Chloorgas maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 44

Chloorgas maken

Hello ,

een tijdje geleden heb ik op dit forum gelezen hoe je chloorgas kon maken . En mijn vraag is nu kan iemand mij alle ingredienten die je nodig hebt en de hele opstelling is geven aub . tis eigenlijk de bedoeling dat ik de groene kleur van chloorgas aantoon . vorige keer had ik iest gelezen van 300ml dank kun je het aantonen . Maar ik wil zekers zijn hoeveel ml ik van elk bij elkaar moet doen om dit te verkrijgen ;) . Dus ik heb eigenlijk nodig de groene kleur van chloorgas met welke ingrediënten en de verschillende soorten stappen je moet doen . liefst zo gedetailleerd mogelijk :P THX (ps. dit is voor mijn eindwerk)

Berichten: 147

Re: Chloorgas maken

Probeer eerst zelf eens na te denken voordat je dit giftige gas gaat maken.

Berichten: 44

Re: Chloorgas maken

jah ik weet wel da ik 300ml van chloorgas moet hebben voor de groene kleur te hebben mor ik wil gwn de verhoudingen weten van de stoffen die erin moetten enzoo en wat je eerst erin moet doen :P

Berichten: 65

Re: Chloorgas maken

echt wel opletten met chloorgas een keer diep inademen en je bent dood

waarvoor heb je dit precies nodig

Berichten: 4

Re: Chloorgas maken

Afwasmiddel met chloride mengen met een zuur

Berichten: 44

Re: Chloorgas maken

jah ik heb dit dus nodig voor een practische proef voor mijn eindwerk ! En wees gerust ik ga dit zeker niet op mijn eentje doen ik heb begeleiding van mijn lerares Chemie en ik kan gebruik maken van de labo's van de hogeschool en die hebben een speciale kast en afzuigsystemen . dus ik zit wel goed . dus kan er nu iemand dat geven wat ik gevraagd heb ? :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chloorgas maken

een paar mililiter chloorbleekloog met een paar druppels zoutzuur zou voldoende moeten zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 251

Re: Chloorgas maken

even dit tussendoor; ik stel me een paar vragen naast het feit dat ik me een weinig zorgen maak aangaande deze vraag.

1. chloor is een zeer naar goedje, waar je zonder zuurkast beter niet begint mee te knoeien

2. ik zit zelfs bijna elk jaar in de jury ter beoordeling van eindwerken en heb nog nooit meegemaakt dat men een demonstratie gaf om de kleur van een gas aan te tonen, normaal volstaat de beschrijving van het experiment in dit geval

3. het schijnt allemaal nogal "vlug vlug" te moeten gaan, normaal gezien heb je voldoende (?) literatuurstudie gedaan en dan weet je perfect hoe de bereiding van dit gas in z'n werk gaat (staat trouwens ergens op mijn website, te vinden via "thuisexperimenteren")

4.kan je even het onderwerp van je eindwerk vermelden ? dan kijk ik even of ik iets heb liggen dat je zou kunnen gebruiken

voorts nog veel succes met je eindwerk natuurlijk

Berichten: 3.145

Re: Chloorgas maken

Deze vraag verbaast mij ook wel enigszins. Chloorgas is echt supereenvoudig te maken. Er zijn zoveel stoffen waarmee dit kan, bijv. TCCA, calciumhypochloriet, Na-DCCA en zelfs met gewone huishoudbleek wil het al redelijk.

Meng het met verdund (15%) zoutzuur. Zelf moet je maar uitrekenen hoeveel je nodig hebt om 300 ml chloor te maken. Trouwens, chloor heeft een voldoende sterke kleur om ook in veel kleinere volumes zichtbaar te zijn. Neem liever een klein (50 ml) flesje en vul dat met chloorgas. Dan zie je de groene kleur absoluut wel. Ik heb een toegesmolten ampul gemaakt met absoluut droog chloorgas en die ampul bevat maar 25 ml gas en de groene kleur is zeer duidelijk zichtbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chloorgas maken

Dat het zo makkelijk te maken is, is ook de reden dat er een afbeelding op de huishoud hypochloriet (huishoudbleek/chloorbleekloog, etc is allemaal het zelfde) staat dat je het niet mag mengen met andere (potentiëel zure) schoonmaakmiddelen.

een voorbeeldje, hypochloriet in het zwembad is het meest actief als desinfectant bij een pH van 7, bij een pH<7 komt giftig chloorgas vrij dat mooi boven het water blijft hangen en alle kindertjes dood. Bij een pH >8 is het hypochloriet nouwlijks nog werkzaam en wordt het water bevuild door de urine en andere stoffen van de zwemmers.

zie de moeilijkheid omtrend chloorbleekloog gebruik.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 44

Re: Chloorgas maken

mijn endwerk bestaat over chemische wapens en voor practische proef ga ik chloorgas maken en pepperspray en ik mag napalm ook nog speciaal bespreken .

Berichten: 516

Re: Chloorgas maken

of gewoon een elektrolyse van zout doen, dan krijg je ook chloorgas.

keukenzout oplossen in water en er elektriciteit doorsturen (simpel uitgelegd)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chloorgas maken

Afwasmiddel met chloride mengen met een zuur
Nee, dat werkt niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chloorgas maken

Afwasmiddel met chloride mengen met een zuur
En wat zit er volgens jou dan in zoutzuur? Dat zijn ook chloride ionen met zuur :) . Waar jij op doelt is waarschijnlijk dikbleek/chlorix. Daar zit inderdaad chloor in, maar onder de vorm van hypochloriet: OCl-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chloorgas maken

dus wat ik zei om Chloorbleekloog. ;)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer