik. sorry.
Ben benieuwd wat dat oplevert. Dit is volledig on topic en alleen voor dino's zoals ik. sorry.
LiA
-
- Berichten: 1.816
- Moderator
- Berichten: 5.238
Re: Hoe te doen: basiscursus chemie
kom je naar het chemieforum uitje?
anders moet je me even een mail sturen met je msn adres, kan ik het je allemaal uitleggen
anders moet je me even een mail sturen met je msn adres, kan ik het je allemaal uitleggen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
- Berichten: 11.177
Re: Hoe te doen: basiscursus chemie
Je maakt een enkel foutje, elke tag [iets] moet gesloten worden door [/iets], dus alleen is niet voldoende, je dient ook een [/sup] erin te zetten. (die typo was gepland). Daarom blijft er ook een * in de knop staan, dat betekent dat ie maar 1 keer gebruikt is, en er nog geen sluittag gemaakt is.
- Berichten: 6.314
Re: Hoe te doen: basiscursus chemie
Goed, even terug naar de suggestie van het opzetten van een soort topic waarin de basisvaardigheden van de chemie worden geplaatst.
Ik vind het wel een goed idee, maar zie ook bedenkingen:
Ik vind het wel een goed idee, maar zie ook bedenkingen:
- Het kiezen van onderwerpen is lastig: wat moet er wel en wat niet worden opgenomen?
- Hoe plaatsen we zoiets op het forum? Als een soort 'FAQ'?
- Dergelijke topics voegen op zich weinig toe aan een goed leerboek waar je van moet kunnen verwachten dat leerlingen er de beschikking over hebben. De toegevoegde waarde zouden dan vooral hits op het forum zijn, en minder noodzaak om de eenvoudiger vragen elke keer opnieuw tegen te komen en te beantwoorden
- Wie gaat zoiets opzetten? Ik voel dan bijvoorbeeld voor een brede inzet van de actieve forumleden zodat dat niet op de mods alleen gaat rusten. De laatste zijn uiteraard wel degenen die eventueel geplaatste topics kunnen aanpassen
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
- Moderator
- Berichten: 5.238
Re: Hoe te doen: basiscursus chemie
ik denk dat 1 topic niet overzichtelijk zal zijn. misschien een appart forum gedeelte met meerdere topics.
dan kan je er een soort FAQ van maken en opdelen in diverse delen als Mol en concentratie, reactivergelijkingen, toegepaste chemie, etc
vergelijk verschillende lesmethodes en probeer overlappingen te vinden. er zullen hier gerust wel een paar docenten rondlopen die daar ervaring mee hebben.
ik wil graag helpen maar door me dyslexi heb ik wel een edditor nodig.
dan kan je er een soort FAQ van maken en opdelen in diverse delen als Mol en concentratie, reactivergelijkingen, toegepaste chemie, etc
vergelijk verschillende lesmethodes en probeer overlappingen te vinden. er zullen hier gerust wel een paar docenten rondlopen die daar ervaring mee hebben.
ik wil graag helpen maar door me dyslexi heb ik wel een edditor nodig.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
- Berichten: 6.853
Re: Hoe te doen: basiscursus chemie
Ik zou elk onderwerp gescheiden in het onderwijsforum openen.
Topic: hoe leg je uit wat een mol is?
Topic: hoe leg je uit wat een molecuul is?
Topic: hoe leg je uit wat ...... ?
Topic: hoe leg je uit wat een mol is?
Topic: hoe leg je uit wat een molecuul is?
Topic: hoe leg je uit wat ...... ?
- Berichten: 6.314
Re: Hoe te doen: basiscursus chemie
Ja, dat klinkt wel goed... of een apart forumpje voor aanmaken? 'Algemene chemie-vaardigheden' o.i.d.?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
- Moderator
- Berichten: 5.238
Re: Hoe te doen: basiscursus chemie
is het niet makkelijker om meteen een goed begin te maken dan later alles overzetten terwijl het her en der door mekaar staat?
ook vraag ik me af wat de beste toon zal kunnen zijn voor de topics. echt serieus en to the point of ietswat luchtig in de trand van Mol (niet het gravende dier in de tuin)...
ook vraag ik me af wat de beste toon zal kunnen zijn voor de topics. echt serieus en to the point of ietswat luchtig in de trand van Mol (niet het gravende dier in de tuin)...
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
-
- Berichten: 1.816
Re: Hoe te doen: basiscursus chemie
Oef. En niet te snel graag. Ik moet het effe kunnen ordenen.
Laat ik heel even mijn scheikunde-geschiedenis doorlopen.
Simpel begonnen op een leerling-analisten schooltje na de MULO. In zo'n klas was 90% vrouw, dus we hadden alle aandacht voor de les. Maar niet heus.
Ondanks dat ben ik er toch doorheen gekomen.
Maar hoe ging dat, je kreeg wat formules voor je kiezen en heel veel practicum.
Het was ongeveer 12 uur theorie en 12 uur titreren enz. en alles ging via de rekenliniaal. (ca 1976/7)
Maar echt iets snappen van scheikunde, leerde ik pas later op de GU, waar ik prakticum-assistent werd en soms werkte met promovendi.
Diezelfde promovendi deden vaak ook een cursus om eventueel leraar te worden en ook ik volgde soms die lessen. Was gewoon in een nietgebruikt kamertje op het lab. Zodoende kwam ik af en toe in kontakt met de scheikunde-didactiek.
Het was toen echt lachen, ze begonnen over komma formules ipv normale formules en dat werd tot in het belachelijke aan toe doorgevoerd. De didacticus had het soms zwaar te verduren en kwam dan weer bij ons uithuilen.
Nooit gedacht dat ik daar later ook mee te maken zou krijgen. Ik ging studeren en gaf af en toe wat bijles. Totdat ik een baan kon krijgen als invaller op een school die het MAVO-project uit probeerde. En daar waren weer die komma-formules.
Van maart tot de grote vakantie heb ik daar les gegeven en kon toen op een andere school full-time aan de slag. Alleen wat me niet werd verteld, was dat de vorige leraar ook dat MAVO-project had aangevraagd en ik in de 4e normale?? scheikunde moest geven en in de 3e die komma-scheikunde.
Gelukkig was ik goed in practicum, want met die komma-ellende kon ik echt niet goed omgaan. Vooral de omschakeling naar echte formules was voor veel leerlingen een ramp en kloppend maken ook.
Vandaar dat ik een tussen-oplossing probeerde te vinden en dat ging veel beter. Voorbeelden, zie forum.
Of het die, mijn, methode was of wat anders, maar binnen 2 jaar groeide het aantal leerlingen van ca 10 tot ca 40 bij scheikunde.
En het enige wat ik deed, is de nederlandse taal koppelen aan abstracte begrippen.
Of ik daarmee ook de problemen met mol enz kon of kan oplossen weet ik niet, daar zal ik eens over denken. Maar wel inzicht in scheikunde, (structuur)formules,
kloppend maken en algemeen begrip. Kortom de basis.
Als dat voldoende is voor dit topic, dan ga ik ervoor.
Zeg het maar.
Laat ik heel even mijn scheikunde-geschiedenis doorlopen.
Simpel begonnen op een leerling-analisten schooltje na de MULO. In zo'n klas was 90% vrouw, dus we hadden alle aandacht voor de les. Maar niet heus.
Ondanks dat ben ik er toch doorheen gekomen.
Maar hoe ging dat, je kreeg wat formules voor je kiezen en heel veel practicum.
Het was ongeveer 12 uur theorie en 12 uur titreren enz. en alles ging via de rekenliniaal. (ca 1976/7)
Maar echt iets snappen van scheikunde, leerde ik pas later op de GU, waar ik prakticum-assistent werd en soms werkte met promovendi.
Diezelfde promovendi deden vaak ook een cursus om eventueel leraar te worden en ook ik volgde soms die lessen. Was gewoon in een nietgebruikt kamertje op het lab. Zodoende kwam ik af en toe in kontakt met de scheikunde-didactiek.
Het was toen echt lachen, ze begonnen over komma formules ipv normale formules en dat werd tot in het belachelijke aan toe doorgevoerd. De didacticus had het soms zwaar te verduren en kwam dan weer bij ons uithuilen.
Nooit gedacht dat ik daar later ook mee te maken zou krijgen. Ik ging studeren en gaf af en toe wat bijles. Totdat ik een baan kon krijgen als invaller op een school die het MAVO-project uit probeerde. En daar waren weer die komma-formules.
Van maart tot de grote vakantie heb ik daar les gegeven en kon toen op een andere school full-time aan de slag. Alleen wat me niet werd verteld, was dat de vorige leraar ook dat MAVO-project had aangevraagd en ik in de 4e normale?? scheikunde moest geven en in de 3e die komma-scheikunde.
Gelukkig was ik goed in practicum, want met die komma-ellende kon ik echt niet goed omgaan. Vooral de omschakeling naar echte formules was voor veel leerlingen een ramp en kloppend maken ook.
Vandaar dat ik een tussen-oplossing probeerde te vinden en dat ging veel beter. Voorbeelden, zie forum.
Of het die, mijn, methode was of wat anders, maar binnen 2 jaar groeide het aantal leerlingen van ca 10 tot ca 40 bij scheikunde.
En het enige wat ik deed, is de nederlandse taal koppelen aan abstracte begrippen.
Of ik daarmee ook de problemen met mol enz kon of kan oplossen weet ik niet, daar zal ik eens over denken. Maar wel inzicht in scheikunde, (structuur)formules,
kloppend maken en algemeen begrip. Kortom de basis.
Als dat voldoende is voor dit topic, dan ga ik ervoor.
Zeg het maar.
LiA
- Moderator
- Berichten: 5.238
Re: Hoe te doen: basiscursus chemie
Iedereen heeft een andere insteek over chemie. Jij hoeft lang niet alles te doen natuurlijk. Zoals Berrylium al zij, als de active leden basis chemie opschrijven in jou stijl zou het toch moeten werken. Eventueel met jou meer als edditor en raadgever dan echt stukkenschrijver
Misschien gelijk ook leuk om simpele thuis uitvoerbare chemie als ondersteunende practica te vertellen (zuur + rode koolsap bijvoorbeeld)
geef een paar voorbeelden en we kunnen de stijl kopiëren (met bron natuurlijk )
Misschien gelijk ook leuk om simpele thuis uitvoerbare chemie als ondersteunende practica te vertellen (zuur + rode koolsap bijvoorbeeld)
geef een paar voorbeelden en we kunnen de stijl kopiëren (met bron natuurlijk )
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
-
- Berichten: 1.816
Re: Hoe te doen: basiscursus chemie
Voorbeeld van komma scheikunde, is, dat je een koolwaterstof schrijft als C,H.
Water is dus H,O enz.
Water is dus H,O enz.
LiA
- Berichten: 11.177
Re: Hoe te doen: basiscursus chemie
Ok laat dat maar achterwege, ik denk dat je daar meer dan 90% van de mensen mee in de war zult jagen, incl. mezelfthionyl schreef: Voorbeeld van komma scheikunde, is, dat je een koolwaterstof schrijft als C,H.
Water is dus H,O enz.
(niet beledigend bedoeld overigens)