Hoe te doen: basiscursus chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Tenslotte is eten maken ook scheikunde, met kookboek erbij.


:D dat is meer in mijn straatje, uitleggen waarom een ei vast wordt bij koken
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Nou leg jij dan maar eens uit, waarom dat vast wordt. In mijn geheugen kom ik niet verder dan dat het gecoaligeerd ?? gek woord, wordt.

Maar smakelijk is het wel, samen met de juiste ionen.

Ondertussen heb ik sessie-2 klaar. Maar het valt niet mee om mijn eigenzinnige neefje wat te leren. Maar ik kwam tot een redelijk reactie-schema en wat begrippen eromheen. Als ik het niet red in 10 sessies, dan kan ik altijd nog smokkelen met versie abc. We zien wel.

Maar ik mail je ( AB) nog wel, want het wordt ook tijd voor plaatjes enz.

En als ik het vanuit WORD direct hierheen kan zenden, dan zou het ook wel handig zijn.

Maar aan zuren kom ik nog lang niet toe, dus doe maar rustig aan. En zo'n makkelijk onderwerp is dat ook niet.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

voor zuren had ik het idee van waarom een roestige spijker glimmend wordt in cola.

dit weekend heb ik wel tijd voor een paar stukjes schrijven.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Sessie-2

Bevat: reactievergelijking, fase, bredere basis en inzichtvergroting

Neefje: Hoi neef, gaan we weer scheikunde doen?

Neef: Is goed, weet je het nog een beetje van de vorige keer?

Neefje: Ja hoor, Je werkt met stoffen en die kun je laten branden of in een potje stoppen en dat kun je heel kort opschrijven.

Neef: Klopt helemaal, we noemen dat ook wel een reactieschema. Links zet je dan de stof(fen) waar je mee begint en rechts de stof(fen) die ontstaan en als je het helemaal mooi wil doen, dan zet je er een pijltje tussen.

Zo dus: begin stof(fen)--> eind stof(fen)

Dat pijltje betekent det er een scheikundige reactie was, is lekker kort. En boven het pijltje kun je dan zetten welke soort reactie het is.

Neefje: Dus er zijn meer soorten scheik.reacties?

Neef: Zeker, maar rustig aan, dat is voor een andere keer.

Neefje: Kunnen we nog een proef doen?

Neef: Ok, pak maar een lucifer en laat hem maar eens branden en goed opletten.

Proef 1: Verbranden van een lucifer.

Neefje: Dat is bijna hetzelfde als met papier.

Neef: Ja, heel veel dingen verbranden op dezelfde manier.

Dat maakt de scheikunde wat makkelijker.

Neefje: Maar nu zie ik geen teer, er is alleen zwart spul en wat rook.

Neef: Ja, maar we deden het ook anders. Het papier lag op een schoteltje, doe het nog maar eens en leg dan de brandende lucifer op het schoteltje.

Proef 2: Brandende lucifer op een schoteltje.

Neefje: Ja, nu zie ik iets geels er onder, teer dus.

Neef: Maak er maar eens een reactieschema van en dan moet je het woordje "en" door een + vervangen.

Neefje: Zo?

Lucifer --->zwart spul + rook + gele teer

Neef: Bijna goed, maar een lucifer is geen stof, dat is een ding. Waar is die lucifer van gemaakt?

Neefje: Van hout.

Neef: En welke stof zou dat zwarte spul kunnen zijn?

Neefje: Ooh, dat zal as zijn, dus wordt het zo:

Hout ---> zwarte as + rook + teer

Neef: Ok, maar een kleur is geen stof, dat moet je er dan onder schrijven en dat kan je van de anderen ook doen en daaronder daaronder kun je ook de eigenschappen schrijven, als je die weet. Dus of het stinkt enz.

Maar ook kun je eronder schrijven of het vast, vloeibaar of gas is, de fase dus.

Neefje: Zo dan?

Hout -----> as + rook + teer

geel zwart grijs geel

vast vast gas vloeibaar

Maar dat is veel schrijfwerk, ik dacht dat je zei dat het kort moest.

Neef: Dat kan ook, voor kleuren zijn er geen afkortingen, maar wel voor de fase.

Vast is s van solid, vloeibaar is l van liquid en gas is g van gaz. En dat mag je ook tussen haakjes erachter zetten.

Zo dus: Hout(s)--->as(s) + rook(g) + teer(l) en daaronder de kleuren en andere eigenschappen, maar dat doe je zelf maar.

Neefjje: Ja, dat is korter. Maar hout doet dus hetzelfde als papier, maar papier is toch iets heel anders dan hout?

Neef: Dat lijkt zo, maar papier maken ze van hout, het is dus eigenlijk dezelfde stof, alleen ziet het er anders uit.

Neefje: Nee hoor, op mijn papierbloc staat houtvrij.

Neef: Ja, dat is verwarrend, maar daarmee bedoelen ze dat je geen houtvezels meer ziet. Papier maken ze gewoon van heel fijn gemalen hout en een beetje lijm.

Neefje: Zullen we nog een proef doen?

Neef: Is goed, als jij nog wat stoffen kan noemen die kunnen branden.

Neefje: Effe denken, wasbenzine, spiritus, kaars, plastic.

Neef: Ja, en ook steenkool en diesel en thinner en aardgas, als je er effe over nadenkt, dan zijn er wel duizend.

Neefje: Zoveel? En dat gaat allemaal op dezelfde manier?

Neef: Ongeveer, dat maakt scheikunde juist zo leuk, dan kun je een beetje voorspellen wat er gebeurt. Als je van zo'n stof heel veel hebt, dan noem je dat een brandstof, zoals aardgas of benzine. Maar is er maar weinig van, zoals verfverdunner of nagellakremover, dan heet het gewoon brandbare stof. Maar branden doen ze allemaal en op de fles zie je dan vaak zo'n sticker met een vlam.

Neefje: Maar niet alles kan toch branden?

Neef: Nee, een kachel moet je niet van hout maken, dat geeft problemen. Maar dan neem je ijzer of steen. Zo kun je al die stoffen een beetje opdelen in groepen. Wel of niet brandbaar.

Neefje: Handig, maar zijn er ook stoffen die heel gek branden?

Neef: Ja hoor. Je hebt stoffen die zo langzaam branden, dat je geeneens vuur ziet of zo snel, dat ze knallen.

Neefje: Cool, dat moet je me eens laten zien, dat lijkt me spannend.

Neef: Misschien de volgende keer, ik heb ondertussen wel iets voor je bedacht, dat een beetje anders gaat.

Neefje: Wat dan?

Neef: We laten wat spiritus branden en dan zeg jij wat er anders is. Jij maakt het schoteltje schoon, dan zoek ik wat spiritus.

Proef 3: Een dopje spiritus op een schoteltje en een aansteker.

Neef: En, wat zie je?

Neefje: Spiritus en het is blauw en vloeibaar en nu steek ik het aan.

Neef: Wat valt je op?

Neefje: Ik zie bijna geen vlammen en nu is het weg en er blijft blauw spul over.

Neef: Was er ook rook of stank of as of teer?

Neefje: Nee, niets, het is helemaal weg, alleen dat blauw is er nog.

Neef: Maar dat blauwe spul was er ook al voor je het aanstak, dus daar is niets aan veranderd

Neefje: Dat komt dan ook niet in het reactieschema te staan.

Neef: Precies, zo zie je maar, het is verbrand, maar toch anders. Dit noemen we nou een volledige verbrandig, het lijkt wel of er niets is ontstaan. Hoe moet je dat nou in een reactieschema zette? Het is wel scheikunde, dus er moet iets zijn ontstaan. Maar wat? Onzichtbare stoffen of verborgen stoffen? Ga daar maar eens over nadenken.

Neefje: mmmm. Einde les?

Neef: Ja, volgende keer gaan we wel verder, als je zin hebt.

Neefje: Ok, maar snappen doe ik dit nog niet
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

ik begrijp het wel maar snap het nog niet (bassie)
Neefje: Zoveel? En dat gaat allemaal op dezelfde manier?

Neef: Ongeveer, dat maakt scheikunde juist zo leuk, dan kun je een beetje voorspellen wat er gebeurt. Als je van zo'n stof heel veel hebt, dan noem je dat een brandstof, zoals aardgas of benzine. Maar is er maar weinig van, zoals verfverdunner of nagellakremover, dan heet het gewoon brandbare stof. Maar branden doen ze allemaal en op de fles zie je dan vaak zo'n sticker met een vlam.
ik persoonlijk zal het verschil tussen een brandstof en brandbare stof iets anders omschrijven.

Een brandstof is een stof die we hebben om te verbranden, als benzine voor in mijn auto. Een brandbare stof is bijvoorbeeld het hout van me huis of me plastic tuinstoel, die kunnen branden maar ik wil niet dat het gebeurd.

neefje: Een lucifer is van hout en dat willen we wel verbranden.

neef: Ja hout kan dus bijde zijn, net wat we willen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Dank je AB, dat is zeker een betere omschrijving. Er zijn nog wel wat zaken, die ik anders had willen doen, maar wil er ook niet weken over gaan nadenken. Elke suggestie is welkom om begrippen uit te leggen, zo kort en duidelijk en simpel als mogelijk, maar toch breed of diep genoeg om er later op in te haken.

Verder moet het natuurlijk prettig leesbaar blijven, met wat humor en niet te langdradig en geen ( of zo min mogelijk) halve waarheden, maar aan dat laatste heb ik me toch al schuldig gemaakt.

Al met al valt het niet mee, een keukenomgeving is geen goed uitgerust scheik.lokaal. Ik zal wel over meer zaken gaan struikelen.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Voor mij is een keuken een prima werkplek :P

ik zal een stukje schrijven over basischemie in de keuken.

*start word op.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Sessie-3 De keuken 1

Bevat de volgende begrippen:

eiwitten, onomkeerbaar, zout

Neefje: Hoi neef, gaan we weer scheikunde doen?

Neef: Is goed, weet je het nog een beetje van de vorige keer?

Neefje: Jup, sommige dingen wil je verbranden en sommige niet, en ook kan je niet altijd alles zien.

Neef: Heel goed, nu gaan we even naar de keuken, wat denk je voor scheikunde te kunnen doen in de keuken?

Neefje: gas verbranden?

Neef: Ja, nog meer?

Proef 1, gas verbranden

Neefje: geen idee. Is er?

Neef :Ja er is veel meer. Steek het gas maar even aan. Wat zie je?

Neefje: Ik zie een blauwe vlam. Net als bij de spiritus, alleen nu veel feller.

Neef: Heel goed. Denk je dat je na het verbranden weer het gas kan verbranden?

Neefje: Ik denk het wel :oops:

Neef: Hellaas maar dat lukt niet, pak eens een 2 eitjes en een pannetje met water

Proef 2 het koken van een ei.

Neefje: Oké, wat moet ik er nu mee doen?

Neef: Doe 1 eitje in het pannetje water en zet het maar op het gasfornuis.

Neefje: Oké, en nu?

Neef: Nu gaan we het koken.

Neefje: Koken? Dat is toch geen scheikunde.

Neef: Ja zeker wel, ik tik even het eitje kapot in een schaaltje, wat zie je?

Neefje: Het is 2 kleuren geel, glibberig en vies.

Neef: Oké, nu kookt het water, hou jij even de tijd bij. 5 minuten.

Neefje: De 4 minuutjes zijn over.

Neef: Oké, ik schep even het eitje uit het water. Dan kunnen we hem zo open breken.

Neefje: Dat doet mamma altijd in het weekend.

Neef: Dan doe jij het toch zo meteen.

Neefje: Mag ik nu het eitje pellen?

Neef: Ja toe maar, wat zie je?

Neefje: Het is nu wit, vast en warm.

Neef: Heel goed, snij hem eens door.

Neefje: Hey binnen is een geel rondje, net als in het schaaltje. Alleen deze is niet vies en slijmerig:

Neef: Heel goed, het eitje is dus veranderd. Denk je dat je het eitje net zal kunnen krijgen als die niet gekookte in het schaaltje?

Neefje: Ik denk het niet neef.

Neef: Inderdaad. Dat kan niet meer, het is door scheikunde onomkeerbaar veranderd. Het kan niet meer terug naar wat het was.

Neefje: Gaaf, hoe komt dat?

Neefje: Heb jij wel eens een hut gebouwd?

Neefje: Ja wel 3 keer en 1 heeeeele grote

Neef: Als je de planken tegen elkaar zetten, bleef hij toen staan?

Neefje: Nee natuurlijk niet, die moet je vastspijkeren of lijmen

Neef: Tijdens het koken van het eitje worden ook de planken vastgelijmd. Planken zijn wat we noemen eiwitten, er zit een beetje water in het ei en de eiwitten nemen dat op, dan worden ze dikker en dikker en ga zo tegen mekaar aan zitten dat ze gaan klemmen. Dan zijn er nog een paar andere eiwitten en die gaan de boel vast zetten als of het spijkers zijn.

Neefje: Gaaf, mag ik het gekookte eitje eten? Ik heb trek.

Neef: Natuurlijk. Beetje zout er bij?

Neefje: Lekker, maar waarom eigenlijk zout en geen suiker?

Neef: Dat komt de volgende keer.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Prima sessie-3, Jij hebt ook al zo'n eigenzinnig neefje.

Je had het misschien nog kunnen uitbreiden met voedselvertering en dat de eischaal ook een stof is en dat je dat dan bewaart in een potje voor volgende proefjes. Maar we haken er in het weekend wel op in met sessie-4.

Daar moet dan zuurstof en/of CO2 aan de orde gaan komen en misschien verhoudingen, maar dat zie ik wel. Moet effe gaan proberen of je uit de eierschaal eenvoudig helder kalkwater kan maken en water ontleden met een batterij en 2 koolstaafjes uit een potlood moet ik ook effe testen. Ik zie nog wel wat problemen, volgens mij is een koffie-filter te grof voor kalkwater. We zien wel.

Overigens kwam ik een paar jaar geleden een eierkook-tip tegen, die je misschien nog niet kent. Na het koken, het warme water effe bewaren, ei laten schrikken en daarna weer ca 30 sec. (in je bewaarde water) laten koken en weer laten schrikken. De velletjes komen daardoor los van het ei en dat pelt makkelijker.

Heb jij het in Word geschreven en ge-upload?
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Thionyl,

Mijn neefje is niet zo eigenzinnig. dit is louter een gedachtenspinsel van mij geweest :D

Voedselvertering zou niet moeten komen tot les nummer 10 minimaal, enzymen, maagsappen (HCl) etc, dat zou nog veels te snel zijn.

Die tip omtrend pellen ken ik maar pas ik zelf nooit toe (hou niet zo van ei) en als ik ei tik is het 2kg aan rauw ei per keer om een charge cake mee te bakken (een 24 blikken)

Ik heb het stuk in word geschreven en dan met knippen en plakken voor gevorderde in een post geplaast, even de codes aangepast omtrend bold en Italic en plaatsen. (Zo staan er wat minder spellingsfouten in, ik haat dyslexi. Echter beïnvloed het zo veel)

Kalkwater uit eierschalen maken, ik weet niet of dat kan. Echter zal het wel een leuk stukje zijn met lichaams functies (CO2 uitademen)

Ik had het idee om voor sessie 4 iets te schrijven over zoet, zout en zuur in de keuken. en daarmee een inleiding te geven in anorganische chemie van zouten, zuren en basen.

Wat vind jij daar van?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Ik denk, dat het beste is, om recht op doel af te gaan en later de basis cursus aanpassen met verdiepingsstukjes. Mocht je toevallig de cursus van Kieft/voti kennen, "Picbasic", dat doen ze daar ook. Dan bepaal jezelf of je van een bepaald onderwerp meer wil weten, extra info, enz. Die cursus zit steengoed inelkaar.

En met alle toeters en bellen, helaas ben ik niet zo goed met computeren.

Maar dan heb je al het geraamte staan in Word en dat laat zich makkelijk aanpassen.



Dus, zou ik zeggen, schrijf rustig je stukje en we zien wel waar het uiteindelijk komt. Maar het heeft echt geen haast. Noem het dan sessie 3a of zo.

En je hoeft niet te beginnen met huppeldepup-ase, simpel maagsap/zuur kan ook. Ook bio is jou met halve waarheden geleerd, die later dan recht gezet worden, maar de basis is er dan al wel. Dat is ook mijn rechtvaardiging tegen halve waarheden.

Overigens is mijn (verzonnen) neefje ook de meest brave die ik ken.

Goed, wat betreft dat kalkwater. Ik denk dat als je een lepel eierschillen effe lekker verhit op een lepel er wel CaO zal ontstaan en dan enz enz.

En anders zijn er altijd nog wel schelpen of stukjes marmer, maar eierschaal zou leuker zijn.

Hoe erg jouw dyslexi is, dat weet ik niet, maar aan sessie- 3 was het niet te merken, dus mijn complimenten voor de extra moeite die je hebt moeten doen.

O,ja, Elektuur heeft boeken met Resi en Tresi, is ook ongeveer dezelfde opzet.

Dialoog met proefjes, om je speels de beginselen van elektronica te leren.

Maar dat zijn natuurlijk wel ervaren schrijvers, ik ben al blij als ik een boek uitlees.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

hmm vergeet niet dat het calsium in eierschalen, schelpen, etc vaak gebonden is als calciumfosfaat. Het kan lastig zijn om dat om te zetten naar calcium hydroxide.

Ik kan die methode niet, ik ben iemand die na de Mavo met scheikunde een 9 op D niveau MBO Levensmiddelentechnologie heb gedaan en nu aan het afstuderen is voor de HBO levensmiddelentech. Hoewel ik het erg leuk vind om presentaties te geven en mijn kennis te delen / uit te leggen. Alleen zal je mij niet zo snel voor een Havo klas scheikunde zien geven. ik wil gerust vertellen maar dan wel aan een gemotiveerd publiek. Die 5 keer dat ik gastdocent (op een andere vestiging van me MBO) heb mogen spelen kwam mij niet bepaald positief over.

Ik ben iemand die scheikundig gerelateerde onderwerpen snel kan oppikken maar om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat in vereglijking met sommigen hier letterlijk een groentje ben. Al kan dit komen omdat levensmiddelenchemie zo breed is dat ik meer een beetje van veel dan veel van een beetje weet.

Ik verslind boeken maar dat zijn meer fictie boeken (LOTR, Kronieken van Belgarion, etc). Hoewel me studieboeken ook vrij gemakkelijk af gaan (komt mede door me MBO).

In de mannier van halve waarheden klinkt logisch (heb ik ook een beetje bij het ei gedaan).

Ik heb op het moment niet de (financiele) middelen nog de tijd om me te gaan verdiepen in het juist vertellen van dit soort dialogen. Ik zou het dus uit de losse pols moeten doen op avonden en weekenden dat ik tijd en energie heb om het te doen.

Hopelijk morgen sessie 4, 3a doen we niet aan. (Trouwens de reden dat bij flowsheets stappen met tientallen gaan, komt er een stap tussen 30 en 40 noem je die gewoon 31.)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Ach, daar komen we wel uit. Juist omdat het zo breed is, kom je vanalles tegen.

En we zullen zeker foutjes maken en tegen dingen aanlopen die lastig zijn, maar dan heb je altijd nog een forum die kan bij springen.

Marjanne zei dat ze bijna dagelijks opliep tegen mensen die het begrip mol niet snapten, daar ligt een leuke taak.

Maar je moet een lijn vast houden, anders dwaal je teveel af.

Zo van: interesse, stoffen, eigenschappen, reacties, rekenen, en nog eens rekenen. Maar je krijgt mensen alleen aan't rekenen als je het op een leuke en nuttige manier brengt, tenminste dat is mijn ervaring.

Zoals ik scheikunde heb geleerd, daar krijg je de jeugd niet meer mee in beweging, dus moet het anders. Misschien op deze manier???
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

wie weet.

We zullen het nooit weten als we het niet proberen. En door de toegankelijkheid van dit forum kan het misschien heel snel gaan.

Wie weet publiceren we nog eens een lesmethode :P :D

edit

Ik start word maar weer even op en zal beginnen met keuken 2 zout, zoet en zuur. waarmee de aanleiding gegeven kan worden naar mol en concentratie.

ik begin schrijven nog leuk te vinden :P Afbeelding
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Ben zeer benieuwd wat je gaat schrijven, je zal daardoor niet van je dyslexie afkomen, maar misschien wel van de ergenis. Sterkte.

Ondertussen zoek ik op het internet naar allerlei dingen, dat is behalve mijn geheugen, de enigste bron, sinds ik al mijn boeken heb weggedaan.

Zo kwam ik via Wiki- mol terecht op het wetenschaps-forum en daar stond een mini-curus mol. En dat leggen ze daar best goed uit.

Maar er stond me ook iets bij, dat ik, een paar jaar geleden een stukje over de mol had gelezen en uitgeknipt. De eerste gedachte was,"zal ik ook wel weggegooid hebben", maar gelukkig niet en daar staan verassende dingen in. Veel uitgebreider dan Wiki of wetenschapsforum. Bijv. dat Mol de enigste SI -eenheid is zonder fysische constante en daardoor een "vreemde eend" in de bijt en nog zo wat dingen, zoals dat de nieuwste at.eenheid gebaseerd gaat worden op Silicium (een bol van 93 mm) .

En natuurlijk als je weet hoe groot het getal van Avogadro is, dan weet je ook hoe rijk Dagobert Duck is, en hij zal zijn geld wel blijven tellen, totdat men de juiste eenheid heeft vastgesteld.
LiA

Reageer