soxhlet apparaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

soxhlet apparaat

hallo,

voor een presentatie voor scheikunde heb ik informatie nodig over het soxhlet apparaat. ik heb al naar info gezocht, maar ik snap nog steeds niet hoe het app. werkt :-k

Re: soxhlet apparaat

Op wiki

http://en.wikipedia.org/wiki/Soxhlet

en onder op de pagina een link naar een powerpointpresentatie

http://www.campbell.edu/faculty/jung/soxhlet.ppt

Berichten: 41

Re: soxhlet apparaat

Op deze site staat een filmpje over extraheren ... ook handig! Afbeelding

Klik hier

Berichten: 2

Re: soxhlet apparaat

bedankt voor de links.

maar ik heb een klein probleempje...

ik snap die moeilijke engelse powerpoint niet :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: soxhlet apparaat

Nou in het bovenste deel zit dus je monster (Dat cilinderding waar 2 buisjes vanonder in uitkomen met dat zwanenhalsje enzo). Onderin zit je oplosmiddel, helemaal boven waarbij staat water in/out is een koeler.

Als je onderin de verwarmingsplaat aanzet, gaat je oplosmiddel koken en gaat via het brede buisje rechts de koeler in. Daar condenseert het en druppelt over je monster. Als dat lang genoeg doorgaat, zal de zwanenhals links vullen en leeg beginnen te lopen, als dat lang genoeg doorgaat, zal het oplosmiddel lang genoeg circuleren om alles uit het monster te extraheren wat maar wil oplossen in het oplosmiddel.

Berichten: 1.816

Re: soxhlet apparaat

Het is gewoon een slimme toepassing van een hevel.
LiA

Berichten: 12

Re: soxhlet apparaat

Ik snap het principe van het soxhlet-apparaat maar weet iemand het antwoord op de volgende vraagjes?:

- waarom moet het staal dat je inbrengt eerst gedroogd worden vooraleer extractie uit te voeren?

- Wat gebeurt er met het vet als dit te lang in de oven blijft tijdens de droging? En wat betekent dit praktisch bij het wegen tot constant gewicht?

Alvast heel erg bedankt, suggesties zijn welkom

Re: soxhlet apparaat

Je zult toch meer informatie moeten geven over de bepaling die je uitvoert.

Je staal moet gedroogd worden in de bepaling die jij moet uitvoeren maar in mijn test hoeft het niet. :P

Berichten: 873

Re: soxhlet apparaat

Het vet kan gaan oxideren. Hierdoor krijg je een andere vetzuursamenstelling.

Ik heb daar een testje naar gedaan en dat blijkt in de praktijk reuze mee te vallen.

Verwarmen/drogen bij 100 °C gedurende 1 uur en daarna nog twee keer een ½ uur om tot constant gewicht te komen levert significant geen andere vetzursamenstelling in vergelijk met een zelfde olie/vet welke niet verwarmd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: soxhlet apparaat

Bij de bepaling van het vrij vetgehalte in bloem laat men de extractie doorgaan gedurende 6 uur. Nu werd ons gevraagd: Mag de Soxhlet extractie stopgezet worden na exact 6 uur als de oplossing nog niet overgeheveld is, of moet er gewacht worden tot na de overheveling? en waarom zou het niet of wel mogen.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: soxhlet apparaat

Denk je dat het extract alleen gaat zitten in het overgehevelde deel?

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: soxhlet apparaat

Dat dacht/denk ik wel ja. Jammer genoeg hebben we de proef niet zelf mogen uitvoeren dan zou ik de proef zelf beter aanvoelen.

Berichten: 12

Re: soxhlet apparaat

Dat van dat oxideren dacht ik ook. Dus daarom mag het niet te lang gedroogd worden op het einde van de proef.

Maar wat is de reden van drogen in het begin van de proef, wanneer het staal nog in z'n geheel aanwezig is?

Is dit om het water te verwijderen dat mogelijks voor hydrolyse van de vetten kan zorgen? Of heeft dit een totaal andere reden?

Aan Dieteru: volgens mij moet er gewacht worden tot volledige overheveling

Berichten: 873

Re: soxhlet apparaat

Het hydrolyseren, daar ben ik niet zo bang voor.

Voordeel als je het vocht vooraf verwijdert is dat je later bij het drogen van het vet niet zo lang hoeft te verwarmen in de stoof. Vaak ben je met een totaal van 1½ uur al tot constant gewicht.

Daarbij mengt water niet met je oplosmiddel waardoor eventueel ook je extractie moeizamer verloopt. Je hebt dan meer dan 6 uur soxhlett nodig om een goed vetgehalte-bepaling te krijgen.

Berichten: 12

Re: soxhlet apparaat

Dus als ik het goed bedrijp: water wordt verwijderd omdat dit eventueel ook door het extractiemiddel kan geëxtraheerd worden. En dan duurt het op het einde van proef langer om te gaan drogen? En moest je nu het water in begin niet verwijderd hebben, zit dat ook in je lipidenmengsel dat je geëxtraheerd hebt, en het water wordt dan pas op einde verdampt wanneer je het bekomen extract gaat drogen?

Dus eigenlijk hangt dat dan beetje samen met die oxidatie van vetten: wanneer je op einde proef langer moet drogen voor water te verwijderen, bestaat de kans op de oxidatie van de vetten?

Kan je nog volgen, of maak ik het te ingewikkeld?

Reageer