oplosbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 65

oplosbaarheid

ik ga uit bakpoeder een aantal onderdelen uitfilteren, nu kan ik nergens vinden of zetmeel en tarwebloem oplossen in water

hoe haal ik NaHCO3 en NaCl uit eenzelfde oplossing?

aangezien er altijd commentaar is waarom ik dit doe en waarom ik niet gewoon een boek lees, kom ik nu af met iets simpeler...

kan iemand mij helpen aub,

alvast bedankt

Re: oplosbaarheid

Zetmeel en tarwebloem lossen niet op in water maar vormen colloide oplossingen.
hoe haal ik NaHCO3 en NaCl uit eenzelfde oplossing?
Wat bedoel je precies quantitatief elke stof in een ander potje? Zal denk ik niet zo simpel zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheid

Je kunt uiteindelijk wel het zout eruit krijgen en er zelfs meer van hebben door zoutzuur bij de oplossing te doen.

Kennisvraagje: wat zal er gebeuren? Afbeelding

Berichten: 65

Re: oplosbaarheid

het is namelijk de bedoeling dat deze eruit gefilterd worden(we lopen wat achter met practica, en daarom doen we er nu eentje die we al een lange tijd geleden zouden moeten doen,

dit was er nog eentje die we tijdens de herhaling van de vorige jaren zouden doen

we mochten er al eerst even over nadenken

als je HCl erbij doet, dan verdwijnt jeNaHCO3 toch?

NaHCO3 + HCl => NaCl + H2O + CO2

het moet er namelijk uitgefilterd worden

dus dat is al geen oplossing

het moet er echt uitgehaald worden

maar hoe...

misschien op massadichtheid

je laat alles erin en je centrifugeert de boel, misschien met een stof erbij die qua massadichtheid tussen NaHCO3 en NaCl zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheid

Misschien is oplosbaarheid een idee. Je zult het keukenzout nooit zuiver genoeg krijgen, maar een deel van het bicarbonaat wel. Je reactievergelijking klopte trouwens :) .

Je zou daarna misschien het spul kunnen verhitten tot boven de 50 oC, na filtratie om het bicarbonaat eruit te halen, om het bicarbonaat in het keukenzout te laten ontleden. Je krijgt dan volgens mij NaOH in het mengsel dat je weer kan omzetten naar wat meer zout.

Berichten: 552

Re: oplosbaarheid

Het chloride kan je ook neerslaan, mbv AgNO3 bijvoorbeeld

Berichten: 65

Re: oplosbaarheid

@FsWd: waarom 50°?

@Don C. : ik weet niet wat er allemaal aanwezig is in dat lab...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheid

LP-078 schreef: @FsWd: waarom 50°?

@Don C. : ik weet niet wat er allemaal aanwezig is in dat lab...
Omdat het bicarbonaat dat als vervuiling in je keukenzout zit dan ontleedt, misschien een iets hogere temperatuur gebruiken btw.

Berichten: 65

Re: oplosbaarheid

ook al is het practicum volgende week, toch heb ik het thuis al eens geprobeerd.

het is hetzelfde bakpoeder, dat bestaat uit NaCl, NaHCO3, tarwebloem en zetmeel

nu drijft er bovenop het mengsel een wit poeder, en onderaan is er een witte, volgens mij enigzins kristallijne stof aanwezig.

Dit kan dus vanalles zijn...

Aangezien er daarnet gezegd geweest is dat tarwebloem niet oplost in water, zal dit waarschijnlijk tarwebloem en onopgeloste NaCl, NaHCO3 of zetmeel zijn

o ja en misschien als de NaHCO3 en NaCl eruit gehaald is, en deze twee dus moeilijk te scheiden zijn, misschien oplosbaarheid in ijskoud water of in een andere vloeistof

we krijgen pas op het practicum de precieze percentages van elke stof

zout is heel slecht oplosbaar in alcohol en alkanen

oh ja, zetmeel lost wel op in water

dus nu heb ik een mengsel van NaHCO3, NaCl en (C6H10O5)n

Berichten: 365

Re: oplosbaarheid

je kan de bloem/zetmeel verwijderen door het te laten verstijfselen. Daarna centrifugeren en de bovenstaande vloeistof verder verwerken zou ik denken. Ik weet alleen niet of er dan zouten mee ingekapseld worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: oplosbaarheid

Tarwebloem zit er trouwens waarscheinlijk niet in. Alleen tarwe of mais zetmeel.

Vergeet niet dat er in bakpoeder (tenzij je het zuiver heb) ook dinatriumpyrofosfaat zit (ofwel Sap28). bij verhitten en een beetje water krijg je water en CO2. kijk eens in anorganische chemie daar heb ik die reactievergelijking geplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 65

Re: oplosbaarheid

Tarwebloem zit er trouwens waarscheinlijk niet in. Alleen tarwe of mais zetmeel.

Vergeet niet dat er in bakpoeder (tenzij je het zuiver heb) ook dinatriumpyrofosfaat zit (ofwel Sap28). bij verhitten en een beetje water krijg je water en CO2. kijk eens in anorganische chemie daar heb ik die reactievergelijking geplaatst.
stond nochthans op de verpakking, zit geen Na2H2P2O7 in, wel tarwebloem

en er drijft iets op oplossing, ik weet niet wat het is, het is witachtig

en hoe verstijfsel je zetmeel dan?

het practicum zelf is weeral uitgesteld, waarschijnlijk zal het er niet meer van komen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: oplosbaarheid

kan je dan de ingredientendeclaratie hier plaatsen?

Glucono-delta-lacton zou ook nog als zuur kunnen.

Zetmeel verstijfsel je door het te verhitten met water.

pak 1 deel zetmeel en 8-9 delen water en verhitten maar. Je zal een verstijfeeling zien tussen de 50 en de 70oC. Afhankelijk van je waterzuiverheid en zetmeelbron.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer